Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av nolimits
#440225
Holländska statsbanken medelade häromdagen att Spykers tillgångar för affären med Saab var betydligt mindre än deras skulder och Spykers VD Victor Muller kommenterade det hela med, inga problem, inga problem, inga problem osv.Stackars Saab som slutade med ett gäng finans gangsters.Frågan är om det inte varit bättre att gå i graven med flaggan i topp i en tid när man uppenbarligen kan mångmiljardsatsa utan att ha en enda fysisk eller för den delen digital krona så att alla Saab anställda ständigt slipper behöva vakna varje morgon och fundera över om Spykers gummicheckar kan betala familjens nästa amortering. :???:
av *pettson*
#440252
Eller så är det som vanligt.. Det finns pengar som inte syns..
Användarvisningsbild
av isak
#440269
tveksam efter att GM fått sina pengar?
Isak
Användarvisningsbild
av crumpets
#440326
*pettson* satte huvudet på spiken.

Det skikt av människor som sitter på tillgångar av Antonovs storleksordning väljer om dessa ska vara synliga eller ej. Det finns många som han och de sitter ett gäng bakom Spyker/Saab. Det är inget att oroa sig för, det är försäljningen/utbudet som är det knixiga för Saab.
Användarvisningsbild
av Zell
#440518
Oavsett är det ju bara spekulationer om det finns pengar eller inte.
Så jag sympatiserar med nolimits och de saab-anställda. Kan själv tänka mig in i situationen om att inte helt säkert veta hur framtiden ska bli, samt att man utöver det hör talas om företagets soliditetsproblem.
Användarvisningsbild
av crumpets
#440555
Det har du ju förstås helt rätt i Zell. Det är ju verkligen att göra Saab en enorm otjänst att rapportera om skumrasket oavbrutet. Kan tänka mig in i rollen som Saab-anställd när man ser löpsedlarna och vet med sig att pga att detta trycktes kommer troligen jag eller ett par kollegor få gå pga minskad efterfrågan på våra bilar.

Men att tidningarna gärna skor sig på andras olycka för att sälja ett par lösnummer är ju knappast nån nyhet tyvärr :(
av Lövet
#440570
Spyker köpte Saab från GM genom att ge ut nya aktier (preferensaktier). I Nederländerna måste dessa bokföras som skulder vilket förklarar situationen. Detta handlar inte om några fysiska kronor som fattas (likviditet) utan endast bokföringsmässiga skulder.

Mer allvarligt dock är dagens nyhet som visar att Saab bara kommer sälja 45.000 bilar i år och inte 60.000 som man räknade med. Det är riktigt allvarligt.

Beställde superbra keramiskt lackskydd plus t[…]

Clean Zone Interior Package

Tjena. Jag har försökt labba med den fu[…]

Ta isär igen och kolla. Något ser "[…]

Har läst tråd på annan Volvo, det[…]