Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Barkbiten
#225401
Tomas88 skrev:
Barkbiten skrev:Har inte testat själv, men ett förslag kan vara att Du köper lampor från NBB halogen, och sen monterar in xenonkit själv. Alternativt att du köper original xenon från dem, då de både är bra och förhållandevis billiga. Så slipper Du krånglet.

Men vad jag har förstått behöver Du kanske 3 stycken nbb-xenon av modellen mindre för att få liknande ljus som vid 2 stycken hella luminator xenon. Har dock inte testat detta själv....så ta det med en nypa salt. Men tillverkaren har själv tipsat om att köra 2 breda plus 1 pencil när man väljer den mindre modellen av nbb xenon.
Jag har nu kollat på NBB Alpha och det verkar helt klart intressant. Jag jämförde priset på halogen och xenon.
Halogen med vitt glas 275 kr/st
Xenon med vitt glas 1995 kr/st.

Tar man då två xenonkonverterade halogen som exempel: 275x2 + 1300 = 1850
Så det verkar som man har ganska mycket att tjäna på att konvertera själv.

Nu får man ju räkna på lite större summa än 1850 kr ändå då jag vill ha stenskottsskydd a 95kr sen ska man ju ha kablar fäste relä osv.

Jag tycker det är lite konstigt att det skiljer så mycket mella den större och mindre varianten.
Halogen mindre modell: 275 kr Större modell: 875 kr
Xenon mindre modell: 1995 kr Större modell: 2995 kr

Ska man sen ha två eller tre stycken?... Tre ser ju lite snyggare ut tycker jag.

Väljer Du den mindre modellen skulle jag utan tvekan ta tre ljus. Även med större modellerna blir ljuset lite finare med flera lampor. Det blir behagligare att titta på.

Men jämför Du den stora NBB med stora Hella så kostar nBB 2995 och Hella typ 5995 (eller mer).
Användarvisningsbild
av Tomas88
#225424
Jo jag är också helt med på att NBB har bra priser. Det jag tyckte var konstigt var att det tex skiljer 600 kr mellan den mindre och större halogenvarianten.

Som jag tänker nu så skulle jag i så fall ta tre av den mindre varianten (NBB Alpha clear) men två breda och en pencil i mitten.
Anledningen till att jag är inne på mindre ljus är att jag inte vill ha så stora att de sticker över kanten på huven (Har s40-01) Men jag skall ta och mäta lite på detta. Beror väl också på vad man har för monteringssats.
Användarvisningsbild
av Bosa
#225603
Hmm...Här har man gått och varit helt inställd på att köpa 3 x Lightforce 240 Blitz och så var jag in på Volvo och de har NBB Alpha 225 Xenon för 2500:-/st. LF är iofs prissänkta nu, 1744:- för Blitz och de har 3 års garanti och ska man ha LF i xenonversion så hamnar man på 3500:-/st. Snackade med LF förut och tydligen ska själva xenonlampan vara moddad i deras xenonversioner, snackade om nåt hölje som var borttaget så jag antar att det är själva höljet på tråden på själva xenonlampan. Detta är gjort pga att annars blir det en tårteffekt på ljusbilden.

Hur som helst så verkar ju NBB vara ganska prisvärda och kollar man i AMS extraljustest så fick LF(den E-märkta E240 med 55w och som har sämre ljus än Blitz 240) redigt dålig kritik medans NBB var bäst.
http://www.automotorsport.se/biltester/ ... 072104.pdf

Samtidigt så är det 7500:- för extraljus vilket inte är helt gratis.

Det mest ekonomiska för min del är väl iofs att xenonkonvertera mina Hella 3000FF Blue, vet inte hur det blir när glasen redan är blåa men kör man med 4300k t ex så borde det kunna fungera skapligt. Xenonkungen har ju Philips-kit nu för 2495:-/paret, borde fungera bättre än kinakiten. Blir helt klart billigare än att köpa allt nytt, vad tror ni?
Användarvisningsbild
av ER
#225689
400 tim på en halogenlampa är väldigt bra och jag antar att det utgår från 55W longlifemodell och att man håller sig till 12V. Men eftersom man eftersträvar maximalt ljus så vill man ha minst 13V på lampan och med fördel 100-130W glödlampa och då är livslängden markant kortare. När jag hade 130W halogen så fick jag byta alla lampor 1ggr/vinter, inte ens med 100W lampor var det mycket bättre än byte varannat år. Detta trotts att lamporna var extra stabilt monterade med moddat LightOn montage för S40 så dom satt som berget men det räckte ändå inte att förlänga livslängden på lamporna och att öka spänningsfallet/använda 55W lampa för längre livslängd vore att motverka hela syftet med extraljusena för 55W suger även om det är 30-50%+ lampor.
Bosa skrev:Hmm...Här har man gått och varit helt inställd på att köpa 3 x Lightforce 240 Blitz och så var jag in på Volvo och de har NBB Alpha 225 Xenon för 2500:-/st. LF är iofs prissänkta nu, 1744:- för Blitz och de har 3 års garanti och ska man ha LF i xenonversion så hamnar man på 3500:-/st. Snackade med LF förut och tydligen ska själva xenonlampan vara moddad i deras xenonversioner, snackade om nåt hölje som var borttaget så jag antar att det är själva höljet på tråden på själva xenonlampan. Detta är gjort pga att annars blir det en tårteffekt på ljusbilden.

Hur som helst så verkar ju NBB vara ganska prisvärda och kollar man i AMS extraljustest så fick LF(den E-märkta E240 med 55w och som har sämre ljus än Blitz 240) redigt dålig kritik medans NBB var bäst.
http://www.automotorsport.se/biltester/ ... 072104.pdf

Samtidigt så är det 7500:- för extraljus vilket inte är helt gratis.

