Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
#208524
~Kalle~ skrev:Han som köpte en sån ljusramp satte dit ett skydd av plast framför lamporna för att skydda mot skador

/Kalle
Och efter några månader så är skyddet helt fullt av massa vita pluttar... kanske

Har för mig att jag sett en del såna skydd som inte sett så fina ut.
Användarvisningsbild
av Tomas88
#208525
yel_low skrev:Xenonkonvertering av Original helljus är en bra början, tändtider varierar mycket mellan olika kit, framförallt spelar temperaturen ute stor roll, men har man tänt dom en gång och bländar av för en bil så har man som regel fullt ös på engång när man bländar på igen.
för er som vill ha MEST ljus finns bara ett alternativ, 4300kelvin 50w. finns för försäljning och OMG leverans :wink: har du en konstig sockel så ska jag ta hem en ny laddning nu närmaste dagarna och då kan du få precis vad du vill! 8)
Blir de segare om det är kallt då?

Sen har jag en fundering.
Xenonljus utvecklar ju mindre värme än halogen. Kan det bli problem med is och snö som inte smälter på vintern om man xenonkonverterar?
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#208534
Tomas88 skrev:
~Kalle~ skrev:Han som köpte en sån ljusramp satte dit ett skydd av plast framför lamporna för att skydda mot skador

/Kalle
Och efter några månader så är skyddet helt fullt av massa vita pluttar... kanske

Har för mig att jag sett en del såna skydd som inte sett så fina ut.
Japp, men strålkastarna är oskadade :idea:
Tomas88 skrev:Sen har jag en fundering.
Xenonljus utvecklar ju mindre värme än halogen. Kan det bli problem med is och snö som inte smälter på vintern om man xenonkonverterar?
Jag har hört att det inte smälter bort is och snö, du får börja ha en hårtork 12V i bilen :idea:

/Kalle
Användarvisningsbild
av yel_low
#208553
Tomas88 skrev:
yel_low skrev:Xenonkonvertering av Original helljus är en bra början, tändtider varierar mycket mellan olika kit, framförallt spelar temperaturen ute stor roll, men har man tänt dom en gång och bländar av för en bil så har man som regel fullt ös på engång när man bländar på igen.
för er som vill ha MEST ljus finns bara ett alternativ, 4300kelvin 50w. finns för försäljning och OMG leverans :wink: har du en konstig sockel så ska jag ta hem en ny laddning nu närmaste dagarna och då kan du få precis vad du vill! 8)
Blir de segare om det är kallt då?

Sen har jag en fundering.
Xenonljus utvecklar ju mindre värme än halogen. Kan det bli problem med is och snö som inte smälter på vintern om man xenonkonverterar?
ju kallare lampan är desto längre tändtid, kitten jag säljer har en HELT OK tändtid, betydligt bättre än de flesta kitten, och närmast Hellas OEM Xenons tändtider av ALLA eftermarknadskit(mest för att jag inte vet nåt som är snabbare).
Problemet med is och snö på lyktan finns med halogen oxå, men vid en annan temperatur, man kan säga att vid underkylt regn är halogen bättre medans i snöväder är Xenon bättre, då det inte smälter fast snön och blir sörja på lyktan. båda har sina fördelar. jag tycker xenon kan ha ett mer genomträngande ljus i snöväder och regn, det finns mer KRAFT i ljuset.
Jag har hållt på med Xenon i 7år, själv handlat från både Xenon*alot och Xenon*ungen genom åren, men nu har jag fått kontakt med en tillverkare som erbjuder bra grejjer till vettiga pengar. förutsatt att man tar hem volymer.
på hela förra "säsongen" hade jag 1felaktig Ballast, som var Dead On Arrival. dvs trasig vid ankomst. inga lampfel.
Nog skrytet, jag låter resultaten tala för sig själv. :-O)
:)
Användarvisningsbild
av Barkbiten
#208789
Tomas88 skrev:
yel_low skrev:Xenonkonvertering av Original helljus är en bra början, tändtider varierar mycket mellan olika kit, framförallt spelar temperaturen ute stor roll, men har man tänt dom en gång och bländar av för en bil så har man som regel fullt ös på engång när man bländar på igen.
för er som vill ha MEST ljus finns bara ett alternativ, 4300kelvin 50w. finns för försäljning och OMG leverans :wink: har du en konstig sockel så ska jag ta hem en ny laddning nu närmaste dagarna och då kan du få precis vad du vill! 8)
Blir de segare om det är kallt då?

