Med risk för redundans är det så här.
På alla bilar med originalmonterat xenon på halvljuset sitter det nivågivare i fram- och bakvagn som reglerar ljushöjden kontinuerligt under färd. Den försöker alltså till och med att kompensera för ojämnheter i vägbanan.
På de flesta nyare bilar med originalmonterat halogen finns ett vred på förarplats där man kan ställa ner ljushöjden för att inte blända andra om man kör med tung last.
Strålkastare avsedda för xenon är alltid annorlunda konstruerade än strålkastare avsedda för halogen. Problemet som uppenbaras när man ska sätta in en xenonlampa i en strålkastare avsedd för halogen är att ljusbågen i xenonlampan placeras fel i själva strålkastaren. Därigenom blir inte ljusbilden optimal. Stickstrålar blir ofta följden, och bländande strålkastare. Vissa tillverkare av ful-xenon försöker komma runt detta. Den sats jag hade på min 740 -88 (H4-strålkastare) hade små gängor med tillhörande skruvar och låsmuttrar på varje styrvinge på lampan. Med dessa kunde man justera in ljusbågens läge i reflektorn. Efter någon timme med en massa justerande tillsammans med en godkänd och kontrollerad ljusinställningsapparat blev resultatet följande:
Knivskarp bild i ljusinställaren. Och inga blinkningar från mötande. På besiktningen tyckte dom att jag hade perfekt ljusbild. Men han reagerade på färgen. Sen såg han drivstegen... Halvljus båda sidor, otillåten ändring.
Angående radiostörningarna kan man prova att sätta ferritkärnor på kablarna till lamporna. De blir inte sämre i alla fall.
Fraktar arslet i:
Volvo 760 Turbo -83
Volvo S80 3,2 AWD Summum -07
Jag klimatkompenserar för din hybrid!