Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#438178
Tomas88 skrev:Tyngre fälgar kanske gör något också.
Det skiljer mer än man tror.
Jepp.
Såg ett test i en motortidning för flera år sedan där de testade skillnad i förbrukning och prestanda mellan olika fälgstorlekar. Tror det var tyska AMS.
Skillnaden mellan 15 och 16 tum var försumbar, men när de gick på 18 tum då drog merförbrukningen iväg avsevärt!
Speciellt i stadskörning. De förklarade detta med bl.a. den extra kraft som krävs för att få snurr på den större och tyngre fälgen. Rullomkretsen var identisk mellan alla testade hjul.

Prestanda blev ännu mer lidande, skillnaden mellan 15 och 18 tum var förvånande, t.ex. acctiden mellan 0 -150 km/h.
Där var det tal om sekunders, inte tiondelars skillnad. :shock:

Jag kör med 15 tums fälg, kanske är en av orsakerna till att min V70N har en rätt ok förbrukning..?!
#438477
Spontant känns det som att tyngden på fälgarna inte borde ha någon större påverkan. Det är ju den totala vikten av bilen som påverkar, eller?
Hur mycket kan det skilja i vikt mellan t.ex. 16" och 18" fälg? Om det är samma "typ" av fälg.
#438497
2444ever skrev:Spontant känns det som att tyngden på fälgarna inte borde ha någon större påverkan. Det är ju den totala vikten av bilen som påverkar, eller?
Hur mycket kan det skilja i vikt mellan t.ex. 16" och 18" fälg? Om det är samma "typ" av fälg.
Vikten har betydelse, helt klart!
Ju större vikt, desto mer energi går åt till att få rotation på hjulen = högre förbrukning!
#438594
Variosboy skrev:
2444ever skrev:Spontant känns det som att tyngden på fälgarna inte borde ha någon större påverkan. Det är ju den totala vikten av bilen som påverkar, eller?
Hur mycket kan det skilja i vikt mellan t.ex. 16" och 18" fälg? Om det är samma "typ" av fälg.
Vikten har betydelse, helt klart!
Ju större vikt, desto mer energi går åt till att få rotation på hjulen = högre förbrukning!
Vad jag menar är att den lilla(?) viktskillnaden mellan olika fälgstorlekar jämfört med totalvikten inte kan betyda så mycket för förbrukningen. Min lilla brasklapp är att jag inte vet viktskillnaden, men om det skulle skilja ett halvt kilo i vikt per fälg så motsvarar det 2 liter bensin, eller att man varit o handlat 2 liter mjölk, känns inte som att det skulle vara förklaringen till:
Variosboy skrev:Skillnaden mellan 15 och 16 tum var försumbar, men när de gick på 18 tum då drog merförbrukningen iväg avsevärt!
Extra tyngd borde ju ge samma ökning av energiförbrukning oavsett om extratyngden sitter i fälgar eller kaross .
Detta är ju bara gissningar från min sida, är ingen expert direkt.
#438619
2444ever skrev:
Variosboy skrev:
2444ever skrev:Spontant känns det som att tyngden på fälgarna inte borde ha någon större påverkan. Det är ju den totala vikten av bilen som påverkar, eller?
Hur mycket kan det skilja i vikt mellan t.ex. 16" och 18" fälg? Om det är samma "typ" av fälg.
Vikten har betydelse, helt klart!
Ju större vikt, desto mer energi går åt till att få rotation på hjulen = högre förbrukning!
Vad jag menar är att den lilla(?) viktskillnaden mellan olika fälgstorlekar jämfört med totalvikten inte kan betyda så mycket för förbrukningen. Min lilla brasklapp är att jag inte vet viktskillnaden, men om det skulle skilja ett halvt kilo i vikt per fälg så motsvarar det 2 liter bensin, eller att man varit o handlat 2 liter mjölk, känns inte som att det skulle vara förklaringen till:
Variosboy skrev:Skillnaden mellan 15 och 16 tum var försumbar, men när de gick på 18 tum då drog merförbrukningen iväg avsevärt!
Extra tyngd borde ju ge samma ökning av energiförbrukning oavsett om extratyngden sitter i fälgar eller kaross .
Detta är ju bara gissningar från min sida, är ingen expert direkt.
Du gör en tankvurpa nu, du kan inte jämföre tyngden på en fälg på samma sätt som du jämför tyngden mellan två saker som du ska förssöka lyfta!

Om tyngden sitter i fälgen eller karossen gör stor skillnad!

Lek med tanken att du lyfter på din cykel och snurrar på framhjulet, det går ganska lätt, ellerhur?
Gör du samma sak med bilens hjul blir det jobbigare att snurra på, okey?
Gör du precis likadant med ett pariserhjul så kommer du förmodligen knappt orka flytta det ur fläcken.
Anledningen är skillanden i vikt, och när du ska förssöka rotera igång en vikt krävs större energi för ett hjul som väger mycket kontra ett hjul som väger lite.

På en bil jag hade för några år sedan körde jag med "lätta" orginal 16":are på vintern och ACE 19":are på sommaren. Det skillde kanske 5 kg per hjul, och prestandan på bilen blev enormt mycket sämre med 19" på.
#438692
Variosboy har förklarat det hela på ett bra och pedagogiskt sätt tycker jag.
Hade tidigare en -06 BMW 530d som jag tyckte gick som ett skott med 15 tums fälgar.
Men så köpte jag 18-tummare till den (med samma rulldiameter), och herredjäklar så trög bilen började kännas. Speciellt under acceleration i högre farter. Man kunde nästan inte tro´t..
Jag provade att sätta på 15-tummarna igen, och min rakettysk var tillbaks. :D

Så att de stjäl effekt och kräver en avsevärt högre energi skriver jag under på, när som helst.

Kollat säkringarna under handskfacket? :-)[…]

Har fått hem olja till ett oljebyte, samt e[…]

Efter många år på utflykt mellan[…]

Ny tråd här: https://www.jagrullar.se/[…]