Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av nolimits
#438562
När jag studerade Vallåkra träffens inträdesavgifter till kaffet fick jag en smärre förvirring (mer än normalt) när jag upptäckte att priset låg på 130:- en Lördag och 150:- en Söndag.Snittar man detta pris på de 20 000 besökare man påstås ha så hamnar man på en totalsumma av ca 2 800 000:-, tvåmiljoneråttahundratusen !!??.Var går dessa pengar, någon som vet !!??.Förstår att inget kan arrangeras gratis men 2 800 000:- för en utställning på en ombyggd åker låter hiskeligt och då pratar vi bara om inträdesavgiften och inget övrigt.
Användarvisningsbild
av Zell
#438580
Nu låter det ju på ditt inlägg som att de som arrangerar gör en ren vinst på 2,8M SEK.

Men då ska man väl kanske ha i beaktande att det är kostnader iblandat också, trots att det hålls på en "ombyggd åker", som enligt sidan är en flygplats?
* Och är det nu en flygplats, kanske det kostar en del att stänga två dagar?
* Hur många av de 20000 (som bara det antagligen är ett snitt över alla tidigare år?) är under 15, då är det ingen avgift alls. (Ponera 300 st under 15, vilket jag tycker låter väldigt lågt, är ~100k bara det som man kan räkna bort)
* Alla som har uppvisningar vill kanske ha betalt? T.ex. stridsvagnsuppvisning där transport av det åbäket säkert kostar lite.
* Utrustning för alla race, tidtagning o.s.v. (om det nu är något race)
* Medåkning med Ferarri och Koenigsegg lär väl definitivt inte vara gratis för arrangörerna.
* Alla priser som delas ut kostar, samt deltagande får pokal.
* Scener, PA, ljus för prisutdelningar.
* Personal som ska rodda ovanstående.
* Sedan står väl inte alla rakt upp och ner i två dagar, så det är väl iaf minst bord och stolar som hyrs.
* Lön till den personal som är där och jobbar.
* Toalett delar måste hyras in och skötas av någon.
* Städning efter träffen.
+ en massa annat som jag säkert har glömt att ta upp.

Många bäckar små..
Och det som då blir över: nästa år ska det ju planeras till, reklam tills dess o.s.v.

Men visst, arrangörerna lär nog tjäna en hacka..
av 2444ever
#438597
Zell skrev:Många bäckar små..
Och det som då blir över: nästa år ska det ju planeras till, reklam tills dess o.s.v.
Och när dom planerar skall dom ju säkert ha fika också.
Användarvisningsbild
av nolimits
#438598
Jo förvisso så förändras allt med tiden helt klart.Men eftersom jag besökt dessa Vallåkra träffar till och från under ca 30 års tid så blir man ändå något förvånad över (denna summa, endast inträdesavgiften) där allt började som ett enkelt helgnöje som nu liksom mycket annat spånat ur något i vinstdrivande intresse.Nåja, vinnaren kan ju kontra med världens dyraste pokal ha ha ... :D För övrigt skiter jag i diverse techno uppträdande på en stor scen som även förekommit när bilarna och allt annat till detta är mitt huvudnummer samt hade fått för mig att de som visade upp sina prylar som t ex Koenigsegg gjorde detta i marknadsföringsintresse och inte som en ren förtjänst.
Och vad i hela friden har en stridsvagn på Vallåkraträffen att göra ha ha ... :D Nisse nere i kurvan stripade sin rostiga 240 och vill nu ha 10 000 för att visa upp den. :D Absolut inget försök till gnällande (om nu någon fått det för sig där somligt som ifrågasätts av en del genast spys galla över) där jag trots detta ska dit men summa summarum så blir man ju konfundersam ändå.
Användarvisningsbild
av Zell
#438916
Ber om ursäkt om det togs som om jag ifrågasatte/spydde galla, var inte alls meningen.
Ville bara belysa att det säkert finns sånt som kostar också :)

Stridsvagnen var jag också väldigt brydd över.. :shock:
Användarvisningsbild
av CabBO
#438966
När det gäller vad som kostar på en Vallåkra träff så får man tänka på om arrangemang som uppvisningar mm är inbjudningar eller om man bjuder in sig själv. Då kostar det liksom inte om man vill betala för att synas. Då blir det en intäkt i stället. Då Vallåkra är så stort som det är så är det säkert en del som vill synas och kommer med förfrågningar om det.
Användarvisningsbild
av opA
#438998
CabBO skrev:När det gäller vad som kostar på en Vallåkra träff så får man tänka på om arrangemang som uppvisningar mm är inbjudningar eller om man bjuder in sig själv. Då kostar det liksom inte om man vill betala för att synas. Då blir det en intäkt i stället. Då Vallåkra är så stort som det är så är det säkert en del som vill synas och kommer med förfrågningar om det.
Precis som CabBO säger så är de inte alla som ställer ut bilar och har t.ex Koenisegg&ferrari som TAR betalt utan dom är där för dom vill visa upp sina bilar á d.v.s gratis.. eller nära på iallafall.

Om jag vill visa upp några modeller som tillverkare.. TAR jag betalt eller GER/kontra gratis/ jag betalt till arrangörer för detta ? :)
Användarvisningsbild
av Honke
#439030
Stridsvagnen lär inte kosta arrangörerna en krona, det står försvarsmakten för vågar jag nästan garantera.

Vad stridsvagnen gör där?? Jo för att göra reklam för försvarsmakten och rekrytera unga människor till officersyrket i allmänhet och officer i teknisk tjänst i synnerhet. Men även rekrytera vanliga soldater nu när värnplikten som bekant har upphört. Slut! Frågor? :wink:
av *pettson*
#439101
Jag har ställt ut på vallåkra och det utgick inte ens milersättning till utställarna. Det var förvisso för 15 år sen nåt.
På Elmia utgick det milersättning till utställarna när vi ställde ut där.

Förutom intäkter för inträdet så tar alla utställningar betalt av alla som vill nasa nåt på utställningen, man tar betalt för platsen först och främst och ibland procent på intäkterna. För korvmojar och sånt är det oftast just procent på intäkterna. Sen tar man riktigt oskäligt betalt för elen och för ev bredband. T.ex elmia om man är där hela påsken så kostar 0,5Mb lina 2500kronor. Elen kostar runt ett par tusen kronor för ett normalanvändande också för tre/ fyra dagar, då får du en hel enfas 10 amp säkring själv. Det sker ingen faktisk förbrukningskoll utan du får ett svinpris eller så får du stå i mörkret.
Allt handlar om pengar i det dolda.

Jag förstår, en del saker går j[…]

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]