2444ever skrev:Variosboy skrev:2444ever skrev:Spontant känns det som att tyngden på fälgarna inte borde ha någon större påverkan. Det är ju den totala vikten av bilen som påverkar, eller?
Hur mycket kan det skilja i vikt mellan t.ex. 16" och 18" fälg? Om det är samma "typ" av fälg.
Vikten har betydelse, helt klart!
Ju större vikt, desto mer energi går åt till att få rotation på hjulen = högre förbrukning!
Vad jag menar är att den lilla(?) viktskillnaden mellan olika fälgstorlekar jämfört med totalvikten inte kan betyda så mycket för förbrukningen. Min lilla brasklapp är att jag inte vet viktskillnaden, men om det skulle skilja ett halvt kilo i vikt per fälg så motsvarar det 2 liter bensin, eller att man varit o handlat 2 liter mjölk, känns inte som att det skulle vara förklaringen till:
Variosboy skrev:Skillnaden mellan 15 och 16 tum var försumbar, men när de gick på 18 tum då drog merförbrukningen iväg avsevärt!
Extra tyngd borde ju ge samma ökning av energiförbrukning oavsett om extratyngden sitter i fälgar eller kaross .
Detta är ju bara gissningar från min sida, är ingen expert direkt.
Du gör en tankvurpa nu, du kan inte jämföre tyngden på en fälg på samma sätt som du jämför tyngden mellan två saker som du ska förssöka lyfta!
Om tyngden sitter i fälgen eller karossen gör stor skillnad!
Lek med tanken att du lyfter på din cykel och snurrar på framhjulet, det går ganska lätt, ellerhur?
Gör du samma sak med bilens hjul blir det jobbigare att snurra på, okey?
Gör du precis likadant med ett pariserhjul så kommer du förmodligen knappt orka flytta det ur fläcken.
Anledningen är skillanden i vikt, och när du ska förssöka rotera igång en vikt krävs större energi för ett hjul som väger mycket kontra ett hjul som väger lite.
På en bil jag hade för några år sedan körde jag med "lätta" orginal 16":are på vintern och ACE 19":are på sommaren. Det skillde kanske 5 kg per hjul, och prestandan på bilen blev enormt mycket sämre med 19" på.
Assumption is the mother of all f ups.