- fre 07 sep 2007, 00:11
#130299
Testade lite på sträckan Åre-Stockholm ikväll.
Noterade att ju längre söderut man kom desto 'starkare' upplevdes ljusbilden. Stundtals var jag tvungen att koppla av mina två stycken Rally 3000 High-Boost med 100 wattare därför att det blev för mycket bländning från skyltar, vägpinnar och vägräcken.
Vidare får man möte så ofta att det inte är någon större vits att slå på ljusen. Istället kan man hålla en lite lägre hastighet och köra på halvljus med xenon.
I mindre bebygda områden där skyltar, vägpinnar, vägräcken etc 'lyser' med sin frånvaro noterade jag att två extra ljus är för lite. Det blir förvisso enorm skillnad mot halvljuset och helljusbilden förstärksrejält, framförallt åt sidorna.
Men med två stycken fjärrljus (brett/långt) blir det liksom en mörk fläck i mitten. Däremot ser man grymt åt sidorna, framförallt till höger. Mycket lätt att upptäcka djur som är upp till 200 meter bort.
Mycket sällan behöver man ljus som är över 300 meter, och väldigt sällan 500 meter, och bara någon enstaka gång upp mot 700 meter.
Därför drar jag slutsatsen att den överväldigande majoriteten klarar sig utan extraljus - ev kan det vara bra att sätta in några mindre extraljus som förstärker ljusbilden åt sidorna.
Men rör man sig lite längre sträckor och ut i obygden skulle jag reka minst två stycken flodljus, men helst också ett pencilbeam i mitten som lyser upp den mörka fläcken som annars blir när man vinklar ljusen något utåt på sidorna.
Pencilbeam gör även att man får helt ok ljus också på långa raksträckor.
Men åker man på mörka höstvägar utan trafik och nästan inge skyltar, vita vägpinnar, räcken med reflexer etc, då skulle jag utan tvekan rekommendera två stycken rejäla xenon extraljus. Ger ett grymt ljusare sken, mer som dagsljus och suddar ut konturerna samt breddar ljusbilden ofantligt mot vanliga halogenlljus.
Nackdelen är som sagt i städer och i bebodda delar av landet där relfexerna kan bli för starka, samt att man måste stänga av och på ljusen väldigt ofta. Det sliter på xenon. De är inte byggda för att stängas av och på ofta. Dessutom kan det ta lite tid innan de startar ordentligt.
För halogen skulle jag således rekommendera:
3 stycken Hella Rally 3000 (eller Bosch Big Knick, ger ett mer korsliknande ljus) med 55w lampor (för att minska strömförbrukningen) fast köp Philips eller Osrams högeffektlampor 55w..de lyser nära på som vanliga 100w lampor.
Över 100 w finns det tydligen inga lampor som bevisligen ger mer ljus. Snarare ger de bara mer värme och går sönder lättare.
Bor man i Norrland där det är mycket renar och snövallar etc som man måste se öer..kanske det kan vara värt att köra tre stycken pencil beams istället för flodljus och 1 pencil. Den starka ljuspunkten gör att man lättare upptäcker ev. renar eller älgar. Med flodljus är det lätt att älgen/renen smälter in i bakgrunden.
Kör man mycket på ödsliga vägar men som ändå är relativt stora och med en hel del raksträckor..så skulle jag reka Hella Luminator Xenon, två fjärr med bredd och längd samt ett icke godkänt fjärr som lyser lite smalare och lite längre. Pencilbeam tror jag kan bli för extremt och ojämnt i förhållande till de övriga två lamporna. Iaf om man har personbil. Lastbilar skulle kunna köra två pencil på taket och sedan ett gäng fjärrljus som komplement. Att köra 3 pencil Xenon tror jag inte på. Särskilt med tanke på att man inte har någon nytta av så starkt och koncentrerat ljus. Bättre då att välja modellen som har perfekt spridning på 100-400 samt 200-700m.
Noterade att ju längre söderut man kom desto 'starkare' upplevdes ljusbilden. Stundtals var jag tvungen att koppla av mina två stycken Rally 3000 High-Boost med 100 wattare därför att det blev för mycket bländning från skyltar, vägpinnar och vägräcken.
Vidare får man möte så ofta att det inte är någon större vits att slå på ljusen. Istället kan man hålla en lite lägre hastighet och köra på halvljus med xenon.
I mindre bebygda områden där skyltar, vägpinnar, vägräcken etc 'lyser' med sin frånvaro noterade jag att två extra ljus är för lite. Det blir förvisso enorm skillnad mot halvljuset och helljusbilden förstärksrejält, framförallt åt sidorna.
Men med två stycken fjärrljus (brett/långt) blir det liksom en mörk fläck i mitten. Däremot ser man grymt åt sidorna, framförallt till höger. Mycket lätt att upptäcka djur som är upp till 200 meter bort.
Mycket sällan behöver man ljus som är över 300 meter, och väldigt sällan 500 meter, och bara någon enstaka gång upp mot 700 meter.
Därför drar jag slutsatsen att den överväldigande majoriteten klarar sig utan extraljus - ev kan det vara bra att sätta in några mindre extraljus som förstärker ljusbilden åt sidorna.
Men rör man sig lite längre sträckor och ut i obygden skulle jag reka minst två stycken flodljus, men helst också ett pencilbeam i mitten som lyser upp den mörka fläcken som annars blir när man vinklar ljusen något utåt på sidorna.
Pencilbeam gör även att man får helt ok ljus också på långa raksträckor.
Men åker man på mörka höstvägar utan trafik och nästan inge skyltar, vita vägpinnar, räcken med reflexer etc, då skulle jag utan tvekan rekommendera två stycken rejäla xenon extraljus. Ger ett grymt ljusare sken, mer som dagsljus och suddar ut konturerna samt breddar ljusbilden ofantligt mot vanliga halogenlljus.
Nackdelen är som sagt i städer och i bebodda delar av landet där relfexerna kan bli för starka, samt att man måste stänga av och på ljusen väldigt ofta. Det sliter på xenon. De är inte byggda för att stängas av och på ofta. Dessutom kan det ta lite tid innan de startar ordentligt.
För halogen skulle jag således rekommendera:
3 stycken Hella Rally 3000 (eller Bosch Big Knick, ger ett mer korsliknande ljus) med 55w lampor (för att minska strömförbrukningen) fast köp Philips eller Osrams högeffektlampor 55w..de lyser nära på som vanliga 100w lampor.
Över 100 w finns det tydligen inga lampor som bevisligen ger mer ljus. Snarare ger de bara mer värme och går sönder lättare.
Bor man i Norrland där det är mycket renar och snövallar etc som man måste se öer..kanske det kan vara värt att köra tre stycken pencil beams istället för flodljus och 1 pencil. Den starka ljuspunkten gör att man lättare upptäcker ev. renar eller älgar. Med flodljus är det lätt att älgen/renen smälter in i bakgrunden.
Kör man mycket på ödsliga vägar men som ändå är relativt stora och med en hel del raksträckor..så skulle jag reka Hella Luminator Xenon, två fjärr med bredd och längd samt ett icke godkänt fjärr som lyser lite smalare och lite längre. Pencilbeam tror jag kan bli för extremt och ojämnt i förhållande till de övriga två lamporna. Iaf om man har personbil. Lastbilar skulle kunna köra två pencil på taket och sedan ett gäng fjärrljus som komplement. Att köra 3 pencil Xenon tror jag inte på. Särskilt med tanke på att man inte har någon nytta av så starkt och koncentrerat ljus. Bättre då att välja modellen som har perfekt spridning på 100-400 samt 200-700m.