Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av llesrof
#438541
Nu har jag förmodligen missförstått hur en sådan här oljetillsats fungerar, men jag inbillar mig att de är något man häller i oljan och sedan kör? Om man kör med bra olja och häller i tillsatsen, kommer skiten i oljekanalerna lösas upp då? Vart tar den vägen? Kommer den att följa med oljan runt i motorn? Kan detta verkligen vara så bra, att en massa skit lossnar och åker runt i systemet? Eller hur fungerar det?
Användarvisningsbild
av DogWalker
#438549
pekka88 skrev:Någon som tror på detta ? jag menar då oljetillsatsen och inte en äkta "oilflush"

Sök om detta på Youtube, jag såg några klipp därifrån och det verkade inte alls vara något att rekommendera.
I vissa bilmärkens instruktionsböcker står dessutom tydligt att detta inte för göras.

Enligt det jag såg på Youtube fanns det stor risk att motorn havererar, p.g.a. det som llesrof skriver om i sitt inlägg.

Tummen ner och skippa alltså... :-)-)
Användarvisningsbild
av filip2
#439386
Med oljetillstats i instruktionsboken menas det nog med tex STP:s smörja som jula säljer, den ska man ha i oljan hela tiden. Inte samma sak som tex invändig motortvätt.

Journalister till motormännens tidning testade detta förut, har för mig att det var en BMW 5-serie diesel, iallafall så var den misskött, ventillerna knacka eller vad de nu va å det slutade eftermotortvätten.

Det är ett ämne som även har varit uppe på zatzy forumet förut, men slutsatsen brukar vara att det inte är värt att testa, ungefär som IIesrof skrev.

/Fille*
Användarvisningsbild
av nolimits
#439480
Man bör vara väldigt försiktig på motorer som rullat långt med olika preparat som ska tvätta rent i motorn under gång.En hel del av dessa bilmotorer som blivit så rena så de aldrig mer gott normalt igen.Nä, byt olja och filter oftare i dessa fall.Har samma åsikt om dessa svindyra preparat som ska göra motorn halare invändigt och skapa mindre friktion.Rent nonsens och inget annat.Men smart marknadsföring kan lura många.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#439494
Även om jag är svårt emot såna här renoveringar på flaska så lär jag erkänna att jag provat ett medel som funkar: Omega 917(?) osäker på numret. Körde det i en av mina gamla 740 16V bara för att prova. Det vart inte nå tystare med ny olja flörsta gången jag bytte. Och när det väl vart dags för andra bytet så hällde jag i omegan och den vart tystare efteråt (samma typ av lyftare som i 850, dock 10V) och det skadar ju inte med en rengöring på insidan för att få ren oljekanaler. Det är ju såklart knappast någon underkur som tar bort allt, men det vart ju inte sämre.
Användarvisningsbild
av isak
#439802
skit i allt vad dyra undermedel som florerar!

egen erfarenhet från en MB 240D från 75- oljeförbrukning 1 lit- per tank på grund av att tidigare ägare körde den på dåtidens ser-3 olja som var avsedd för turbomotorer. efter 2 ganska täta oljebyten castrol GTX blev förbrukningen normal. kör enbart det som motor tillverkaren rekommenderat! så funkar vilken motor som helst.
Isak
Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]