Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ER
#130721
forbo skrev:Har med funderat på hinka i xenon i extraljusen (har tre st). Vet inte hur jag ska göra, får se om man får fingrarna ur :D

men hittar inget sådant kit på xenonkungen :???:
Du får köpa ett vanligt kit, tex 45W modellen av xenonkungen och modda dit själv. Kom ihåg att köpa extar kontakter/förlängningskablar så du får in kontakterna i lamphuset enkelt. Fördelen med just xenonkungen är att dom säljer 1/2 satser så även om deras kit kan vara lite dyrare så blir det samma/lägre totalpris om man som jag har tre ljus. Kom dockk ihpåg att 5000K är max vad som ger bra ljus, sen blir det blått och svagare ljus och snabbt fallande. Extra viktigt när man har blåglas i extarljusena så det inte blir för mycket kaka på kaka. Dock älskar jag min ablåglas, inte en enda gång har jag kört in i vita väggen trotts full snöstorm/dimma. Med gammla hederliga vitgklas räckte det med lätt snöfall för att det skulle egenblända ganska snabbt.

Är man riktigt lat/inte vågar sig p å så finns det företag som säljer xenonkonverterade ljus typ Big Knick och det för lägre pris än vad Hella Luminator kostar men lyser minst lika bra om än något bredare pga reglerna för extarljus som inte får lysa för starkt på en fläck, det är därför Bosch Navigator har så grotskt bred ljusbild i xenonutförande för att kunna E-märkas och inte lysa för stakt på en fläck.

EDIT:Lightforce har en stor nackdel förutom att dom ser ut som sju svåra år(XGT undantagen då den ser ut som ett extraljus) och har dåligt ljusbild som kräver lite pill att få till bra. Den är att den har en egen dyr xenonphotlampa på alla utom två modeller där den E-märkta 240-modellen med H1:a är den enda som då går att xenonkonvertera om man inte vill betala fullpris för xenonkanonen.

Lightforcelinser tror jag går på runt 150-250kr/st så det är ju ett billigt sätt att laga stenskott på, en insats till Navigator är ju inte gratis direkt, minst 1000kr och runt 300-400kr till Big Knick.
Användarvisningsbild
av forbo
#130762
ER skrev:
forbo skrev:Har med funderat på hinka i xenon i extraljusen (har tre st). Vet inte hur jag ska göra, får se om man får fingrarna ur :D

men hittar inget sådant kit på xenonkungen :???:
Du får köpa ett vanligt kit, tex 45W modellen av xenonkungen och modda dit själv. Kom ihåg att köpa extar kontakter/förlängningskablar så du får in kontakterna i lamphuset enkelt. Fördelen med just xenonkungen är att dom säljer 1/2 satser så även om deras kit kan vara lite dyrare så blir det samma/lägre totalpris om man som jag har tre ljus. Kom dockk ihpåg att 5000K är max vad som ger bra ljus, sen blir det blått och svagare ljus och snabbt fallande. Extra viktigt när man har blåglas i extarljusena så det inte blir för mycket kaka på kaka. Dock älskar jag min ablåglas, inte en enda gång har jag kört in i vita väggen trotts full snöstorm/dimma. Med gammla hederliga vitgklas räckte det med lätt snöfall för att det skulle egenblända ganska snabbt.

Är man riktigt lat/inte vågar sig p å så finns det företag som säljer xenonkonverterade ljus typ Big Knick och det för lägre pris än vad Hella Luminator kostar men lyser minst lika bra om än något bredare pga reglerna för extarljus som inte får lysa för starkt på en fläck, det är därför Bosch Navigator har så grotskt bred ljusbild i xenonutförande för att kunna E-märkas och inte lysa för stakt på en fläck.

EDIT:Lightforce har en stor nackdel förutom att dom ser ut som sju svåra år(XGT undantagen då den ser ut som ett extraljus) och har dåligt ljusbild som kräver lite pill att få till bra. Den är att den har en egen dyr xenonphotlampa på alla utom två modeller där den E-märkta 240-modellen med H1:a är den enda som då går att xenonkonvertera om man inte vill betala fullpris för xenonkanonen.

