Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Uthil
#432071
Tja!

Ibland så undrar jag hur människor tänker, eller vad säger ni?

Tänker inte nämna några namn, men hur i helvete ska du kunna rulla igång en bil utan batteri En Volvo 440 SE.

Vi kan säga att personen heter A.

A parkedade bilen, stängde av den i detta väder just nu, Tok regn och skitvarmt, sprang in och hämtade en tröja, sprang ut igen och skulle åka, bilen startade inte. Denna person ringer mig och frågar om jag är i närheten med ett par startkablar, Jag svarade att jag kunde komma på en liten stund bara hang tight. Kommer dit efter en stund, kollar batteriet med en multimeter, 11,32 (Urladdat) Frågar om A haft stereon igång under denna 5 min som den var parkerad, (Svar nej)

Ok! Vi kopplar på startkablar och försöker starta den, varvar lite över 3 tusen i det friska batteriet och försöker starta den andra med det dåliga batteriet. Den är helt tvärdöd händer inte ett skit.

Lönlöst och försöka lokalisera ett fel i detta regn, Parkerar den så snyggt som möjligt för att återkomma senare och hämta den när det inte regnar så jävla mycket. Jaja Hörde senare från person A's pappa och det här är hans ord:

Att han och en kompis skulle försöka putta igång den, för det kan gå, det är inte alltid startkablar fungerar, men batteriet är ju helt dött, nä de skulle ta hem batteriet om inte puttningen skulle funka och ladda det, och sen prova, men vafan, jag provade ju med startkablar, om inte batteriet tar emot ström då då kan väl för fan inte en batteriladdare ge batteriet någon ström, om en bil inte ens kan.
Helt jävla körd i skallen är vad han är.

Batteriet laddar ju inte, ett nytt batteri kanske, och skulle inte de funka så kan man kanske kolla generatorn, kolen. Och inte försöka putta igång bilen.

IDIOT!

Hade alla ni som kan mecka, Men kan man inte så frågar man, och inte försöker övertyga folk som kan mecka att han vet vad det är för fel. ( Det är bara att putta igång den.
Användarvisningsbild
av len
#432106
- bättre att låta hjälpande motor vara av!! Du har dina dryga 12 V att hjälpa till med-
- Ett "urladdat" batteri kan faktiskt få igång en rullande bil. Normalt på den gamle är det 7,5 V till tändspolen, 12 V endast i starten för bättre gnista. Så någon är kanske inte "idiot"?? Kan du mecka?
av Uthil
#432109
Hur då? Enligt min logik så hur kan ett urladdat batteri få igång bilen när du rullar den.
Den tog ju inte emot startströmmen från den hjälpande bilen. Så du menar att min bil skulle ha varit avstängd, och försökt starta persons A's bil?

Självklart när du rullar igång en bil, så rör sig allt som vevaxlar, kamaxel, svänghjul, Rubbet, remmarna till generatorn, Allt.
Användarvisningsbild
av len
#432143
Ett "tomt" batteri orkar inte dra startmotorn då > 100 A. Spänningen sjunker direkt mot noll. Men det kan räcka för tändningen som drar kanske 1 A. Så därför är påståendet att rulla igång en bil med "dött" batteri inte entydigt fel. 11 V räcker till tändningen.
Med startkablar laddar du inte det andra batteriet, utan "passerar" det och ger kräm till mottagarens tändning + startmotor. Med tvärdöd, menar du att startmotorn inte snurrade?
av CalleV70
#432252
Uthil, låt din bil vara avstängd. Har sina fördelar om det är riktigt illa hos mottagaren. len har rätt i det han skriver. Man ska inte idiotförklara någon om man inte är expert själv i ämnet (gammalt ordspråk från asfaltdjungeln) :wink:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#432258
Varför ska bilen som ger starthjälp inte ha motorn igång?

En sak till....

För ett tag sedan försökte jag bogsera igång en bil som hade dåligt laddat batteri (de hade glömt lyset på en stund) då vi saknade starkablar, trots jag drog upp den andra bilen i 50 knyck och 5000 rpm på ettan så tände den inte ens.

Fick åka och hämta kablar och då startade den på 1 sekund.

Trodde generatorn skulle ge så mycket ström i bilen jag bogserade i 50 knyck och 5000 rpm att det skulle räcka för "tändningen" men det gjorde det inte, (batteriet var inte heltomt heller).

Måste vara någon spärr i ECUn som blockerar möjligheten att putta/bogsera igång moderna bilar för att förhindra risken att det kommer ut bränsle till katalysatorn eller något.
av rd350
#432279
Hälpande bil ska aldrig vara igång! Detta för att undvika spänningsspikar som kan förstöra styrenheter och liknande.
av blådåren
#432284
Om nu batteriet är närmast tomt !, hur ska bränslepumpen kunna gå med normalt tryck??.
Man får putta bilen bra länge isf!.

"B20"
på lite äldre insprut så räcker det med att det finns varvtals-signal så går pumpen!, förutom den lilla stunden då den bygger tryck när tändningen slås på.

På nyare bilar vettefan, men det låter logiskt det du sa!.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#432290
rd350 skrev:Hälpande bil ska aldrig vara igång! Detta för att undvika spänningsspikar som kan förstöra styrenheter och liknande.
Misstänkte det, men eftersom många styrenheter i helt nya bilar aldrig kopplas bort från spänningsmatningen även om "tändningen" är av så bör man alltså inte ge starhjälp alls då, eller i så fall skruva av de egna batterikablarna innan man ger någon hjälp.

PS, har du en rd350 ? DS
Användarvisningsbild
av Brainy
#432296
Jag har sprungit igång en V70N som hade urladdat batteri, inga problem.

Jag har också någon gång misslyckats få igång den med startkablar men ändå fått igång bilen efter att ha haft batteriet på laddning ett dygn eller så.
Det är visserligen bara en nödlösning iom att batteriet kommer behöva bytas ändå, men fungerade gjorde det allt.

Jag tänker att eftersom vvt-enheterna ä[…]

Bra, då har vi rett ut detta. Besiktningsman[…]

Clean Zone Interior Package

Har ingen värmare, så just den teorin k[…]

Kunde läsa av strömmen till pedalen och […]