Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av FredrikS
#240097
Jag letar som en tok efter extraljus, men alpha 225 xenon är mest intressant nu. Det jag funderar på är ifall jag ska köpa tre fjärr eller två fjärr och en pencil, eller tre pencil. Jag har xenon i helljuset och de lyser upp bra. Frågan är ifall man utnyttjar pencilerna fullt ut. Finns det något sätt att låsa fast extraljusen, tex. låsbult eller liknande.

Ser man testet på LF Genesis hid http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=12891 så lyser den över en halv km på tre lux och väldigt brett vid 150 meter. Men frågan är ifall två genesis slår tre alpha 225 hid?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#240127
FredrikS skrev:Jag letar som en tok efter extraljus, men alpha 225 xenon är mest intressant nu. Det jag funderar på är ifall jag ska köpa tre fjärr eller två fjärr och en pencil, eller tre pencil. Jag har xenon i helljuset och de lyser upp bra. Frågan är ifall man utnyttjar pencilerna fullt ut. Finns det något sätt att låsa fast extraljusen, tex. låsbult eller liknande.

Ser man testet på LF Genesis hid http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=12891 så lyser den över en halv km på tre lux och väldigt brett vid 150 meter. Men frågan är ifall två genesis slår tre alpha 225 hid?
Vad kör du för vägar, 3 pencil med xenon lyser ju upp nästan 1 km, inte många vägar har 1 km långa raksträckor, ännu förre ggr är de utan möte. tycker lite bredare ljus är bättre.
Användarvisningsbild
av Barkbiten
#240378
Hmm..bra fråga. Helst skulle man ju vilja ha möjligheten att själv snabbt variera ljusbilden, både styrka och längd/bredd samt färg. Vad jag vet är det endast Light Force som idag är i närheten av att tänka i sådana banor? Sen vet jag inte hur bra deras ljus är. Tycker man allt som oftast får höra att de inte är så bra som man skulle kunna tro...men lastbilschauförrerna samt ambulansförarna kör ju trots allt förvånansvärt ofta med ljust Light Force lampor, eller Hella Luminator Xenon. Vilket ju borde vara ett gott betyg för de båda.

Ang. valet av ljus så tycker jag att 3 stycken xenon bred/lång alternativt 2 bred plus en bredlång ger absolut skönast ljusbild. Beror ju såklart på vilken lampa man valt också, hur den är utformad etc. Med 2 breda plus 1 bredlång får man dock aldrig uppleva känslan att se ändlöst långt på raksträckorna. Då är man begränsad till vanliga helljuslängden i princip. Dvs, på de flesta längre raksträckor blir det kolsvart efter ca 500 meter. Vilket jag själv tycker är irriterande, då jag kvällstid gärna vill ha lika långt synfält som dagtid. Särskilt om man vill kunna planera sin körning i god tid.

Sätter man xenon pencil i mitten kan nackdelen bli att ljusbilden blir något ojämn och på Hella Luminator Xenon blir det riktigt kraftigt ljus i mitten nära bilen. Nästan alldeles för starkt. Men på långa motorvägar eller riksvägar är det överlägsen ljusbild.

Angående bredden så tycker jag att man sällan behöver den extrema bredd som xenon breda erbjuder. På vintern är det ju snöplogvallar som ändå sabbar bredden på personbilar. Och på sommaren/hösten är det ju träd och buskar etc vid sidan om vägen. Man får sällan nytta av hela bredden. Förutom när man kör på områden med mycket öppna fält etc. Då är det en magnifik ljusbild. Som att åka i ett stort rum av bara ljus.

Personligen överväger jag därför att införskaffa 3 stycken pencil. Detta därför att få ett mer homogent ljus (olika lampor bryter ljuset olika). Och framför allt för att få längden. Bredden på xenon pencil tror jag blir full tillräcklig och garanterat bredare och bättre än vanliga halogen bred/lång-ljus. Man kommer dock att tappa lite av den här "ljus-rumseffekten". Och man kommer heller inte att få extremt stark belysning i vägrenen och skogen närmast bilen, utan man får där istället lita till de inbyggda original xenon-halvljusen (vilka lyser betydligt svagare, men fullt tillräckligt tror jag, eftersom det gäller bara kanske de första 10-75 metrarna).

Tycker man inte längd är absolut avgörande, så skulle jag satsa på bred/lång i mitten och 2 breda. Alternativt bara två stycken breda eller bred/långa. Då får man en skön ljusbild. Vilket jag skulle tro de flesta gillar.

