Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av hoolmgren
#172276
ER skrev: Har ingen större betydelse då reflektorn är avhuggen i över och underkant så det jag sa gäller oavsett "om dom tänkt på det" då du tappar upp till halva ytan och det kan ej kompenseras då inte ens modern teknik eller om man anpassar reflektorn efter formen ger tillbaka förlusten. Hellre löstagbara extraljus än nåt medelmåttigt som mer är eftergift för form än har godkänd funktion.
Har enbart negativa erfarenheter av Bosch Profi och allt vad rektangulära extraljus heter, Bosch Profi är Bosch motsvarande modell till 320FF:s rektangulära modell och ljuset blev så mycket bättre vid byte till runda av klassiska 175mm modell.
Rektangulära är alltid en kompromiss för att passa på lägre halvgammla "moderna"fronter, inte vara bra extraljus.
Dessutom sitter det H7 i dessa 320FF vilket gör lampvalet dyrare och ytterst begränsat och till extraljus vill du absolut ha helst 4000K och MAX 5000K, inte 6000K eller 8000K som du tröttnar på omgående pga att det blir för blått/lila så redan där är valet av märke på sast mycket begränsat och då till dyrare och finare satser.
En gång rektangulära extraljus, aldrig mer är min slutsats pga dess uppenbara och tydliga brister jmfr. runda.
Dessutom en Volvo i 7-9XX-serien ser pinsamt naken ut utan minst 2 Big Knick i nosen.
Jag tycker ändå det är fel att jämföra en helt fyrkantig modell från bosch med jumbo 320, den borde istället jämföras med jumbo 220, som är helt fyrkantig.
Jumbo 320 är 24 cm bred 14-15 cm hög, det är mer yta än rund 175.
MEN, det var inte jämförelsen med en rund lykta jag var ute efter, utan jag var mest intreserad att höra vad folk tycker om den, som har/har haft den.

Sen att H7 skulle vara mer begränsat vet jag inte vad du fått ifrån. Det är ju ett större utbud på H7 55w än H1 55w, inget man vill ha i extraljus men, finns gott om 100w också. Vad gäller xenon så är utbudet inte begränsat der heller.

Sen säger jag ALDRIG mer 4000K, USCH, Har det i heljuset nu, visst det ska ge mest ljus, men det är marginellt. 6000K är absolut inte blått eller lila, lite blåt från lampan men inte på vägbanan. Har ingen erfarenhet av 8000k.
Tänk på att dagsljus ligger mellan 5500-7000K

Jaja, nog om det. Jag var mest intreserad av Jumbo 320 för att jag tror det skulle sitta rätt bra på fronten på en volvo 960 årsm -95.
Som alla vet fick 960 en ny lite spetsigare front då, och jag tror inte det skulle se allt för bra ut med 3 stora runda kakor.

Ett alternativ vore ju Hella 3000 compact, eller Lightforce 170, kanske lite dyra men.

Ja, kom med förslag på extraljus som inte är för vräkiga, dock inte bosch, alldeles för smaklösa.
Användarvisningsbild
av ER
#172329
hoolmgren skrev:
ER skrev: Har ingen större betydelse då reflektorn är avhuggen i över och underkant så det jag sa gäller oavsett "om dom tänkt på det" då du tappar upp till halva ytan och det kan ej kompenseras då inte ens modern teknik eller om man anpassar reflektorn efter formen ger tillbaka förlusten. Hellre löstagbara extraljus än nåt medelmåttigt som mer är eftergift för form än har godkänd funktion.
Har enbart negativa erfarenheter av Bosch Profi och allt vad rektangulära extraljus heter, Bosch Profi är Bosch motsvarande modell till 320FF:s rektangulära modell och ljuset blev så mycket bättre vid byte till runda av klassiska 175mm modell.
Rektangulära är alltid en kompromiss för att passa på lägre halvgammla "moderna"fronter, inte vara bra extraljus.
Dessutom sitter det H7 i dessa 320FF vilket gör lampvalet dyrare och ytterst begränsat och till extraljus vill du absolut ha helst 4000K och MAX 5000K, inte 6000K eller 8000K som du tröttnar på omgående pga att det blir för blått/lila så redan där är valet av märke på sast mycket begränsat och då till dyrare och finare satser.
En gång rektangulära extraljus, aldrig mer är min slutsats pga dess uppenbara och tydliga brister jmfr. runda.
Dessutom en Volvo i 7-9XX-serien ser pinsamt naken ut utan minst 2 Big Knick i nosen.
Jag tycker ändå det är fel att jämföra en helt fyrkantig modell från bosch med jumbo 320, den borde istället jämföras med jumbo 220, som är helt fyrkantig.
Jumbo 320 är 24 cm bred 14-15 cm hög, det är mer yta än rund 175.
MEN, det var inte jämförelsen med en rund lykta jag var ute efter, utan jag var mest intreserad att höra vad folk tycker om den, som har/har haft den.

