Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av nolimits
#436070
Primus skrev:Frågan är vilka konkurrerar Volvo med? BMW, Audi och MB ligger i en klass över. Passat, Mondeo och Fransmännen en klass under. Hmm, detta borde vi starta en ny tråd om.. :mrgreen:

Nu är det gjort. Vilka är Volvos riktiga konkurrenter och varför?

I Sverige tycker jag Volvo finns mellan två segment. Men i vissa andra länder lligger Volvo(och ibland tidigare SAAB) i det övre segmentet utan att kunna leverera på riktigt. Men i dessa länder har Volvo ett rykte som gör att man kan prissätta sina bilar högt.
BMW, Audi och MB ligger tre steg efter Volvo.Möjligt att Porche, Lamborghini, Ferrari och Bentley Continental lyckas kvala in aningen framför.Men bara med knapp marginal. :D

http://www.bentleymotors.com/models/con ... gtc_speed/

Resterande bilar är dussinprodukter för fantasilöst folk som borde skaffat månadskort på Länstrafiken. :D

SAAB är död.Detta har bara folk inte insett ännu.Ungefär som att köra omkring med en svansmotorförsedd Skoda och tycka att visst är jag väl annorlunda. :D
Användarvisningsbild
av Racetwin2
#436119
Jag skulle säga att för de 402kkr min Volvo ligger på så hittar jag inte en BMW eller Audi som varken prismässigt eller interiörsmässigt och framförallt utrustningsmässigt som når den bil jag har. Förmodligen inte prestandamässigt heller. Försök gå in på BMW:s sida och bygg något som motsvarar ex den 2,5FT Summum jag har. Jag gick in och byggde en BMW 320d med sportchassi och ungefär de tillval jag har på min bil idag och hamnade på 482.000.....Ja det är sant - jag gick just in och provbyggde en......och då är det bara en 3-serie......

BMW och Audi har bra bilar men du får också betala mycket för dem i grundutförande och hutlöst om du har mycket tillval som jag har. Jag skulle visst säga att Volvo konkurrerar med BMW eller Audi eller Mercedes. Både på den svenska och de internationella marknaderna.

Jag tycker personligen att Volvo tagit ett jättekliv med de senatse modellerna. Både interiörsmässigt, chassimässigt och utrustningsmässigt. Alla märken har sina styrkor och svagheter och vilka brister man kan ha överseende med är individuellt.

Jag skulle vilja uttrycka det som att en snikutrustad Volvo konkurrerar med en välutrustad Passat, Mondeo, Mazda6 eller Avensis etc och en fullutrustad Volvo konkurrerar med en snikutrustad BMW eller Audi. För de flesta köpare är det plånboken som sätter gränsen för vilka bilval man kan göra.
Användarvisningsbild
av kave
#436172
Bmw har väl precis börjat konkurera lite med med nya 5-serien. Fortfarande bakåtsträvande men åt rätt håll. Varför?
Krocksäkerhet. Finns det egentligen något viktigare?
Teknik som kommit in i 2000 talet, tänker främst på iPodstödet som tidigare anslöts analogt?!?
Bagageutrymmet närmar sig V70.
Fortfarande inga alternativa bränslen.
Ingen miljöbil.
Löjligt dyra tillval.
av Amli
#436175
Börjat att konkurrera lite med 5-serien? Säg det till övriga världen. Om jag inte är helt ute och cyklar så har jag för mig att 5-serien säljer ganska bra trots deras prio 1 inte varit att bygga en laståsna som V70 :wink:
Men du har helt rätt i att krocksäkerheten i gamla 5-serien var dålig.
av llesrof
#436188
Emiljonsson7 skrev:Jag skulle säga att för de 402kkr min Volvo ligger på så hittar jag inte en BMW eller Audi som varken prismässigt eller interiörsmässigt och framförallt utrustningsmässigt som når den bil jag har. Förmodligen inte prestandamässigt heller. Försök gå in på BMW:s sida och bygg något som motsvarar ex den 2,5FT Summum jag har. Jag gick in och byggde en BMW 320d med sportchassi och ungefär de tillval jag har på min bil idag och hamnade på 482.000.....Ja det är sant - jag gick just in och provbyggde en......och då är det bara en 3-serie......
Just där blir man lurat och förmodligen tappar BMW kunder på det. En god vän till mig skulle beställa en tjästebil och vi kollade på BMW:s webbsida och insåg att han inte ens skulle ha råd med en 318d. Samma sak med Audi A4. Okej, möjligen en snikutrustad Audi. Några dagar senare kikade han in hos BMW-handlaren i stan och frågade vilken BMW han kunde få för 7,5 basbelopp, knappt 320000 SEK. Nu går han och väntar på leverans av en BMW 320d Touring. En fyrhjulsdriven med lite extrautrustning. Så priset i verkligheten är ett annat än det på webbsidan, på gott och ont.
av Primus
#436196
Jag kan bara stryka under det Steff99 skriver. När Volvo tar ett steg tar de tyska premiummärkena ett och ett halvt steg. Tyvärr. Man kan ju undra hur mycket som beror på resurser i form av pengar respektive kompetens? Vissa saker är ju glasklart brist på pengar och oförmåga att ta betalt för att kunna ladda in olika egenskaper. Men ibland tycker jag det verkar finnas en brist på kompetens och kreativitet.