Har man jeep eller lastbil och kan montera ljusen högre upp skulle jag nog ta xenon pencil 3-4 stycken istället för breda. Då får man ett galet ljus och slipper troligtvis egenbländingen från vägsträckan närmast bilen, eftersom ljusen sitter högre upp och inte då når ner till backen närmast bilen.

Nackdelen med pencil är att man får en panikreaktion varje gång man möter någon bil. Man ser nämligen inte mötande förrän det är försent om det är krön eller kurvor. Så det gäller att blända av inför varje krön och kurva. Eller vara galet beredd på avbländarspaken. Har varit med om det flera gånger att man plötsligt blir överraskad och måste panikstänga av extraljusen..vilket medför att man kommer åt blinkers, eller färddator eller annat av misstag. Man skäms verkligen med pencilljus eftersom längden är så koncentrerad och oändligt lång. Det är en sak att bli bländad av tre stycken breda halogenextraljus och en helt annan sak att bli bländad av 3 stycken xenon pencil. Jämför med en polisficklampa typ maglite. Man lyser på någon med breda ljusbilden och ingen blir bländad nämnvärt, med koncentrerade ljusbilden däremot så blir folk bländade direkt. Dvs, man slår ju alltid av ljusen när man möter bilar, eller kommer ikapp någon, men bländningseffekten är knappt märkbar med vanliga ljus, åtminstone på långt håll. Med xenon pencil bländar man även på långt håll.

Svårt att förklara. Men jag tycker iaf att det är lite jobbigt med avbländandet när man har xenon. Ljuset blir mer likt en svetslåga eller hur man ska säga...
av FredrikS
#240718
Tackar alla för svaren!
Det är lite varierande av vägar. Vissa har väldigt långa raksträckor och ibland är det slingriga grusvägar. Ifall jag kör på pencil-fjärr-pencil, blir det konstig ljusbild det kanske inte blir så bra ändå? Jag hade tänkt att ha en knapp för pencillerna och en knapp för fjärrljuset. Det jag är lite fundersam över,med tanke på pencillen och även fjärren är ifall man kommer in på en kurvig väg med skog intill vägen, kan ljuset bli så starkt att man blir bländad av det när det "studsar" mot ljusa träd? Snö vet jag kan blända mycket.

Behöver man staga ljusen eller är de så stabila att man slipper det?
Användarvisningsbild
av Barkbiten
#240727
FredrikS skrev:Tackar alla för svaren!
Det är lite varierande av vägar. Vissa har väldigt långa raksträckor och ibland är det slingriga grusvägar. Ifall jag kör på pencil-fjärr-pencil, blir det konstig ljusbild det kanske inte blir så bra ändå? Jag hade tänkt att ha en knapp för pencillerna och en knapp för fjärrljuset. Det jag är lite fundersam över,med tanke på pencillen och även fjärren är ifall man kommer in på en kurvig väg med skog intill vägen, kan ljuset bli så starkt att man blir bländad av det när det "studsar" mot ljusa träd? Snö vet jag kan blända mycket.

Behöver man staga ljusen eller är de så stabila att man slipper det?

Lät som en bra idé med två stycken extraljusknappar. En för de breda/alla tre samt 1 för pencilljuset. Saknar själv den funktionen. Vissa lägen är breda plus pencil helt överlägsen i ljusbild. Men i andra situationer blir det alldeles för ljust och koncentrerat. Då skulle det vara skönt att kunna stänga av mittenlampan.

Om Du behöver staga ljusen beror ju på vilken typ av fäste Du har och vilken typ av ljus. Har Du de tunga Hella LUminator Xenon så rekommenderar jag att staga även om Du tex kör med Qpax-båge. Även om xenonm är helt okänsligt för vibrationer, så blir det trots allt jobbigt när ljusbilden fladdrar.

Tror absolut inte att Du kommer bli bländad av ljusa träd. Inte en chans.

Men däremot kommer Du att bli bländad av vägskyltar. Med grymmaste xenonljusen blir det till och med jobbigt att åka på vägar med sådana här vita vägpinnar med reflexer längs med vägsidorna...för att inte tala om när man åker över broar med reflexer, eller vägar med mittenräcken.

Har Du riktigt feta xenonljus får Du egentligen den bästa och skönaste ljusbilden när det är breda fria ytor vid sidan om vägen samt inte några som helst reflekterande föremål i vägrenen.

Reflexpinnarna gör att ljuset blir lite som att titta mot solen. Alltså det som är bakom blir mörkt. Vilket gör att effekten kan avta något, eftersom den kastas tillbaka mot Dig.

