Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av CalleV70
#433503
SKX är en "lampsladd" . 2x0,75 brinner om du har den som startkabel. 0,75 kan ta 10 A så den lär smälta om du plockar 100 A ur den.
8 qmm existerar inte. Det finns 6 eller 10 qmm runt om.
Alla höljen tillverkas av någon form av konstmaterial, PVC ("plast"), neopren (gummi) eller PUR (polyuretan). Ovan med silicon är ej för mekaniskt hållfasthet utan tål värme (omgivningstemperatur). Alla flexibla kablar har kopparledare. Mer fintrådig (=dyrare)ger mjukare kabel. Isoleringen ska klara - 20 men gummi eller "specialPVC" är givetvis mjukare i kyla. Men fintrådigheten är viktigast. Svetskabel är extremt fintrådig (klass5/6) och gummimantlad (PCP). Absolut "bäst" men överdrivet dyr om man använder den 1 gång / år.
Ett bekymmer som ger spänningsfall (och värme) är i kabelanslutningen till klämman. Är den ärgad eller dåligt klämd, är det här den lilla arean uppträder.
Dina 8 qmm (som inte "finns"), innebär troligen en amerikansk kabel. Där räknar man inte qmm utan AWG (American Wire Gauge). AWG8 motsvarar 8,37 qmm och tål 40 A vid 60 graders isolering dvs dom räknar annorlunda mot oss. 10 qmm singelledare här hemma tål normalt 77 A. Vid 90 graders isolering kan den belastas med ca 100 A. Detta är kontinuerligt. Dock klarar kablarna kortvarigt högre ström.
I sidan ovan står det "120 A- 16 qmm, 200 A- 8 qmm, 200A -16 qmm" så jag slutar läsa då jag inte förstår vad dom menar. Vid kortvarigt användande är det spänningsfallet som begränsar användadet.
Så, 10-16 qmm duger för "1 gång per år". (tänk att kabelklämmans anliggningsyta mot batteriet är mindre än kabelarean!!).
Lycka till
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#433508
Låter vettigt, såg att det fanns svetskablar på 120 mm2 men det väger ju svinmycket och tar så mycket plats i bagaget så det är ju inget att köra runt med hela året. Passa kanske hemma i garaget.

Har en behändig liten startkabel med inbyggd vinda som aldrig varit för tunn för att orka dra igång de bilar som har behövt starthjälp under årens lopp.


Vad är detta ???

Startkablar med Safetronik 25 mm²
Enligt DIN 72533. Skyddar bilens elektronik mot skadliga spänningstoppar. Oumbärlig för bilar med elektronisk insprutning, ABS, airbag. Helt isolerade polklämmor 25 mm², för bensinmotorer upp till 5500 cm³, dieselmotorer upp till 3000 cm³, total kabellängd 2x3,5 m.


http://shop.conrad.se/websale7/Startkab ... 24_0312031
av CalleV70
#433558
?? Vill veta vad som skyddar mot spikar?? Till dess = båg. Bästa skyddet mot spikar är ju det "döda" batteriet som ju fungerar som en kondensator.
Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]