Konkurrenter tycker jag framförallt de som ligger snäppet under är. Typ VW, Ford och Japaner. Skoda ska man inte heller glömma. De gör bra och prisvärda bilar.

Japanerna som också har haft en långsam utveckling är också konkurrenter.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
#436212
llesrof skrev:
Emiljonsson7 skrev:Jag skulle säga att för de 402kkr min Volvo ligger på så hittar jag inte en BMW eller Audi som varken prismässigt eller interiörsmässigt och framförallt utrustningsmässigt som når den bil jag har. Förmodligen inte prestandamässigt heller. Försök gå in på BMW:s sida och bygg något som motsvarar ex den 2,5FT Summum jag har. Jag gick in och byggde en BMW 320d med sportchassi och ungefär de tillval jag har på min bil idag och hamnade på 482.000.....Ja det är sant - jag gick just in och provbyggde en......och då är det bara en 3-serie......
Just där blir man lurat och förmodligen tappar BMW kunder på det. En god vän till mig skulle beställa en tjästebil och vi kollade på BMW:s webbsida och insåg att han inte ens skulle ha råd med en 318d. Samma sak med Audi A4. Okej, möjligen en snikutrustad Audi. Några dagar senare kikade han in hos BMW-handlaren i stan och frågade vilken BMW han kunde få för 7,5 basbelopp, knappt 320000 SEK. Nu går han och väntar på leverans av en BMW 320d Touring. En fyrhjulsdriven med lite extrautrustning. Så priset i verkligheten är ett annat än det på webbsidan, på gott och ont.
Jo men jag jämför bilbyggaren på nätet i båda fall. När jag bygger min på nätet hamar jag på 402.000 men jag kan givetvis också få en rabatt på kanske runt 60-70.000 om jag köper privat. Det kan du i båda fallen. Så skillnaden kvarstår ändå.

p.s. Min bror prutade också ned sin 320d Touring med ca 90.000 kr till strax över 300.000 men det kan du på en Volvo för över 400.000 också. Problemet är att 320:n då är sparsmakad på utrustning och en storlek mindre bil.
av Steff 99
#436219
Emiljonsson7 skrev:
llesrof skrev:
Emiljonsson7 skrev:Jag skulle säga att för de 402kkr min Volvo ligger på så hittar jag inte en BMW eller Audi som varken prismässigt eller interiörsmässigt och framförallt utrustningsmässigt som når den bil jag har. Förmodligen inte prestandamässigt heller. Försök gå in på BMW:s sida och bygg något som motsvarar ex den 2,5FT Summum jag har. Jag gick in och byggde en BMW 320d med sportchassi och ungefär de tillval jag har på min bil idag och hamnade på 482.000.....Ja det är sant - jag gick just in och provbyggde en......och då är det bara en 3-serie......
Just där blir man lurat och förmodligen tappar BMW kunder på det. En god vän till mig skulle beställa en tjästebil och vi kollade på BMW:s webbsida och insåg att han inte ens skulle ha råd med en 318d. Samma sak med Audi A4. Okej, möjligen en snikutrustad Audi. Några dagar senare kikade han in hos BMW-handlaren i stan och frågade vilken BMW han kunde få för 7,5 basbelopp, knappt 320000 SEK. Nu går han och väntar på leverans av en BMW 320d Touring. En fyrhjulsdriven med lite extrautrustning. Så priset i verkligheten är ett annat än det på webbsidan, på gott och ont.
Jo men jag jämför bilbyggaren på nätet i båda fall. När jag bygger min på nätet hamar jag på 402.000 men jag kan givetvis också få en rabatt på kanske runt 60-70.000 om jag köper privat. Det kan du i båda fallen. Så skillnaden kvarstår ändå.
Efter att ha hamnat i en Volvo som bruksbil igen och jämför med min tidigare BMW 5-serie (E61) som ändå ersätts nu i höst av (F11) hittar jag inget som min V70 är bättre med än BMW:n men Volvon är helt ok. känns bra (efter alla verkstadsbesök) men den saknar "det" det är lite mellanmjölk, allt är lagom , inget som sticker ut.
Men precis som "Emiljonsson7" kommenterar, priset är lägre för Volvon och man får det man betalar för.
En Mercedes är samma , man kan få en ny E-klass för under 400.000 kr hyfsat utrustad, att påstå att den inte ger mer än en s80 för samma pengar , då lurar man sig själv eller vill inte konstatera faktum.
Sedan har vi detta med rabatter...intressant, inget ovanligt att man kan få upp till 100.000 i rabatt på både BMW och MB om man väljer en lagerbil, helt plötsligt så får man en riktig premiumbil för nära nog samma pengar som en bra utrustad V70/S80.