Man kan konstatera att har man de bästa däcken, den bästa bilen och de bästa ljusen, så stör man sig bara på saltning, reflexer och konstiga hastighetsbegränsingar (typ konstant sänkt fart över vintern på vissa sträckor).
av FredrikS
#241569
Barkbiten skrev:
FredrikS skrev:Tackar alla för svaren!
Det är lite varierande av vägar. Vissa har väldigt långa raksträckor och ibland är det slingriga grusvägar. Ifall jag kör på pencil-fjärr-pencil, blir det konstig ljusbild det kanske inte blir så bra ändå? Jag hade tänkt att ha en knapp för pencillerna och en knapp för fjärrljuset. Det jag är lite fundersam över,med tanke på pencillen och även fjärren är ifall man kommer in på en kurvig väg med skog intill vägen, kan ljuset bli så starkt att man blir bländad av det när det "studsar" mot ljusa träd? Snö vet jag kan blända mycket.

Behöver man staga ljusen eller är de så stabila att man slipper det?

Lät som en bra idé med två stycken extraljusknappar. En för de breda/alla tre samt 1 för pencilljuset. Saknar själv den funktionen. Vissa lägen är breda plus pencil helt överlägsen i ljusbild. Men i andra situationer blir det alldeles för ljust och koncentrerat. Då skulle det vara skönt att kunna stänga av mittenlampan.

Om Du behöver staga ljusen beror ju på vilken typ av fäste Du har och vilken typ av ljus. Har Du de tunga Hella LUminator Xenon så rekommenderar jag att staga även om Du tex kör med Qpax-båge. Även om xenonm är helt okänsligt för vibrationer, så blir det trots allt jobbigt när ljusbilden fladdrar.

Tror absolut inte att Du kommer bli bländad av ljusa träd. Inte en chans.

Men däremot kommer Du att bli bländad av vägskyltar. Med grymmaste xenonljusen blir det till och med jobbigt att åka på vägar med sådana här vita vägpinnar med reflexer längs med vägsidorna...för att inte tala om när man åker över broar med reflexer, eller vägar med mittenräcken.

Har Du riktigt feta xenonljus får Du egentligen den bästa och skönaste ljusbilden när det är breda fria ytor vid sidan om vägen samt inte några som helst reflekterande föremål i vägrenen.

Reflexpinnarna gör att ljuset blir lite som att titta mot solen. Alltså det som är bakom blir mörkt. Vilket gör att effekten kan avta något, eftersom den kastas tillbaka mot Dig.

Man kan konstatera att har man de bästa däcken, den bästa bilen och de bästa ljusen, så stör man sig bara på saltning, reflexer och konstiga hastighetsbegränsingar (typ konstant sänkt fart över vintern på vissa sträckor).
Ok, jag hade tänkt vanlig extraljushållare som monteras vid regplåten. Jag är nästan 100 på att det blir NBB alpha hid lyktorna. Det Jag mest funderar över är hur/om jag ska blanda pencil och fjärr. Antingen två penciller till vänster och en fjärr till höger för och få lite bredd på ljuset. Även tanken på pencil-fjärr-pencil har slagit mig, men jag är rädd för att det blir en glugg längst bort, men det går ju justera.
Användarvisningsbild
av Barkbiten
#241575
FredrikS skrev:
Barkbiten skrev:
FredrikS skrev:Tackar alla för svaren!
Det är lite varierande av vägar. Vissa har väldigt långa raksträckor och ibland är det slingriga grusvägar. Ifall jag kör på pencil-fjärr-pencil, blir det konstig ljusbild det kanske inte blir så bra ändå? Jag hade tänkt att ha en knapp för pencillerna och en knapp för fjärrljuset. Det jag är lite fundersam över,med tanke på pencillen och även fjärren är ifall man kommer in på en kurvig väg med skog intill vägen, kan ljuset bli så starkt att man blir bländad av det när det "studsar" mot ljusa träd? Snö vet jag kan blända mycket.

Behöver man staga ljusen eller är de så stabila att man slipper det?

Lät som en bra idé med två stycken extraljusknappar. En för de breda/alla tre samt 1 för pencilljuset. Saknar själv den funktionen. Vissa lägen är breda plus pencil helt överlägsen i ljusbild. Men i andra situationer blir det alldeles för ljust och koncentrerat. Då skulle det vara skönt att kunna stänga av mittenlampan.

