Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#438823
Ja, som topic.

Jag har typ 20st gammla bil & traktorbatterier står, blyet lär ju vara värt en del?
Eller det kanske är så att det kostar sopbolagen eller kommunen så mycket att ta rätt på dom så att man inte får nån pröjs?

Fille*
#438848
Pant är nog tveksamt, men du är nog tvingad att lämna dom vidare till någon som är certifierad för att ta emot dom? Läs mer här:
http://www.exide-nordic.com/pdf/se/MSDS ... terier.pdf
Det här är visserligen skrivet för och av en batterifabrik, men på flera ställen framgår det att det finns regler och paragrafer för det ena och det andra.
Har du en batterifabrik i din närhet, så kontakta dom, annars är det nog kommunens återvinning som gäller. Så finns ju även skrotfirmor, men där gäller det att hitta en certifierad som har tillstånd att hantera blybatterier.
av *pettson*
#439252
Brainy skrev:Undras vad han ska med dem till! :shock:
Det är ypperligt bra betalt för bly idag. Så han ska säkerligen sälja dom till t.ex STENA. För återvinning.
Det är samma med gamla orginalkatalysatorer. Du får runt 500kronor för din orginalkat till en 850 eller V70 vid köp av en enda, kan få ett bättre pris vid salu av flera. Den innehåller ganska mycket platina därav återköpspriset. Det är också därför det är svårt att köpa en beg kat på skroten ibland. Många skrotar skär loss kissen och slänger den i en container, vid årets slut är där grejor för ca 200.000kronor och då säljs det i en klump och skickas samt bearbetas i England.
V50 T5 oljeförbrukning

Hej! Har en V50 T5 som jag haft i många &ar[…]

Just D3 är det kanske MY16 och MY17 man ska[…]

Volvo gick tydligen ut med mail i dagarna att det […]

Service Hyundai I40 -12

Dags igen för service på denna Hyundai.[…]