- fre 12 nov 2010, 17:59
#465088
Ska också bli spännande hur man tänker sej resten. Alltså självklart måste verkningsgraden höjas, det har hänt mycket sen otto kom på tekniken, men inte tillräckligt för att man ändå ska bli imponerad, inte jämfört med när man drar samma mängd bensin och rent mattematiskt kommer fram till gigantiska energimängder som frigörs.
Det jag tänker på kommer efter själva motorutvecklingen. Diesel är hög verkningsgrad på idag jämfört med bensin och då ger den inte mycket överskottsvärme, som i sin tur våra värmesystem baseras på i bilarna. Det gör att idag har man extravärmare utan rening i bilarna som får bränna för att tillföra motorn och kupen värme. Räknar man ihop det hela så var det inte så klyftigt att spara bränsle på körningen för att sen bränna den i en separat brännare för att få upp värmen. Det jag alltså tycker blir intressant är allt som faktiskt högre verkningsgrad drar med sej i det hela stora. Som nu när start/stopp är i intågande. Ja start/stopp drar mindre bränsle helt klart. Men ger inte nån värme under tiden bilen står avstängd, om man inte har en separat brännare? Drar i sin tur mer el, som i sin tur laddas av en betydligt större generator som i sin tur tar mer kraft än en mindre osv. Det går snart inte att göra några direkt bra hybrider utan man måste sätta sej vid ritbordet och börja helt ifrån början och bena ut vilken riktning man ska ta?
Det känns lite som om man försöker blåsa liv i gamla konstruktioner genom att införa delar av hela konstruktioner.
För att ta ett väldigt dåligt exempel..Nu är det inte verkningsgrad utan miljöaspekt.
Posten införde Elbilar i sitt system. Det visade sej vara golfbilar från US of A. Dom var ytterst genomtänkta, alla batterier under sätet, med öppet nedåt och full kyla på batterierna, som i sin tur inte var utvecklade för nordiska förhållanden. Men men, det fanns lösningar på det, in med ett extra batteri så systemet gick på överspänning så löste sej vinterns elproblem, naturligtvis blev batterierna överbelastade och går o dör i tid o otid, en o annan motor brinner också upp.
Värme då? Ja värme tar ju batteri.. SÅ varje bil fick en DIESELVÄRMARE märke webasto som håller brevbäraren varm.
Kontentan av den miljövänliga bilen blev ju att det blev en enorm batteriåtgång. Som i sin tur kostar enormt mycket pengar (speciella 6v batterier). Som jag har svårt att tro är miljövänligt i längden med den strykande åtgången, ca 7 batterier/bil och 3-4 omgångar per år. Ovanpå det så eldar man diesel för att hålla värmen..
Hade verkligen en 1,4l snåldiesel av bättre kvalitet varit ovänligare mot miljön?