Om Du behöver staga ljusen beror ju på vilken typ av fäste Du har och vilken typ av ljus. Har Du de tunga Hella LUminator Xenon så rekommenderar jag att staga även om Du tex kör med Qpax-båge. Även om xenonm är helt okänsligt för vibrationer, så blir det trots allt jobbigt när ljusbilden fladdrar.

Tror absolut inte att Du kommer bli bländad av ljusa träd. Inte en chans.

Men däremot kommer Du att bli bländad av vägskyltar. Med grymmaste xenonljusen blir det till och med jobbigt att åka på vägar med sådana här vita vägpinnar med reflexer längs med vägsidorna...för att inte tala om när man åker över broar med reflexer, eller vägar med mittenräcken.

Har Du riktigt feta xenonljus får Du egentligen den bästa och skönaste ljusbilden när det är breda fria ytor vid sidan om vägen samt inte några som helst reflekterande föremål i vägrenen.

Reflexpinnarna gör att ljuset blir lite som att titta mot solen. Alltså det som är bakom blir mörkt. Vilket gör att effekten kan avta något, eftersom den kastas tillbaka mot Dig.

Man kan konstatera att har man de bästa däcken, den bästa bilen och de bästa ljusen, så stör man sig bara på saltning, reflexer och konstiga hastighetsbegränsingar (typ konstant sänkt fart över vintern på vissa sträckor).
Ok, jag hade tänkt vanlig extraljushållare som monteras vid regplåten. Jag är nästan 100 på att det blir NBB alpha hid lyktorna. Det Jag mest funderar över är hur/om jag ska blanda pencil och fjärr. Antingen två penciller till vänster och en fjärr till höger för och få lite bredd på ljuset. Även tanken på pencil-fjärr-pencil har slagit mig, men jag är rädd för att det blir en glugg längst bort, men det går ju justera.

Hmm...jag tror Du ska ta fjärr/pencil/fjärr. Eller 3 stycken pencil.

Finaste ljusbilden får Du med fjärr/fjärr/fjärr. Men Du kommer inte märka någon större skillnad mellan att bara ha två ljus mot tre i stådana fall. Lite lyxigt kan tyckas.

MEd pencil i mitten får Du längden på ljuset som är skönt vid körning på riksvägar och andra större vägar i vårt avlånga land. På mindre vägar blir dock pencillyktan som en liten irriterande punkt som förstör lite av jämnheten i ljusbilden. Man kan leva med det. Men själv skulle jag nog överväga att skaffa en extra knapp för mittenljuset också.

Tre pencil så får Du ett ljus som kommer att upplevas som mycket kraftfullt. Bredden blir inte alls lika bra, men förmodligen helt ok ändå. Skulle gissa att Du ändå får bredare ljusbild än om Du bara haft tex 2 stycken halogen 100w Bosh Big Knick.

KÖr DU 3 fjärr så dör ljusbilden typ samtidigt som Dina ordinarie helljus. Men bredden blir mycket bättre och hela ljusbilden inom 450 meter förstärks rejält. Kör Du med fjärr/pencil/fjärr får Du en något vassare ljusbild på längden och samtidigt bredd. Men Du kommer ändå inte ha en chans mot långtradarnas ljus om man säger så...plus att det kan bli lite irriterande då på småvägar med punktljuset i mitten.

En smaksak helt enkelt :-)
av FredrikS
#242270
Hmm...jag tror Du ska ta fjärr/pencil/fjärr. Eller 3 stycken pencil.

Finaste ljusbilden får Du med fjärr/fjärr/fjärr. Men Du kommer inte märka någon större skillnad mellan att bara ha två ljus mot tre i stådana fall. Lite lyxigt kan tyckas.

MEd pencil i mitten får Du längden på ljuset som är skönt vid körning på riksvägar och andra större vägar i vårt avlånga land. På mindre vägar blir dock pencillyktan som en liten irriterande punkt som förstör lite av jämnheten i ljusbilden. Man kan leva med det. Men själv skulle jag nog överväga att skaffa en extra knapp för mittenljuset också.

Tre pencil så får Du ett ljus som kommer att upplevas som mycket kraftfullt. Bredden blir inte alls lika bra, men förmodligen helt ok ändå. Skulle gissa att Du ändå får bredare ljusbild än om Du bara haft tex 2 stycken halogen 100w Bosh Big Knick.

KÖr DU 3 fjärr så dör ljusbilden typ samtidigt som Dina ordinarie helljus. Men bredden blir mycket bättre och hela ljusbilden inom 450 meter förstärks rejält. Kör Du med fjärr/pencil/fjärr får Du en något vassare ljusbild på längden och samtidigt bredd. Men Du kommer ändå inte ha en chans mot långtradarnas ljus om man säger så...plus att det kan bli lite irriterande då på småvägar med punktljuset i mitten.

