Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wissel
#436275
camaro69 skrev:Har du skaffat en älskarinna så att du inte är rädd om frun längre? :wink:

Frun har ju den optimala pendlarbilen. Jag skulle aldrig låta min familj åka i någon liten "pappslöjdsbil", typ Kia eller Ford Ficus.
Säkerhet är ju inget värt i vissa lägen. :wink:
Kunde inte sagt det bättre själv.....:D
Användarvisningsbild
av Mikael_0223
#437743
Visst är det som så att det finns säkrare och minst lika säkra bilar som Volvo.

Ve blev vittne till en smäll förra sommaren, 2 bilar som krockar i en korsning, 90 grader mot varandra, gissningsvis höll bägge lite drygt 50 och skulle rakt fram så den "andra bromsar säkert" ellr så.
Bägge bilarna var av nyare modell, en V50 och en modernare japanare, gissningsvis en Toyota av mellanklass med ett regnr som började på X...
V50 smällde in i japanaren rakt i sidan, krockkuddarna löste ut i bägge bilarna. Damen i V50 klev ur, ngt förvirrad men helskadd, av de 4 st i japsen så skar man loss 2 st. Jag kunde inte på ngt sätt gissa mig till vad för märke det var.

För min del så väljer jag en stor tung bil, med 4 eller 5 stjärnor i Euro NCAP samt högt upp i
Folksams statistik. Merkostnaden i pengar får jag dra in på annat istället.

//
Micke
av llesrof
#437769
Den krocken du blev vittne till säger ju inte ett smack om något mer än att en Volvo smäller med nosen in i sidan på en japansk bil och den japanska bilen råka värre ut än Volvon. Hur hade det sett ut om Volvon fått en japan i sidan? Kan man ens jämföra deformationszonen fram med den i sidan? Självklart är en stor och tung bil oftast till en fördel, på bekostnad av den andra bilen, om man krockar. Men om du jämför en V50 med en modern japansk mellanklassare så är knappast en Volvo V50 en stor och tung bil. Japanen fick ta emot hela smällen i sidan utan att själv överföran något större krockvåld till Volvon. Det är klart som korvspad att japanen blev tvåa i en sådan smäll. Det skulle en V50 också ha blivit.
Startbatteri

sitter agm orginal om man har start stopp men du k[…]

Brainys V60

Vet inte om bilen hörde att jag tänkte b[…]

Ehhhh... Du skriver så här "me[…]

Jag har kollat runt på youtube och ser d&aum[…]