Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Mr M
#1927
Hej !
Någon som vet om det är någon större skillnad mellan Bosch Big Knick och Hella 3000ff ??
Användarvisningsbild
av 240power
#1936
Nej det är det kanske inte men jag vet att Hella 3000 är de skit bra ljus i
av into
#1982
Mitt val är Hella 3000, Har provat bägge och tycker att Hellan ger mer ljus.
Användarvisningsbild
av henka35
#2697
Hej

Jag tycker att man får mest för pengarna i Bosch jämfört med Hella.
Satsa dock dina pengar på Bosch Big Knick Blue. Vilka jag tycker ger ett mycket behagligt och bra ljus. Dessa kostar ungefär lika mycket som en valnlig 3000 FF.
Där emot tycker jag inte Bosch Navigator är prisvärd, de ger inte speciellt bättre ljus än en vanlig Big Knick.
Användarvisningsbild
av Ljusbusen
#24693
bästa du sen kan göra är att stoppa in en 100watts lampa så lyfter det ljusbilden enormt. Samt gärna 4mm kablar med bra jordning :-)
Användarvisningsbild
av ER
#24795
Ljusbusen skrev:bästa du sen kan göra är att stoppa in en 100watts lampa så lyfter det ljusbilden enormt. Samt gärna 4mm kablar med bra jordning :-)
130W är ytterligare en puff uppåt.

Min erfarenhet av BigKnick vs Navigator är att Navigator är bättre pga sitt klara glas i alla vädertyper utom klar himmel. Blir mindre irriterande stickljus och mindre vit vägg att köra rakt in i även om man har blått glas på Big Knick. Med Navigatort Blue går det utmärkt att köra på med 3x130w alt. xenon i full snöstorm utan att behöva stänga av dom pga vita väggen som vitt glas och slipat glas ger.
Sen rostar inte Navigator(härligt rostfritt hus) heller vilket Big Knick gjorde för mig på tidigare bilen trotts att det tvättades noggrannt. Sen gillar jag inte Hella någe nämnvärt dels pga sin fula plastighet på deras billigare modeller och att deras finmodell Luminator Chromium Blue för mig inte gav mer ljus än Big Knick Blue gjorde när vi testade i butiken.
Fast smaken är som baken.
Användarvisningsbild
av Bosa
#25415
Och vill man klara själva glasen på extraljusen så kan jag rekommendera att montera stenskottsfilm på själva glasen. Har 3M's film på mina extraljus samt även orginallysena och dimljusen och de har rullat i Härjedalen i 20000 mil utan skador på glasen. Innan jag började med den där filmen så fick man ju byta åtminstone ett par glas per år.
av Stefan Palm
#25434
ER skrev:
Ljusbusen skrev:bästa du sen kan göra är att stoppa in en 100watts lampa så lyfter det ljusbilden enormt. Samt gärna 4mm kablar med bra jordning :-)
130W är ytterligare en puff uppåt.

Min erfarenhet av BigKnick vs Navigator är att Navigator är bättre pga sitt klara glas i alla vädertyper utom klar himmel. Blir mindre irriterande stickljus och mindre vit vägg att köra rakt in i även om man har blått glas på Big Knick. Med Navigatort Blue går det utmärkt att köra på med 3x130w alt. xenon i full snöstorm utan att behöva stänga av dom pga vita väggen som vitt glas och slipat glas ger.
Sen rostar inte Navigator(härligt rostfritt hus) heller vilket Big Knick gjorde för mig på tidigare bilen trotts att det tvättades noggrannt. Sen gillar jag inte Hella någe nämnvärt dels pga sin fula plastighet på deras billigare modeller och att deras finmodell Luminator Chromium Blue för mig inte gav mer ljus än Big Knick Blue gjorde när vi testade i butiken.
Fast smaken är som baken.
Synd bara att 130 w inte håller så bra, inte dom jag har hittat iaf .
Användarvisningsbild
av ER
#25459
Stefan Palm skrev:
ER skrev:
Ljusbusen skrev:bästa du sen kan göra är att stoppa in en 100watts lampa så lyfter det ljusbilden enormt. Samt gärna 4mm kablar med bra jordning :-)
130W är ytterligare en puff uppåt.

Min erfarenhet av BigKnick vs Navigator är att Navigator är bättre pga sitt klara glas i alla vädertyper utom klar himmel. Blir mindre irriterande stickljus och mindre vit vägg att köra rakt in i även om man har blått glas på Big Knick. Med Navigatort Blue går det utmärkt att köra på med 3x130w alt. xenon i full snöstorm utan att behöva stänga av dom pga vita väggen som vitt glas och slipat glas ger.
Sen rostar inte Navigator(härligt rostfritt hus) heller vilket Big Knick gjorde för mig på tidigare bilen trotts att det tvättades noggrannt. Sen gillar jag inte Hella någe nämnvärt dels pga sin fula plastighet på deras billigare modeller och att deras finmodell Luminator Chromium Blue för mig inte gav mer ljus än Big Knick Blue gjorde när vi testade i butiken.
Fast smaken är som baken.
Synd bara att 130 w inte håller så bra, inte dom jag har hittat iaf .
Sant, bla därför som man tagit ut besparingen i pengar räknat i glödlampsbyte a 70-130kr/st samt 1-3 av dessa varje månad och lagt dessa på xenonkonvertering med förhoppningsvis outslitliga lampor.
av Arne
#25733
Om inte inköpspriset spelar någon större roll så har du ett oslagbart ljus och det är Light Force. Fördelen är att de är helt okrossbara och lyser fruktansvärt bra. Nackdelen är förstås inköpspriset, men å andra sidan behöver man inte köpa nya reflektorer hela tiden som fått stenskott. http://www.lightforce.se
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 15
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]