En smaksak helt enkelt :-)
Du skriver att två eller tre fjärr gör inte så stor skillnad, gäller det samma med pencil också?
Tittar man på ljusbilden på nbb alpha hid så lyser de ca 15 meter brett vid ca 300 meter och då är det utanför vägen, även in mot skogen. Så jag tror också att att det räcker.
Är det någon som har fått "anmärkning" av besiktningen eller av polisen för att inte extraljusen är godkända?
Användarvisningsbild
av Barkbiten
#242293
FredrikS skrev:
Hmm...jag tror Du ska ta fjärr/pencil/fjärr. Eller 3 stycken pencil.

Finaste ljusbilden får Du med fjärr/fjärr/fjärr. Men Du kommer inte märka någon större skillnad mellan att bara ha två ljus mot tre i stådana fall. Lite lyxigt kan tyckas.

MEd pencil i mitten får Du längden på ljuset som är skönt vid körning på riksvägar och andra större vägar i vårt avlånga land. På mindre vägar blir dock pencillyktan som en liten irriterande punkt som förstör lite av jämnheten i ljusbilden. Man kan leva med det. Men själv skulle jag nog överväga att skaffa en extra knapp för mittenljuset också.

Tre pencil så får Du ett ljus som kommer att upplevas som mycket kraftfullt. Bredden blir inte alls lika bra, men förmodligen helt ok ändå. Skulle gissa att Du ändå får bredare ljusbild än om Du bara haft tex 2 stycken halogen 100w Bosh Big Knick.

KÖr DU 3 fjärr så dör ljusbilden typ samtidigt som Dina ordinarie helljus. Men bredden blir mycket bättre och hela ljusbilden inom 450 meter förstärks rejält. Kör Du med fjärr/pencil/fjärr får Du en något vassare ljusbild på längden och samtidigt bredd. Men Du kommer ändå inte ha en chans mot långtradarnas ljus om man säger så...plus att det kan bli lite irriterande då på småvägar med punktljuset i mitten.

En smaksak helt enkelt :-)
Du skriver att två eller tre fjärr gör inte så stor skillnad, gäller det samma med pencil också?
Tittar man på ljusbilden på nbb alpha hid så lyser de ca 15 meter brett vid ca 300 meter och då är det utanför vägen, även in mot skogen. Så jag tror också att att det räcker.
Är det någon som har fått "anmärkning" av besiktningen eller av polisen för att inte extraljusen är godkända?

Nej, jag tycker att det är skillnad med pencil. Eftersom de är smala och långa. Därför blir ljusbilden bredare och jämnare med flera stycken. Fem eller sex pencils på taket hade nog varit gött :)

Raksträckor som man upplever som "långa" är ofta runt 500 meter. Eller säg 500-800 meter. Är bilen äldre än 2005 behöver Du inte oroa Dig för om ljusen är godkända eller ej.

Skillnaden med en stark pencil xenon i mitten är att den verkligen stärker upp ljusbilden rakt framför bilen efter det att de vanliga helljusen/extraljusen tagit slut. Ger den där lilla extra kicken som bred/långa helt saknar. Men man får som sagt leva med att ljusbilden inte blir lika jämn och fin i alla lägen.

När jag får tillfälle ska jag testa med 3 pencil och se hur ljusbilden blir. Hade det varit bättre tryck i de bred/långa så hade jag bara kört sådana. FÖr det är grymt skön ljusbild. SOm ett stort rum av jämnt och härligt ljus både högt, lågt och brett. Men tyvärr är de ju spärrade på längden för att gå igenom godkänningen. Eftersom lång sikt är av hög prioritet för mig har jag valt att bortse från nackdelarna med att ljusbilden blir något ojämn och lite för stark ibland. Tror som sagt att en extra knapp för mittenljuset skulle lösa problemet galant. Då har man jämnt ljus när man känner för det, och sen på behövliga sträckor, eller i blöta och höstmörker, så dunkar man på mittenlampan.

Tre pencil tror jag ger en sjukt stark och lång ljusbild. Inte den extrema bredden som bred/långa xenonljus ger, men säkerligen mer än tillräckligt breda ändå. Så i slutänden får man väl fråga sig själv..vill man ser riktigt jäkla långt och med galet tryck i ljuset? Eller vill man bara ha en skön och behaglig ljusbild i upp till 300-450 meter? Eller vill man både ha den galna bredden, höjden samt längden...?
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]