Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av 2444ever
#436040
olindh skrev:v70 97-99 drar över litern per mil. Årsmodell 2000 så sjönk förbrukningen nästan 2 dl/mil så det är ju den man ska ha om man ska ha v70.
Gäller lägre förbrukning även V70 -00 med gamla karossen (hade ju ny motor tror jag), eller bara V70N?
Användarvisningsbild
av olindh
#436041
2444ever skrev:
olindh skrev:v70 97-99 drar över litern per mil. Årsmodell 2000 så sjönk förbrukningen nästan 2 dl/mil så det är ju den man ska ha om man ska ha v70.
Gäller lägre förbrukning även V70 -00 med gamla karossen (hade ju ny motor tror jag), eller bara V70N?
Det gäller även gamla karossen.
av Andez
#436043
de fattas lite info om förbrukningen på en del årsmodeller men man får ett humm om vad dom drar. men det fins inte med info om hur automatväxlade står sig mot manuell... någon som kan svara?
av Andez
#436279
Räknat och räknat.... snart blir sambon tokig på mig och mina bilar xP haha...
det blir med 99% säkerhet en diesel om kalkylatorn jag hittat fungerar som den ska (och den verkar rimlig tycker jag) samt infon på bilsmart.se är korrekt vilket jag hoppas.
men fortfarande hur stor är skillnaden på manuell och automatlåda? ingen som kan ge mig något bra svar på det?

Edit: Och hur stor är egentligen skillnaden på lastutrymme mellan v70 och v40? (bredd höjd djup med sätena "uppe") är v40:s hjulhus så dåligt placerade som det går att läsa på sina ställen? vill ju ha möjlighet att ha en hundbur och gärna plats över till bagage eller ev barnvagn i framtiden...
Användarvisningsbild
av olindh
#436340
Ska du ha diesel så är väl v70 det bästa alternativet, det är en turbodiesel i den jämfört med den i v40 som väl är en sugis?

V70 lastar även mycket mer än v40 men jag har inga exakta siffror.

Automat brukar dra 0,05 - 0,10 liter mer per mil men varierar beroende på bilmodell. Var det någon särskild du tänkte på?
av Andez
#436357
oki de e alltså som många skriver att v40 är en väldigt liten kombi?

gör det så stor skillnad på diesel bilar om det är turbo eller ej? (är det lika stor skillnad som bensin?)

oki då vet jag att det inte är så jätte mycket dyrare än manuell...
Användarvisningsbild
av olindh
#436367
V40 har vinklad bakruta som inkräktar en hel del på bagageutrymmet så det är en ganska liten kombi.

Jag vet inte hur mycket det skiljer med eller utan turbo på en dieselbil men jag vet iallafall vilken jag hade valt. Jag provkörde en s70 tdi en gång och det är en fantastisk bil tycker jag. Den var visserligen 10 år sen och den var nästan ny men det borde gå att få tag på ett välskött exemplar idag.
av Andez
#436373
olindh skrev:V40 har vinklad bakruta som inkräktar en hel del på bagageutrymmet så det är en ganska liten kombi.

Jag vet inte hur mycket det skiljer med eller utan turbo på en dieselbil men jag vet iallafall vilken jag hade valt. Jag provkörde en s70 tdi en gång och det är en fantastisk bil tycker jag. Den var visserligen 10 år sen och den var nästan ny men det borde gå att få tag på ett välskött exemplar idag.
jo vinklade bakrutan är ett problem med v40 men de som många klagat på på andra forum är dom stora hjulhusen...

jag har kört svärfars a4 1,9tdi en hel del en helt underbar bil synd bara att andrahandsvärdet är lite väl högt och att det är dyrt med delar till audi annars hade mitt val varit givet...

en s70 är intresse om det var så du menade då jag behöver en kombi pga att min hund inte mår bra när han åker sedan...
Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]