Det mest ekonomiska för min del är väl iofs att xenonkonvertera mina Hella 3000FF Blue, vet inte hur det blir när glasen redan är blåa men kör man med 4300k t ex så borde det kunna fungera skapligt. Xenonkungen har ju Philips-kit nu för 2495:-/paret, borde fungera bättre än kinakiten. Blir helt klart billigare än att köpa allt nytt, vad tror ni?
Den stora NBB Alpha 225 HID kan fås för 2395kr/st på dgsbutiken i ludvika.

Min uppfattning att Lightforce är överskattade ljus förstärks av div tester som anser ljusena vara dåliga med svag/dålig ljusbild och inte ens till det lägre priset gör dom dom prisvärda i förhållande till NBB:s kanoner och inte minst prisbomben SIM.
Ang höljet som är borttaget så låter det mera som något som sitter på lampbasen så lampan ryms i huset på strålkastarn, inte på själva glödlampan i sig, ung. som man man måste modda för att få plats i Hella 3003 fast där på själva huset.

Blått glas och xenon är ingen bra kombo, har haft blåa Navigator med vita lampor/5000K och det blev väldigt lila och för svagt för alla utom stylingputtar som enbart bryr sig om ljusskenet men för ca 2000kr så får man ta det för vad det är och byta insatserna i efterhand vilket borde vara billigare om man inte köper SIM.
Användarvisningsbild
av Bosa
#231628
Har blivit erbjuden att köpa NBB Alpha 225 Xenon för 2000:-, börjar ju likna något prismässigt. Firman säljer även Bosch och han jag snackade med tyckte att Bosch Navigator Xenon är strået vassare men sett till priset så är NBB:n "bättre". Var lite fel tillfälle dock men ska nog vrida och vända lite, blev ju lite smått sugen på 3 stycken 225 xenon (2 fjärr och 1 pencil) nu.
Användarvisningsbild
av Barkbiten
#231690
Bosa skrev:Har blivit erbjuden att köpa NBB Alpha 225 Xenon för 2000:-, börjar ju likna något prismässigt. Firman säljer även Bosch och han jag snackade med tyckte att Bosch Navigator Xenon är strået vassare men sett till priset så är NBB:n "bättre". Var lite fel tillfälle dock men ska nog vrida och vända lite, blev ju lite smått sugen på 3 stycken 225 xenon (2 fjärr och 1 pencil) nu.
Mycket pengar, men när de väl sitter där ångrar man sig inte en sekund. Noterar även ute på vägarna nu att allt fler väljer att köramed xenon-extraljus. Snart är det standard? Och särskilt inte om man konverterat själv eller köpt prisvärda xenonljus. Hella Luminator Xenon är kanske inte prisvärda, men troligtvis fortfarande "herren på täppan" jämfört med övriga lampor. NBBs senaste är väl de som kommit närmast till en vettig summa pengar? Köp! :-P
Användarvisningsbild
av Brainy
#231833
Tråden rensad på reklam för egen vinning. Tänk på nedanstående forumsregel innan ni postar.
mvh
Anders


• Kommersiell reklam för egen vinning ej tillåten. Med andra ord får man inte göra reklam för sitt egna företag o.d. i syfte att värva nya kunder/medlemmar eller på något annat vis tjäna på det. Sådan annonsering kommer oavkortat leda till att inlägget raderas utan förvarning och vid upprepning kan det leda till avstängning. Länkning till hemsidor som säljer billiga produkter är alltså tillåtet förutsatt man inte har någon anknytning till företaget /organisationen. Inläggets framtoning ska här vara saklig och utan reklammässig formulering. Idéella, icke vinstdrivande organisationer, sällskap föreningar och klubbar är dock undantagna denna regel om deras budskap ligger i linje med forumets inriktning och intresse.
av FredrikS
#235068
Är det någon som har testat lightforce genesis hid? Har funderingar på två sådana eller tre nbb alpha 225 hid.
Tänddonen till nbb, är det långa sladdar till dem och vart har ni placerat dem?
Användarvisningsbild
av Barkbiten
#235096
FredrikS skrev:Är det någon som har testat lightforce genesis hid? Har funderingar på två sådana eller tre nbb alpha 225 hid.
Tänddonen till nbb, är det långa sladdar till dem och vart har ni placerat dem?
Har tyvärr inget svar på Din fråga. Men generellt så placerar man ballasterna/styrdonen så att de skyddas. Allra helst innanför motorhuven, eller kanske mellan kylaren och grillen. Till Hella så kan det dock bli lite lurigt att få plats. Tutan sitter ju där också. Då kanske man placerar dem under spoilern istället. Eller kanske rättare sagt, innanför spoilerna, fäst så att bara sladdarna sticker ner synligt. Vissa väljer att placera dem bakom nummerplåten. Finns till och med särskilda hållare för detta. Då kommer nummerplåten ut några cm (lika många som styrdonen är tjocka). Personligen har jag aldrig förstått folk som vill ha sina styrdon där, eftersom dels är de lätta att stjäla, dels ser det fult ut och dels så går de sönder direkt Du krockar med något, eller om någon backar in sin dragkrok på nummerplåten.
Användarvisningsbild
av ER
#235291
FredrikS skrev:Är det någon som har testat lightforce genesis hid? Har funderingar på två sådana eller tre nbb alpha 225 hid.
Tänddonen till nbb, är det långa sladdar till dem och vart har ni placerat dem?
Dom är 1m och jag har stoppat in dom brevid vänster framljus än sålänge.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]