Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Andez
#435580
Hej.

Jag skulle vilja ha lite hjälp inför bil byte. har just nu en 854 men skulle behöva en kombi och är då inne på antingen v40 eller v70.
kommer efter ju att börja plugga en bit bort beroende på vilken högskola jag kommer in på pendlingsavståndet är ca 1000-3500mil per år.
räknade lite på fall det skulle bli billigare med bensin eller diesel och kom fram till att det skulle gå på ett ut på de kortare sträckorna. (räknade med diesel förbrukning på 0,65 och bensin på 0,85 vet att det kan bli lite mer eller lite mindre på båda beroende på vem man frågar)
min fundering är nu vad ni tycker jag skall satsa på? v40 eller v70 diesel eller bensin? hade tänkt mig en bil i prisklassen 20-35000:- det är ju inte allt för gott om dieselbilar... vet heller inte riktigt vad skillnaden mellan automat och manuell växellåda är?

edit: jag har läst de flesta köp trådar som fin på forumet angående v70 och v40 men har inte hittat nån där man jämför disel och bensin. sen vet jag inte om de spelar någon roll om jag lägger upp tråden i v40 delen eller v70 delen men käns onödigt att lägga upp den i båda...
av Andez
#435834
efter som ingen verkar svara på tråden så skickar jag in lite frågor och ser om det blir bättre respons...
hittade en kalkylator här på forumet som räknade ut priset för bensin kontra diesel utifrån års skatt, förbrukning och drivmedelspris kom då fram till att brytpunkten ligger å ca 1400 mil/år för v40 och ca 1600 mil/år för v70 vilket jag antagligen kommer komma upp i utan problem men jag vet inte om jag räknat med rimlig förbrukning.
så skulle vara intresserad av att veta ca förbrukningen på en 2,4t och 2,5t volvo v70, 2,5 tdi v70, 2,0t v40, t4 v40 samt 1,9 tdi v40 om någon kan hjälpa mig?
sen undrar jag hur det är med reservdelar lättare/svårare att få tag i till diesel/bensin eller är det samma delar på de olika modellerna?
är det enklare/svårare att mecka själv med bensin/diesel?
och till sist är det någon skillnad på service kostnader och service intervall?
Användarvisningsbild
av CabBO
#435982
Är du ute efter reservdelar så kolla Bildelsbasen och laga.se
Där har dom begagnade delar till "nyare" volvobilar och du kan se vad reservdelar kostar.
av Andez
#436000
inte någon betydlig skillnad på reservdelspriserna...
pratade med en säljare på bilia idag och han sa att det skiljer ca 0,1l mellan v40 och v70 vilket borde innebära att både v40 och v70 bensin går att köra på under litern milen v40 0,6-0,7 och v70 0,8-0,9 men av de jag läst så säger många att v70 slukar över 1,0l/mil någon som kan svara på vad som stämmer? fick också bekräftat att dieslarna drar 0,5-0,6...
glömde dock fråga hur mycket det skiljer mellan automat och manuel? (bör då kanske tilläggas att jag till största del kommer köra motorväg som är ganska kuperad)
av Andez
#436015
oki alltså v70 00 eller nyare för en ok bränsleförbrukning.
hur är skillnaden mellan 2.0t och t4 i förbrukning? 2.0t har lite mindre än v70 va? och t4 ligger i klass med v70 00 eller nyare?
Användarvisningsbild
av olindh
#436023
Jag tror att v40 blev snålare i samband med fas 2 årsmodell 2001. På bilsmart.se kan du kolla förbrukningen på dom olika årsmodellerna och motorerna.
av Andez
#436033
underbart precis vad jag behövde :) nu blir det lite lättare :)
då kan man räkna med något lägre förbrukning än vad som anges då jag antar att det är baserat på vad som står i instruktionsboken och de brukar vara lite extra tilltagen...

Jag förstår, en del saker går j[…]

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]