Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#433127
Hangzhou, China / Gothenburg, Sweden - 2nd August 2010 - Zhejiang Geely Holding Group Co., Ltd. ("Geely Holding Group"), one of the fastest-growing car manufacturers in China, today announced it has completed the acquisition of 100 per cent of Volvo Car Corporation ("Volvo Cars") from Ford Motor Company.

Geely also announced that Stefan Jacoby, the Chief Executive of Volkswagen Group of America, would become President and Chief Executive Officer of Volvo Cars.
#433193
Nej, jag håller inte med. Min bil är varken mer eller mindre kinesisk i dag. Den är tillverkad i Gent Belgien av Svenska Volvo personvagnar som vid tillfället var ägt av Amerikanska Ford. Vad skulle förändras av att Geely köpt aktiemajorioteten? Jag skulle vara mer pessimistisk om det gällt SAAB.
#433277
Jag tycker inte att det skall räknas retroaktivt.
Sedan kommer det ju att bli en del gråzoner framöver, om man t.ex. köper en begagnad svensktillverkad Volvo tillverkad innan ägarskiftet så är det ju ganska klart. Men om denna begagnade bil t.ex. ägs av en kines bosatt i Sverige, då blir det knivigt.
#433343
Men visst är det en intressant resa för Volvo som bilmärke.

Från att vara en svensk hel-ylle och sosse-container till att ägas av ett bolag i USA som brukar räknas till höger-imprealismens hemland.

Till att nu vara helägt och kontrollerat av ett företag som i princip är helt stadskontrollerat av världens största kommunist-diktatur med 1.3 milliarder invånare.

Spännade resa må jag säga.

Fast Kina är ju extremt "bussines-minded" idag må jag säga, när man avrättar kriminella och meningsmotståndare så gör man ju det med mobila enheter i bussform som ser ut som operationssalar eftersom alla organ redan är sålda till högstbjudande för transplantation innan döden inträffar.

Hade någon spått detta för 15 år sedan hade jag trott att den personen varit helknäpp.
#433352
KKR: Nja, många delar kommer från Kina så det är väl redan en riskokare du åker i? :D

Ungefär som skärmen du ser denna text på nu..; den e säkert ihopskruvad i Kina eller har fått sina delar därifrån. Eller tangentbordet du använder när du ska svara på detta :-).
Snart e vi allihopa gula..

/Matz
av *pettson*
#433358
Hmm tappade nog bort mej lite när jag försökte få till volvos märke så att säga i samma mening som statliga organstölder vid avrättningar, i ärlighetens namn så är det ju bättre att ta reda på organ oavsett om dom tagits vid avrättning. OM det nu verkligen är en skyldig som avrättas. Och avrättningar, ja.. frågan är inte helt lätt. Kanske var staterna bättre som ägare, nu när kalifornien vill bli först med att legalisera narkotika av rena skatteskäl, det är ju business i stor skala? Menar skatteskäl för att skapa billig laglig narkotika är ju betydligt bättre för folkhälsan, och inte kommer väl samhällets situation ändras med ytterligare några miljoner gräsrökare som i sitt rus glider runt. Toppar man det sen med drinkvilligheten så är det ju partaj varje dag.
Och visst är guantanamo rena semesterorten där ingen oskyldig satt sin fot?
Kanske vore det ändå bättre att det fortfarande varit helyllesvenskt? För lilla sverige är absolut fläckfritt? Se på alla som lydde statens råd och köpte telia aktier, inte blev dom lurade? Eller vårt miljövänliga vattenfall som försöker hitta teknik för att lyckas pumpa ned koldioxiden från kolkraftverken man köpte i tyskland till marken under våra sjöbottnar. Som man enkelt sa med ett leende. Om vattnet är orört och botten håller så är det inga problems. Om nåt spricker så bubblar det upp rejält och då dör man. Men det SKA inte hända. Eller vårt fina omhändertagande lagsystem som är en förebild i delar av världen, som inte vågar ta tag i frågan om folk som har t.ex tidelag, troligtvis på grund av att homosexualitet faktiskt låg under samma paragraf i lagboken från ca 1734,när homosexualitet avkriminaliserades 1944 så *slank tidelag med*. INGEN vågar ta tag i sånt och erkänna det? Det är modigt och framstående det. Men liksom allt annat har det inte ett dugg med att bygga varumärke och bilar att göra.
Nej.. att volvo skulle ha det bättre nånstans på grund av att *landet* är bättre är nog en utopi.
Däremot hoppas jag att det hamnat hos nån som är intresserad av att driva bolaget på riktigt för en långsiktig framtid OAVSETT vilket land som köpt. Kikar vi oss runt i sverige och övriga världen så är det så att kina har köpt upp betydligt mera än folk tror via olika dotterbolag, just för att vi andra inte bryr oss om företaget tillräckligt. En fet lön och fet fallskärm smäller högre i väst, än att förvalta ett bolag på bra sätt.
#433359
Jo, var ju inte riktigt vad man trodde/hoppades. Tycker det är lite ledsamt att det inte är svenskt, skär lite i Volvo-hjärtat. Och tråkigt att det inte kom hem till Sverige nu när chansen fanns.