Lightforcelinser tror jag går på runt 150-250kr/st så det är ju ett billigt sätt att laga stenskott på, en insats till Navigator är ju inte gratis direkt, minst 1000kr och runt 300-400kr till Big Knick.
Det är just 1/2 satserna jag inte hittar, men går ju att maila dom om det :)

Har sneglat på Power HID 45W Xenon som är just 5000K. Sen är ju frågan var man bäst plaserar ballastrarna, kanske går att få fast dom på någe vis innanför stötfångaren.
Så då behöver man inte förlängningskablarna, eller?

Sen är det ju om man får igenom kontaterna mellan ribborna i grillen med, och att man får plats med allt i lampuset bakom insatserna, men men, den dagen sen sorgen :D

//Fredrik
Användarvisningsbild
av Barkbiten
#130782
Ballasterna sätter man vanligtvis innanför grillen på V70. Där syns de mindre och blir svårare att plocka loss.

Annars har QPAX ett alternativ om man vill ha dem bakom nummerplåten...de har någon ballastlåda som man kan köpa till. Men som sagt, då är ju allt på utsidan och mycket enklare att stjäla.

Kollade upp priserna på linser till LF och det stämmer bra ovan...kostar mellan 150 och 300 spänn på tex SamSteffanson.

Vissa återförsäljare tillhandahåller även blå filter eller klara filter till hella rally 3000. Blåa för blåa glas och klara för klara glas, antar jag?

Undrar om det ger samma effet...att ha klara glas och sen sätta på ett sådant plexiglas eller lexanskydd i blått ovanpå? och undrar om det även ger effekt med xenon i lamporna?

Får testa det i vinter kanske :) Alla talar sig ju varma för det blåa ljuset. Själv måste jag dock säga att efter att ha kölrt med vitt ljus jättelänge och sen prövat några bilar med blåa hella samt bosch så tyckte jag det sög så mycket att jag genast saknade klarglasen. Även om såklar de blåa passar inte lite bättre med xenonfärgen.
De blåa gav liksom inte samma tryck i ljuset tyckte jag.
Senast redigerad av 1 Barkbiten, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av ER
#130784
forbo skrev: Det är just 1/2 satserna jag inte hittar, men går ju att maila dom om det :)

Har sneglat på Power HID 45W Xenon som är just 5000K. Sen är ju frågan var man bäst plaserar ballastrarna, kanske går att få fast dom på någe vis innanför stötfångaren.
Så då behöver man inte förlängningskablarna, eller?

Sen är det ju om man får igenom kontaterna mellan ribborna i grillen med, och att man får plats med allt i lampuset bakom insatserna, men men, den dagen sen sorgen :D

//Fredrik
Halvsatser hittar du under "köp online" längs ner i menyn.
http://www.hannus.se/butiken/default.as ... enonkungen
Tycker du skall sikta på 45W då det är ljus man vill ha och då sitter 45W som hand i handske.
Användarvisningsbild
av Bosa
#130795
En bekant har Hellas Xenon-extraljus(kromade hus), lyser riktigt bra men finns en nackdel. De blir inte tillräckligt varma och har en förmåga att isa igen på vintern men annars lyser de som sagt riktigt bra. Har själv ledsnat på mina tre Hella 3000(de blåa) som alla är pencil, ska ta och byta ut dem till vintern. Om ekonomin tillåter blir det 3st Lightforce 240 annars får det bli 3 Bosch Navigator.

Håller förresten med ER angående 55 vs 100 watt, 55 hör hemma i spoilerljusen imho. :D
Användarvisningsbild
av forbo
#130799
ER skrev:
forbo skrev: Det är just 1/2 satserna jag inte hittar, men går ju att maila dom om det :)

Har sneglat på Power HID 45W Xenon som är just 5000K. Sen är ju frågan var man bäst plaserar ballastrarna, kanske går att få fast dom på någe vis innanför stötfångaren.
Så då behöver man inte förlängningskablarna, eller?

