Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Honke
#434798
Okej, blev bara nyfiken på hur det låg till. :D
Användarvisningsbild
av eccy243
#434913
Med risk för redundans är det så här.

På alla bilar med originalmonterat xenon på halvljuset sitter det nivågivare i fram- och bakvagn som reglerar ljushöjden kontinuerligt under färd. Den försöker alltså till och med att kompensera för ojämnheter i vägbanan.

På de flesta nyare bilar med originalmonterat halogen finns ett vred på förarplats där man kan ställa ner ljushöjden för att inte blända andra om man kör med tung last.

Strålkastare avsedda för xenon är alltid annorlunda konstruerade än strålkastare avsedda för halogen. Problemet som uppenbaras när man ska sätta in en xenonlampa i en strålkastare avsedd för halogen är att ljusbågen i xenonlampan placeras fel i själva strålkastaren. Därigenom blir inte ljusbilden optimal. Stickstrålar blir ofta följden, och bländande strålkastare. Vissa tillverkare av ful-xenon försöker komma runt detta. Den sats jag hade på min 740 -88 (H4-strålkastare) hade små gängor med tillhörande skruvar och låsmuttrar på varje styrvinge på lampan. Med dessa kunde man justera in ljusbågens läge i reflektorn. Efter någon timme med en massa justerande tillsammans med en godkänd och kontrollerad ljusinställningsapparat blev resultatet följande:
Bild
Knivskarp bild i ljusinställaren. Och inga blinkningar från mötande. På besiktningen tyckte dom att jag hade perfekt ljusbild. Men han reagerade på färgen. Sen såg han drivstegen... Halvljus båda sidor, otillåten ändring.

Angående radiostörningarna kan man prova att sätta ferritkärnor på kablarna till lamporna. De blir inte sämre i alla fall.
Användarvisningsbild
av camaro69
#434945
Var på CCW i Rättvik i fredags. Bland finbilarna åkte balla "Helge" med fjunmustsch och keps, i en svart BMW med frontspoiler.
I denna frontspoiler satt rektangulära ljus. Där hade det monterats Xenon.

Dom lyste blåvitt med en kraft som 2 st 1000 W byggstrålkastare. Ljusbild noll, och bländade nog fan även lågt flygande farkoster.

Man blir så trött på "blöjraggare".
Användarvisningsbild
av Severin
#434982
camaro69 skrev:Var på CCW i Rättvik i fredags.
OT
Visste inte om det när jag skulle till Insjön och jävlar vilken tid det tog att åka igenom Rättvik i tisdags,sjukt mycke bilar
av llesrof
#435117
På tal om blöjraggare... här i byn går det en svettig Volvo 740 men någon hobbymonterad xenonsats. Jag har mött det några gånger och det är som att titta rakt in i en svetslåga. Blinkar jag med helljuset tittar föraren bara lite ointelligent på en och gör en obcen gest. Vid tillfälle skall jag ta regnumret och sedan skall jag överväga ett nattligt besök och plantera en slägga i varje strålkastare. För många är inte ljusbilden viktig, det viktiga är att kunna tala om för polarna på garaget.org och liknande ställen, att man har xenon.
av *pettson*
#435181
Nu vet jag inte om nyare bilar har givare i framvagnen. Men alla jag jobbat med har iallafall givare i bakvagnen (dock endast jobbat med xenon+opel). Det är hyperpoppis när potentiometern går sönder i bakvagnen. Den kostade år 2000 ca 9600kronor. PLUS montering.
av svempus
#435351
själv har man inte drabbats av de där radiostörningarna som ni snackar om fast jag bara har ballaster från humanhabit.se och från jula inga störningar alls.men de är kanske bara jag som har haft tur med de.jag har haft bi-xenon ett tag men bytte tillbaka till vanliga halogen lampor på bilen vart för starkt ljus på bilen me de och de bländade för mycket tyckte jag..

Kul att se att den är igång igen, om […]

Felmonterade däck

Ditt sätt att mäta säger inte s&a[…]

Att ladda från motorn lönar sig inte, f[…]

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]