Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
#465051
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 504727.ece

3 dagar gammal artikel så vissa av er har säkert redan läst, men jag blev riktigt glad över artikeln. Det går alltså i alla fall skitsummor som 89 milj till bra forskning som det här, trots att mådan snöat in på sina förbålta saabelbilar.

60% verkningsgrad satsar de på. Tänk bara en sån motor i en bil med teknik som chevy volt/opel ampera som redan med dagens usla verkningsgrad påstår sig kunna gå på 0,16l milen. Tanken svindlar.
av *pettson*
#465088
Ska också bli spännande hur man tänker sej resten. Alltså självklart måste verkningsgraden höjas, det har hänt mycket sen otto kom på tekniken, men inte tillräckligt för att man ändå ska bli imponerad, inte jämfört med när man drar samma mängd bensin och rent mattematiskt kommer fram till gigantiska energimängder som frigörs.
Det jag tänker på kommer efter själva motorutvecklingen. Diesel är hög verkningsgrad på idag jämfört med bensin och då ger den inte mycket överskottsvärme, som i sin tur våra värmesystem baseras på i bilarna. Det gör att idag har man extravärmare utan rening i bilarna som får bränna för att tillföra motorn och kupen värme. Räknar man ihop det hela så var det inte så klyftigt att spara bränsle på körningen för att sen bränna den i en separat brännare för att få upp värmen. Det jag alltså tycker blir intressant är allt som faktiskt högre verkningsgrad drar med sej i det hela stora. Som nu när start/stopp är i intågande. Ja start/stopp drar mindre bränsle helt klart. Men ger inte nån värme under tiden bilen står avstängd, om man inte har en separat brännare? Drar i sin tur mer el, som i sin tur laddas av en betydligt större generator som i sin tur tar mer kraft än en mindre osv. Det går snart inte att göra några direkt bra hybrider utan man måste sätta sej vid ritbordet och börja helt ifrån början och bena ut vilken riktning man ska ta?
Det känns lite som om man försöker blåsa liv i gamla konstruktioner genom att införa delar av hela konstruktioner.

För att ta ett väldigt dåligt exempel..Nu är det inte verkningsgrad utan miljöaspekt.
Posten införde Elbilar i sitt system. Det visade sej vara golfbilar från US of A. Dom var ytterst genomtänkta, alla batterier under sätet, med öppet nedåt och full kyla på batterierna, som i sin tur inte var utvecklade för nordiska förhållanden. Men men, det fanns lösningar på det, in med ett extra batteri så systemet gick på överspänning så löste sej vinterns elproblem, naturligtvis blev batterierna överbelastade och går o dör i tid o otid, en o annan motor brinner också upp.
Värme då? Ja värme tar ju batteri.. SÅ varje bil fick en DIESELVÄRMARE märke webasto som håller brevbäraren varm.

Kontentan av den miljövänliga bilen blev ju att det blev en enorm batteriåtgång. Som i sin tur kostar enormt mycket pengar (speciella 6v batterier). Som jag har svårt att tro är miljövänligt i längden med den strykande åtgången, ca 7 batterier/bil och 3-4 omgångar per år. Ovanpå det så eldar man diesel för att hålla värmen..
Hade verkligen en 1,4l snåldiesel av bättre kvalitet varit ovänligare mot miljön?
Användarvisningsbild
av crumpets
#465356
Bra tankar, men har du en eldriven värmare och generator kopplad till motorn kommer alltid högre verkningsgrad att innebära mindre soppaåtgång per använd energienhet.
Oavsett om man vill röra sig framåt eller värma upp en volym luft.

Men dagens fullösningar är som du påpekar förhoppningsvis slutet på en era. Man kan inte fortsätta brumma på med värmare beroende av spillvärme eller separat soppaförbränning osv.
Öppna bilen

Vet ej hur det gått för TS, men fö[…]

Var hos forhandler i dag og fikk fastslått a[…]

Går ju att byta bara själva gummit med […]

Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]