Sen är det ju om man får igenom kontaterna mellan ribborna i grillen med, och att man får plats med allt i lampuset bakom insatserna, men men, den dagen sen sorgen :D

//Fredrik
Halvsatser hittar du under "köp online" längs ner i menyn.
http://www.hannus.se/butiken/default.as ... enonkungen
Tycker du skall sikta på 45W då det är ljus man vill ha och då sitter 45W som hand i handske.
Ah där var det.

//Fredrik

Tackar! :)
Användarvisningsbild
av nitraM
#130851
Barkbiten skrev:Måste ju vara grymt att konvertera standard Hella3000 eller typ Bosch Big Knick till xenon. Ingen som ser att det är xenon när du står parkerad i stan och tjyven är i farten...dessutom grymt billigt tycks det som! Iaf om man klarar monteringen själv.

Ang. 55w lamporna vs 100w lamporna så är jag lite kluven där. I verkligheten har jag noterat att 55w suger på både bosch big knick och rally3000 från Hella. Sätter man i 100w så blir det betydlig skillnad!

MEN...talar man med experterna och läser olika tester etc, så slås man av att den här effekten är tydlig endast med standardlampor, och särskilt sådana av lite sämre kvalitet, tex billiga macklampor, eller biltemas versioner etc.

Ska man ha riktigt bra lampor tror jag antingen Philips eller Osram är att satsa på. Philips har ju sedan något år släppt en lampa som heter Blue-Vision Race Performance. Den kostar 415 kr för två stycken och finns sedan nu även på Clas Ohlson. De är på 55w tror jag. Tar man två grymma 100wattare och jämför med de 130 eller ännu starkare lampor som finns så är det tydligen egentligen ingen skillnad om man ska tro experterna. Men kanske om man jämför med lågkvalitetslampor och 130watt? De som har testat och jämfört i verkligheten får väl meddela hur det är. En sak är dock säker, och det är att de går sönder lättare :)

Jag testade förresten att byta mina helljuslampor (H7) mot BlueVision RacePerformance (80%+) och det blev betydlig skillnad. Ljuset känns likvärdigt med extraljusens 100wattare om man tittar på dem framifrån. Dock blir det såklart inte blått. Men när man kör så känns det som att bi-xenon och race performancelamporna flyter ihop. Nära på lite xenonkänsla.

Sen vet jag att taxichaufförer ofta rekar att sätta 3 stycken 55 wattare istället för tex två stycken 100watt, därför att 100w bränner sönder reflektorerna. Själv har jag dock aldrig upplevt det problemet. Och jag har alltid kört 100w. Tror även det är standard nu bland många extraljusmontörer att leverera ljusen med just 100w.

Något jag saknar och efterlyser är dock ett ljusreglage typ det som man använder på nattklubbar etc. Alltså ett reglage som gör att man kan sänka och höja styrkan på extra-ljusen. Mörka höstvägar, då drar man på max, och i snö eller i körning med mycket reflexer i området så sänker man tills det känns behagligt. Undrar om det även fungerar med xenon, eller om xenon alltid är konstant? En vanlig halogen skulle ju funka iaf..typ sätta på den dimmer på extraljusen.

Skulle ju va riktit grymt dessutom när det blir kraftigt regn, dimma eller snöfall..då drar man bara ner ljusstyrkan så det passar rådande väder.

Ang. att dimmaextraljusen.
Har en polare som kör lite rally (BMW 2002 Tii) Han har kapat av extraljus skydd som han monterar på om de e snö eller dålig sickt på annat vis. Å han säger att de funkar..
Användarvisningsbild
av Barkbiten
#131012
Ah...bra tips där med moddade extraljusskydd! Ska ta och testa det. Du vet inte exakt hur han skär ut dem? Antar att han provat på ett par och kanske redan fått fram en optimal modell? Problemet är väl om det blir för varmt, men som sagt, på vintern borde ju inte detta vara ett problem?