Sen att H7 skulle vara mer begränsat vet jag inte vad du fått ifrån. Det är ju ett större utbud på H7 55w än H1 55w, inget man vill ha i extraljus men, finns gott om 100w också. Vad gäller xenon så är utbudet inte begränsat der heller.

Sen säger jag ALDRIG mer 4000K, USCH, Har det i heljuset nu, visst det ska ge mest ljus, men det är marginellt. 6000K är absolut inte blått eller lila, lite blåt från lampan men inte på vägbanan. Har ingen erfarenhet av 8000k.
Tänk på att dagsljus ligger mellan 5500-7000K

Jaja, nog om det. Jag var mest intreserad av Jumbo 320 för att jag tror det skulle sitta rätt bra på fronten på en volvo 960 årsm -95.
Som alla vet fick 960 en ny lite spetsigare front då, och jag tror inte det skulle se allt för bra ut med 3 stora runda kakor.

Ett alternativ vore ju Hella 3000 compact, eller Lightforce 170, kanske lite dyra men.

Ja, kom med förslag på extraljus som inte är för vräkiga, dock inte bosch, alldeles för smaklösa.
Dagsljus är mera 5000K än 7000K och bevisligen ligger den optimala tempen runt 4300-5000K, sen går det raskt utför, jag vet då jag haft 6000K på halvljuset tidigare och det var tillräckligt blått för att lysa blått, 5000K som jag nu har är precis helt rätt ljusmässigt, men jag är heller ej ute efter styling. Ju äldre du blir dessto mer uppskattar du 5000K framför 6000K som tappar lite för mycket, heller blåglas på extraljusen och 4-5000K än 6000K i lampan.
När det sen gäller Xenon H7 är utbudet av H7 5000K litet eller begränsat till dyrare satser för 6000K ÄR blått nog och 7000K svagt Lila men kraftigt blått och båda dessa ej optimalt på helljuset då skillnaden i ljusflöde är tillräckligt för att motivera MAX 5000K i helljus/extarljus. Är du ute efter styling så klarar du dig gott med feltemas megablufflampor.

Om Bosch är smaklösa så vad är då inte Hella? Plasigt skit om man bortser luminatormodellen då förståss och bosch lyser bättre.
Hur många fabrikat H7 100W hittar du och hur många fabrikat H1/H3 100W hittar du? Där har du begränsningen och inte minst den stora nackdelen med priset på H7:or jmfr H1/H3 som fås för 35kr/st av bästa sort.