Sen har jag en fundering.
Xenonljus utvecklar ju mindre värme än halogen. Kan det bli problem med is och snö som inte smälter på vintern om man xenonkonverterar?


Mina erfarenheter:

Det går att blinka med xenon...men det är som jag har förstått inte bra för lampan, eftersom varje blinkning minskar livslängden...xenonljus ska man tydligen inte blinka med. Å andra sidan tror jag detta är något vi vanliga användare inte märker av i praktiken. Styrkan in xenonljusen blir som bäst kanske fem sekunder efter första tändningen, därefter så återgår de blixtsnabbt till full styrka vid blinkningar...men om du plötsligt ska varna tex någon mitt på dagen, så blir de inte fullstarka vid blinkningarna.

Vad gäller beläggningar vintertid så ser jag ju skillnaden tydligt mellan halogenhelljusen och mina bi-xenon. Ofta när man låtit bilen stå i tex ett snöfall så är halogenlamporna helt snöfria (liksom ett runt hål kring lyset) medan bi-xenon är översnöad.

Det en av skribenterna ovan talar om att xenon inte smälter fast snön vid snöoväder har jag inte tänkt på själv, men det låter logiskt, ungefär som att en kall vindruta inte smälter snön utan den blåser bort istället. Dock brukar jag bara få problem med snö som fastnar när det är moddigt och snöar tung blötsnö...eller om det är kallt i luften och snön blöt, så att det liksom blir isbark på glasen. Då funkar halogen bra till en viss gräns (problemet är ju att de tjockar igen så fort man slår av dem, om man får mycket möten och så) men xenon tycker jag inte fungerar alls..de smälter aldrig bort lagret som bildas. Dessa tillfällen är dock ovanliga och vid sådana väderlekar tycker jag det oftast är bäst att köra med bara hel-ljus eller halvljus.

Med tanke på att problemet med igenisning uppstår så sällan skulle jag nog rekommendera dig att skaffa xenon...börja med att bygga in i de vanliga helljusen...du kommer då att få en mer naturligt upplyst yta framför bilen. Nästa steg är att skaffa extraljus...då har jag hört att tex Hella Comet (små) ska vara riktigt bra med xenon.
Användarvisningsbild
av ER
#208968
Barkbiten skrev:
Tomas88 skrev:
yel_low skrev:Xenonkonvertering av Original helljus är en bra början, tändtider varierar mycket mellan olika kit, framförallt spelar temperaturen ute stor roll, men har man tänt dom en gång och bländar av för en bil så har man som regel fullt ös på engång när man bländar på igen.
för er som vill ha MEST ljus finns bara ett alternativ, 4300kelvin 50w. finns för försäljning och OMG leverans :wink: har du en konstig sockel så ska jag ta hem en ny laddning nu närmaste dagarna och då kan du få precis vad du vill! 8)
Blir de segare om det är kallt då?

Sen har jag en fundering.
Xenonljus utvecklar ju mindre värme än halogen. Kan det bli problem med is och snö som inte smälter på vintern om man xenonkonverterar?


Mina erfarenheter:

Det går att blinka med xenon...men det är som jag har förstått inte bra för lampan, eftersom varje blinkning minskar livslängden...xenonljus ska man tydligen inte blinka med. Å andra sidan tror jag detta är något vi vanliga användare inte märker av i praktiken. Styrkan in xenonljusen blir som bäst kanske fem sekunder efter första tändningen, därefter så återgår de blixtsnabbt till full styrka vid blinkningar...men om du plötsligt ska varna tex någon mitt på dagen, så blir de inte fullstarka vid blinkningarna.