Tror att risken är stor att märket tappar status på längre sikt p.g.a. detta, även om nya ägarna satsar på fortsatt kvalité (nåja). Alla fel på V40 brukade ju skyllas på Holland har jag för mig, och kan ju bli så nu att alla eventuella framtida problem på Volvo blir "ja, sen kineserna köpte det..." etc. även om det är "normala" fel (menar alltså svaga konstruktionslösningar som väl alltid dyker upp för alla märken, som typ gasspjället på V70 runt 2000). Kommer väl alltid att finnas misstankar att dom drar ner på kvalité kanske.

Jaja, man får väl se... :roll:
#433365
*pettson* skrev:Hmm tappade nog bort mej lite när jag försökte få till volvos märke så att säga i samma mening som statliga organstölder vid avrättningar, i ärlighetens namn så är det ju bättre att ta reda på organ oavsett om dom tagits vid avrättning. OM det nu verkligen är en skyldig som avrättas. Och avrättningar, ja.. frågan är inte helt lätt. Kanske var staterna bättre som ägare, nu när kalifornien vill bli först med att legalisera narkotika av rena skatteskäl, det är ju business i stor skala? Menar skatteskäl för att skapa billig laglig narkotika är ju betydligt bättre för folkhälsan, och inte kommer väl samhällets situation ändras med ytterligare några miljoner gräsrökare som i sitt rus glider runt. Toppar man det sen med drinkvilligheten så är det ju partaj varje dag.
Och visst är guantanamo rena semesterorten där ingen oskyldig satt sin fot?
Kanske vore det ändå bättre att det fortfarande varit helyllesvenskt? För lilla sverige är absolut fläckfritt? Se på alla som lydde statens råd och köpte telia aktier, inte blev dom lurade? Eller vårt miljövänliga vattenfall som försöker hitta teknik för att lyckas pumpa ned koldioxiden från kolkraftverken man köpte i tyskland till marken under våra sjöbottnar. Som man enkelt sa med ett leende. Om vattnet är orört och botten håller så är det inga problems. Om nåt spricker så bubblar det upp rejält och då dör man. Men det SKA inte hända. Eller vårt fina omhändertagande lagsystem som är en förebild i delar av världen, som inte vågar ta tag i frågan om folk som har t.ex tidelag, troligtvis på grund av att homosexualitet faktiskt låg under samma paragraf i lagboken från ca 1734,när homosexualitet avkriminaliserades 1944 så *slank tidelag med*. INGEN vågar ta tag i sånt och erkänna det? Det är modigt och framstående det. Men liksom allt annat har det inte ett dugg med att bygga varumärke och bilar att göra.
Nej.. att volvo skulle ha det bättre nånstans på grund av att *landet* är bättre är nog en utopi.
Däremot hoppas jag att det hamnat hos nån som är intresserad av att driva bolaget på riktigt för en långsiktig framtid OAVSETT vilket land som köpt. Kikar vi oss runt i sverige och övriga världen så är det så att kina har köpt upp betydligt mera än folk tror via olika dotterbolag, just för att vi andra inte bryr oss om företaget tillräckligt. En fet lön och fet fallskärm smäller högre i väst, än att förvalta ett bolag på bra sätt.
Visst, men hade du skrivit den texten i Kina hade du varit både censurerad och du hade varit"historia" nu...... det är väl skillanden,

Och vad gäller fallskärmar och höga löner, har man sett kineser som äger milliarder och som bränner av förmögenhter I Macaus spelparadis så är det nog ingen skillnad på penninghungern här och där.

Samtidigt har man ju lyckats lyfta KIna ur stenålder och fattigdom, till en världsledare med mycket bättre standard för alla människor, så lite spill får man väl räkna med i det stora hela
Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]