Jämförelsen Profi/Jumbo 320FF är helt rätt båda dessa ÄR rektangulära, ej fyrkantiga så vad du fått det ifrån vet jag ej, mina Profi var 240x135mm vill jag minnas, precis som dagens modell av samma ljus och nästan exakt i mått med JUmbo320. Båda är dessutom motsvarande modeller i resp. familj så jämförelsen är helt adekvat och du har fortfarande ej fattat att reflektorn är avhuggen på dom rektangulära så det har ingen betydelse om ytan är större för den är ändå inte hel utan tillkonstlad av det som blir "över" när man hugger av reflektorn och då blir ljusbilden en grov kompromiss jmfr hel, dvs rund reflektor och det var ju det du ville veta.
Heller 2 Big Knick även på lågfrontade bilar än någon dålig kompromiss som Jumbo 320/Profi, men en lagom kompromiss är Hella 3000 Compact även om dom är fula som stryk och totalt smaklösa och plastiga så det skriker om det och Lightforce anser jag totalt överskattade med inte alls motiverat pris i förhållande till vad man får i form av ljusutbyte samt att dom dessutom är olagliga (utom specialmodellen av 240 Blitz med H1:a)pga avsaknad av E-märkning liksom Jumbo 320 om dom monteras som 99% gör med LED:n inkopplad för det skulle vara "snyggt" med hela julgranen inkopplad, detta gäller väl 90"% av alla extraljus iofs. om dom kopplas in som dom flesta gör. Lightforce är dessutom på tok för lätt att skäla pga sin konstruktion.
Man kan ju göra extraljusen avtagbara så man bara har dom på i mörker och då har utseende ingen betydelse jmfr ljuset man vill ha, 2xHella 3003 ser förvånansvärt bra ut på Saab 9-5:s låga front så även 960 kommer se bra ut med 2st "tallrikar" i nosen, avtagbara för dom som så vill. Detta är en perfekt kompromiss, bra ljus i mörker och "snygg" dagtid för dom som skämms så för att ha bra ljus på bilen.
av hoolmgren
#172521
ER skrev: Dagsljus är mera 5000K än 7000K och bevisligen ligger den optimala tempen runt 4300-5000K, sen går det raskt utför, jag vet då jag haft 6000K på halvljuset tidigare och det var tillräckligt blått för att lysa blått, 5000K som jag nu har är precis helt rätt ljusmässigt, men jag är heller ej ute efter styling. Ju äldre du blir dessto mer uppskattar du 5000K framför 6000K som tappar lite för mycket, heller blåglas på extraljusen och 4-5000K än 6000K i lampan.
När det sen gäller Xenon H7 är utbudet av H7 5000K litet eller begränsat till dyrare satser för 6000K ÄR blått nog och 7000K svagt Lila men kraftigt blått och båda dessa ej optimalt på helljuset då skillnaden i ljusflöde är tillräckligt för att motivera MAX 5000K i helljus/extarljus. Är du ute efter styling så klarar du dig gott med feltemas megablufflampor.

Om Bosch är smaklösa så vad är då inte Hella? Plasigt skit om man bortser luminatormodellen då förståss och bosch lyser bättre.
Hur många fabrikat H7 100W hittar du och hur många fabrikat H1/H3 100W hittar du? Där har du begränsningen och inte minst den stora nackdelen med priset på H7:or jmfr H1/H3 som fås för 35kr/st av bästa sort.