Vad gäller beläggningar vintertid så ser jag ju skillnaden tydligt mellan halogenhelljusen och mina bi-xenon. Ofta när man låtit bilen stå i tex ett snöfall så är halogenlamporna helt snöfria (liksom ett runt hål kring lyset) medan bi-xenon är översnöad.

Det en av skribenterna ovan talar om att xenon inte smälter fast snön vid snöoväder har jag inte tänkt på själv, men det låter logiskt, ungefär som att en kall vindruta inte smälter snön utan den blåser bort istället. Dock brukar jag bara få problem med snö som fastnar när det är moddigt och snöar tung blötsnö...eller om det är kallt i luften och snön blöt, så att det liksom blir isbark på glasen. Då funkar halogen bra till en viss gräns (problemet är ju att de tjockar igen så fort man slår av dem, om man får mycket möten och så) men xenon tycker jag inte fungerar alls..de smälter aldrig bort lagret som bildas. Dessa tillfällen är dock ovanliga och vid sådana väderlekar tycker jag det oftast är bäst att köra med bara hel-ljus eller halvljus.

Med tanke på att problemet med igenisning uppstår så sällan skulle jag nog rekommendera dig att skaffa xenon...börja med att bygga in i de vanliga helljusen...du kommer då att få en mer naturligt upplyst yta framför bilen. Nästa steg är att skaffa extraljus...då har jag hört att tex Hella Comet (små) ska vara riktigt bra med xenon.
Xenon i helljus/extraljus syns väldigt bra när man gör ljusblink med. Blir en kraftig blixteffekt som syns bättre än sterainljusens svaga sken där man bara undrar om det blinkade till för dom är så svaga och gula till skenet, med xenon vet man att det blixtrade till i fast det tar ett tag att vänja sig med xenon i hela armadan och hur xenon beter sig.
Användarvisningsbild
av Barkbiten
#209023
Xenon i helljus/extraljus syns väldigt bra när man gör ljusblink med. Blir en kraftig blixteffekt som syns bättre än sterainljusens svaga sken där man bara undrar om det blinkade till för dom är så svaga och gula till skenet, med xenon vet man att det blixtrade till i fast det tar ett tag att vänja sig med xenon i hela armadan och hur xenon beter sig.
Det är ju faktiskt sant. Har noterat det på mina vanliga standard bi-xenon, att när man startar dem så kommer först ett snabbt fullstarkt ljusblink, sen går de ner till min och ökar sakta till full styrka igen. Har även hört folk som haft lite äldre xenon-extraljus av modell Hella Luminator som fått denna kariktäristiska "ljusblixt" vid just startögonblicket.

Dock verkar detta inte stämma för alla ljus. Har även testat Hellas senaste version av Luminator Xenon och där blir det inte någon första ljusblixt utan de startar lungt och blir sedan ljusare och ljusare. Vet inte vad det beoror på? Men kan spekulera i att tekniken är förändrad i senaste versionerna? Hella Luminator Xenon av senaste version blir alltså inte fullstarka vid första sekunden. Så det kanske kan variera lite från olika tillverkare och modeller?
Användarvisningsbild
av ER
#209050
Kan bero på ballasten hur den är konstruerad att fungera. Kvalitet=ingen ljusblixt men skonsammare mot lampan?
Mina gammla Maxlux45W konv.sats i Navigator blixtrade till men hann ej köra sönder glödlamporna innan annat gick sönder, hurvida Osrams produkter i NBB Alpha225 HID reagerar har jag ej testat ännu.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 15
XC70 - S80 och XC90 i ett?

XC60 T6 med 10mil om dagen låter dyrt. XC70 […]

Peking

Vågar jag köra?

Idag har två lampor börjat lysa. De lys[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag bytte ena fjädern på min V70 2012 v[…]