Ytterligare ett konstaterande gällande Volvo kontra BMW/MB det är andrahandsvärdet.
Tack vare att Volvo alltid har kampanjpriser på sina billigaste modeller exv V70 1,6d ny pris 259.000 inkl metallic och ofta även vinterhjul faller en D5:a som är fullutrustad som en sten, vem vill betala mer för en beg. bil än en ny.
Där har Volvo inte lyckats att få premiumstämpeln på sina dyrare modeller, en BMW eller MB med mycket utrustning ger bättre tillbaka , trots att tappet är mycket stort ändå.
Det beror på att de har ett högre statusvärde och det betalar man för på andrahandsmarknaden efter 3år, men det brukar ha jämnat ut sig efter när bilarna blir 6-8 år.
Användarvisningsbild
av Variosboy
#436226
Steff 99 skrev:
Ytterligare ett konstaterande gällande Volvo kontra BMW/MB det är andrahandsvärdet.
Tack vare att Volvo alltid har kampanjpriser på sina billigaste modeller exv V70 1,6d ny pris 259.000 inkl metallic och ofta även vinterhjul faller en D5:a som är fullutrustad som en sten, vem vill betala mer för en beg. bil än en ny.
Där har Volvo inte lyckats att få premiumstämpeln på sina dyrare modeller, en BMW eller MB med mycket utrustning ger bättre tillbaka , trots att tappet är mycket stort ändå.
Det beror på att de har ett högre statusvärde och det betalar man för på andrahandsmarknaden efter 3år, men det brukar ha jämnat ut sig efter när bilarna blir 6-8 år.
Att andrahandsvärdet skulle vara sämre på en Volvo än en BMW gäller ju bara under det första 3 åren när BMW har fri service, sen sjunker de ju precis lika mycket, om inte mer..
Att utrustning/stor motor inte är värt så mycket på en begagnad bil, det är ju sant, men så gäller det ju alla bilmärken/modeller..

Jag tror att det är en helt annan skara som köper en Ny V70 1,6d än de som köper en begagnad D5:a. Det är ju likssom två helt olika filosofier anser jag.. Så att det ena skulle påverka det andra håller jag inte riktigt med om...
av Amli
#436450
Primus skrev:Jag kan bara stryka under det Steff99 skriver. När Volvo tar ett steg tar de tyska premiummärkena ett och ett halvt steg. Tyvärr. Man kan ju undra hur mycket som beror på resurser i form av pengar respektive kompetens? Vissa saker är ju glasklart brist på pengar och oförmåga att ta betalt för att kunna ladda in olika egenskaper. Men ibland tycker jag det verkar finnas en brist på kompetens och kreativitet.

Konkurrenter tycker jag framförallt de som ligger snäppet under är. Typ VW, Ford och Japaner. Skoda ska man inte heller glömma. De gör bra och prisvärda bilar.

Japanerna som också har haft en långsam utveckling är också konkurrenter.
Undrar om det är så enkelt som bara pengar och kompetens (även om det lär så klart ha en stor betydelse). Toyota lär ha båda. Tror det att även märke spelar in. Jag tvivlar på att något annat märke än BMW skulle kunna få en sådan succé som dom fått med X6. Just för att det är en BMW.

Jag vet heller inte om jag skulle säga att japanerna har en långsam utveckling, även här kan man se Toyota/Lexus som har 3:e generations hybrider innan många märken har fått ut sina första.
Däremot känns det som de flesta andra asiatiska bilmärken inte direkt står för nytänk. De satsar på redan befintlig utprövad teknik. Medan de 3 tyskarna snarare lanserar all framtida teknik i sina dyrare modeller. Hur mycket av t ex gamla generationer av S-klass som var banbrytande när de lanserades är inte nu standard i de flesta bilar?

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]

Seagrave

Tjena! Går det att limma eller täta m[…]

Felmonterade däck

Jag bytte däck för sisådär 1 […]