Jämförelsen Profi/Jumbo 320FF är helt rätt båda dessa ÄR rektangulära, ej fyrkantiga så vad du fått det ifrån vet jag ej, mina Profi var 240x135mm vill jag minnas, precis som dagens modell av samma ljus och nästan exakt i mått med JUmbo320. Båda är dessutom motsvarande modeller i resp. familj så jämförelsen är helt adekvat och du har fortfarande ej fattat att reflektorn är avhuggen på dom rektangulära så det har ingen betydelse om ytan är större för den är ändå inte hel utan tillkonstlad av det som blir "över" när man hugger av reflektorn och då blir ljusbilden en grov kompromiss jmfr hel, dvs rund reflektor och det var ju det du ville veta.
Heller 2 Big Knick även på lågfrontade bilar än någon dålig kompromiss som Jumbo 320/Profi, men en lagom kompromiss är Hella 3000 Compact även om dom är fula som stryk och totalt smaklösa och plastiga så det skriker om det och Lightforce anser jag totalt överskattade med inte alls motiverat pris i förhållande till vad man får i form av ljusutbyte samt att dom dessutom är olagliga (utom specialmodellen av 240 Blitz med H1:a)pga avsaknad av E-märkning liksom Jumbo 320 om dom monteras som 99% gör med LED:n inkopplad för det skulle vara "snyggt" med hela julgranen inkopplad, detta gäller väl 90"% av alla extraljus iofs. om dom kopplas in som dom flesta gör. Lightforce är dessutom på tok för lätt att skäla pga sin konstruktion.
Man kan ju göra extraljusen avtagbara så man bara har dom på i mörker och då har utseende ingen betydelse jmfr ljuset man vill ha, 2xHella 3003 ser förvånansvärt bra ut på Saab 9-5:s låga front så även 960 kommer se bra ut med 2st "tallrikar" i nosen, avtagbara för dom som så vill. Detta är en perfekt kompromiss, bra ljus i mörker och "snygg" dagtid för dom som skämms så för att ha bra ljus på bilen.
Jag har 6000K på halvljuset och jag vet att det inte lyser blått, inte ett dugg faktiskt, det är riktig dagsljuskänsla av det.
Jag vet inte vad det är för billig osorterad kinaskit du har kommit i kontakt med, tittar man på färgtemperaturskalan så är det inte ett dugg blått der heller vid 6000K, men att det kommer blått sken från lampan står jag för.

Du hade iaf rätt med att Jumbon inte var någon höjdare, har provat den nu, men den lyste riktigt brett iaf.
Sen så har jag kommit fram till att 3 st Hella 3003 inte ser så stort ut, så det ser nog ut att bli så.
Sen har ju NBB kommit med en ny lykta, ser lite underlig ut på bilder, någon som har erfarenhet av den?

Sen om man tycker bosch eller Hella är snyggast är ju en smaksak. Kan väl hålla med om att hella 3000 ser plastig ut, men 3003an är fin. Big knick är ju inte precis någon skönhet heller
Användarvisningsbild
av ER
#172545
hoolmgren skrev: Jag har 6000K på halvljuset och jag vet att det inte lyser blått, inte ett dugg faktiskt, det är riktig dagsljuskänsla av det.
Jag vet inte vad det är för billig osorterad kinaskit du har kommit i kontakt med, tittar man på färgtemperaturskalan så är det inte ett dugg blått der heller vid 6000K, men att det kommer blått sken från lampan står jag för.

Du hade iaf rätt med att Jumbon inte var någon höjdare, har provat den nu, men den lyste riktigt brett iaf.
Sen så har jag kommit fram till att 3 st Hella 3003 inte ser så stort ut, så det ser nog ut att bli så.
Sen har ju NBB kommit med en ny lykta, ser lite underlig ut på bilder, någon som har erfarenhet av den?

Sen om man tycker bosch eller Hella är snyggast är ju en smaksak. Kan väl hålla med om att hella 3000 ser plastig ut, men 3003an är fin. Big knick är ju inte precis någon skönhet heller
Mitt 6000K kit var av högsta Koreansk kvalitet, dvs Maxlux men det har ingen större betydelse då 6000K är 6000K och åt blåa hållet medans 5000K är cremevitt. I början tyckte man det inte var så farligt, men senare när man jämfört med 4300-5000K då blev det både svagt och blått nog att kosta på sig för vita 5000K lampor vilket jag tycker är mest behagligt/minst ansträngande i längden vid mörkerkörning.
Är inte detta blått/blåstick så vet inte jag vad som kan kallas blått: http://xenonkungen.se/basic_mazda.jpg