Finns väl två risker - att plasten pajar eller att reflektorn ryker när ljuset kastas tillbaka? Men väl värt och prova och med XENON blir det ju inte heller alls samma värmeutveckling.

Det är ju för övrigt också nackdelen som ovan påpekats. Xenon får inte upp temperaturen i glaset vintertid, vilket leder till lättare igenisning.

100w bosch isar ju till och med igen..så då kan man tänka sig hur Xenon blir.

Talade med en kompis som bekräftade detta, han har Bosch Navigator Xenon pencilbeam i mitten...som lyser långt, sen har han två breda/långa vanliga navagator med halogen på var sin sida om penciln. Han säger att han på vintern måste ut och skrapa xenonljuset lite då och då.

Även lastbilschaffisar som kört mycket xenon har klagat på detta. Men enligt tillverkarna så ska detta tydligen inte vara något stort problem. Och de som en gång kört xenon blir oftast fast i det. Man vill inte byta tillbaka sen.
Användarvisningsbild
av Larse
#132964
Då har man monterat tre Big Knick 225 med xenonlampor och jag kan säga att det blev ljust som bara den framför, långt framför bilen.
Hade tidigare tre NBB Alpha Xenon, två flod och ett pencil och från dessa tog jag lamporna till de nya. NBB'na lyste mycket bra de också men man har ju läst lite tester där tex NBB Alpha lyser halvtaskigt med halogen och mycket bra med xenon. Då undrade man ju hur 225'or som lyser helt OK med halogen skulle lysa med xenon. Nu vet jag, de lyser nå't så otroligt bra.

Ser ljust fram mot mörka vintern :idea: :idea: :idea:

// Larse
Användarvisningsbild
av Barkbiten
#133097
Larse skrev:Då har man monterat tre Big Knick 225 med xenonlampor och jag kan säga att det blev ljust som bara den framför, långt framför bilen.
Hade tidigare tre NBB Alpha Xenon, två flod och ett pencil och från dessa tog jag lamporna till de nya. NBB'na lyste mycket bra de också men man har ju läst lite tester där tex NBB Alpha lyser halvtaskigt med halogen och mycket bra med xenon. Då undrade man ju hur 225'or som lyser helt OK med halogen skulle lysa med xenon. Nu vet jag, de lyser nå't så otroligt bra.

Ser ljust fram mot mörka vintern :idea: :idea: :idea:

// Larse

Haha..grymt! Imponerad av er som klarar av att modda på egen hand och mixa olika modeller etc.

Appropå NBB, så talade jag med NBB:s ljuslabb i somras och de menade på att 3 NBB xenon som du hade skulle lysa lika eller BÄTTRE än två stycken Hella Luminator Xenon (som ser ut som Big Knick eller Rally 3000 typ).

Deras lampor är ju riktit små, så många väljer dem därför att de ser lite töntiga ut och inte väcker så mycket uppmärksamhet, men ändå ger de riktigt bra ljus och särskilt i förhållande till storleken!

En fråga till Dig.... hur långt ungefär lyste dina nbb lampor? I praktiken alltså. Svår fråga kanske, men upplevde du att de inte gav ljus på långa raksträckor tex i höstkörning?

Enligt specifikationerna ska nbb pencil lysa riktigt smalt, men långt, ca 700-800 meter. Få raksträckor är längre än så. De flesta ligger kanske runt 300-500 meter.

Å andra sidan bytte du väl till 225:orna för att du kände NBB inte räckte till :)

Varför jag undrar är för att jag är lite sugen på Hellas ej godkända fjärrljus...det lyser nästan exakt lika långt som NBB pencilbeam....men 3 gånger så brett också! :) Så frågan är om man klarar sig med längden, eller måste köra Hella Pencil...den lyser dock 1200 meter...! Vilket kanske blir störande för ögonen, med ett koncentrerat punktljus framför bilen ständigt.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 15

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]