Jo kan hålla med om att Big Knick inte är nån skönhet direkt och smaken är som baken, det är delvis därför jag valde den rostfria Navigator framför rostande och trista svarta tallrikar.
av hoolmgren
#172555
ER skrev: Mitt 6000K kit var av högsta Koreansk kvalitet, dvs Maxlux men det har ingen större betydelse då 6000K är 6000K och åt blåa hållet medans 5000K är cremevitt. I början tyckte man det inte var så farligt, men senare när man jämfört med 4300-5000K då blev det både svagt och blått nog att kosta på sig för vita 5000K lampor vilket jag tycker är mest behagligt/minst ansträngande i längden vid mörkerkörning.
Är inte detta blått/blåstick så vet inte jag vad som kan kallas blått: http://xenonkungen.se/basic_mazda.jpg

Jo kan hålla med om att Big Knick inte är nån skönhet direkt och smaken är som baken, det är delvis därför jag valde den rostfria Navigator framför rostande och trista svarta tallrikar.
Att det kommer blått sken ifrån lampan/lamphuset/linsen har jag aldrig sagt imot.
Ljuset bryts derför blir det blått/blåstick, till och med 3000k kan skimra i blått/vitt. Själv åker jag med Hella drivdon och philipslampor, så det är inte precis bristande kvalité. Jag kanske ska fara och ställa mej och lysa på en vit vägg, knäppa ett kort och lägga upp här så får du se att det inte är blått.

Tester har ju iaf visat att 4300K som ger mest ljus, men jag gillar det inte helt enkelt. 5000K har jag ej provat, får väl ta och göra det då.
av matzen10
#172680
Ja det där med kelvin och Lux verkar kunna debatteras (det med :lol: ) i all evighet.
Ena färgtempen verkar passa vid rent mörker utan reflektion och en annan färgtemp ger behagligare återreflektion vid t.ex. snöfall... Man verkar inte bli riktigt klok på det om man vill engagera sig i detaljerna.. ??:-/ .

Hur som helst; jag har 6000 kelvin i min bil och inte tycker jag att det har dragning åt det blåa hållet. Mer åt dagsljus (känns det som iaf). Å andra sidan; dagsljus har väl en dragning åt det blå spektrat, även om det är molnig himmel alltså?!

M V H
---> Matzen10
Användarvisningsbild
av Tomas88
#206338
Har börjat fundera på x-lysen till min s40 nu. Det är ju ett tag tills hösten men det är lika bra att börja leta. Är det någon som har nåt bra förslag på några extraljus som skulle passa bra (utseendemässigt) i fronten på en s40 och lyser bra. Har funderat lite på xenon... Har det kommit något nytt?
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#208109
Tomas88 skrev:Har börjat fundera på x-lysen till min s40 nu. Det är ju ett tag tills hösten men det är lika bra att börja leta. Är det någon som har nåt bra förslag på några extraljus som skulle passa bra (utseendemässigt) i fronten på en s40 och lyser bra. Har funderat lite på xenon... Har det kommit något nytt?
Du kan ju göra som en fd S80 ägare hade gjort, såga hål grillen och trycka dit 2 st extraljus :lol:

nä, men en sån här extraljusramp som finns att köpa på rusta passar fint till de flesta bilar, känner en som har en sån och det är väldigt diskret och lyser hyffsat bra

/Kalle
Användarvisningsbild
av Tomas88
#208137
Ljusramp ja det är ju diskret. Har sett att Bjompa har det på sin V40 och det ser ju bra ut. Men sen är jag rädd för att alla glasen ganska snabbt blir väldigt matta av alla stensott, (mycket av de vägar jag kör på är ganska dåliga).
Rusta har väl såna ramper med 6 lampor i väl? Vet du vad de kostar?

Fast nja jag är ganska skeptisk till ljusramp egentligen, (små reflektorer som sitter långt ner) :|

Såga i grillen... njaaaaa :???:
Användarvisningsbild
av Tomas88
#208139
Rusta. Nej nu tänkte jag fel. Det är på jem o fix eller cheapy som jag sett de med 6 st i. Men det kanske är samma.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 15

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]

Enda man behöver vara försiktig med &aum[…]

Det är skillnad i utseendet på plastgal[…]