Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Barkbiten
#130299
Testade lite på sträckan Åre-Stockholm ikväll.

Noterade att ju längre söderut man kom desto 'starkare' upplevdes ljusbilden. Stundtals var jag tvungen att koppla av mina två stycken Rally 3000 High-Boost med 100 wattare därför att det blev för mycket bländning från skyltar, vägpinnar och vägräcken.

Vidare får man möte så ofta att det inte är någon större vits att slå på ljusen. Istället kan man hålla en lite lägre hastighet och köra på halvljus med xenon.

I mindre bebygda områden där skyltar, vägpinnar, vägräcken etc 'lyser' med sin frånvaro noterade jag att två extra ljus är för lite. Det blir förvisso enorm skillnad mot halvljuset och helljusbilden förstärksrejält, framförallt åt sidorna.

Men med två stycken fjärrljus (brett/långt) blir det liksom en mörk fläck i mitten. Däremot ser man grymt åt sidorna, framförallt till höger. Mycket lätt att upptäcka djur som är upp till 200 meter bort.

Mycket sällan behöver man ljus som är över 300 meter, och väldigt sällan 500 meter, och bara någon enstaka gång upp mot 700 meter.

Därför drar jag slutsatsen att den överväldigande majoriteten klarar sig utan extraljus - ev kan det vara bra att sätta in några mindre extraljus som förstärker ljusbilden åt sidorna.

Men rör man sig lite längre sträckor och ut i obygden skulle jag reka minst två stycken flodljus, men helst också ett pencilbeam i mitten som lyser upp den mörka fläcken som annars blir när man vinklar ljusen något utåt på sidorna.

Pencilbeam gör även att man får helt ok ljus också på långa raksträckor.

Men åker man på mörka höstvägar utan trafik och nästan inge skyltar, vita vägpinnar, räcken med reflexer etc, då skulle jag utan tvekan rekommendera två stycken rejäla xenon extraljus. Ger ett grymt ljusare sken, mer som dagsljus och suddar ut konturerna samt breddar ljusbilden ofantligt mot vanliga halogenlljus.

Nackdelen är som sagt i städer och i bebodda delar av landet där relfexerna kan bli för starka, samt att man måste stänga av och på ljusen väldigt ofta. Det sliter på xenon. De är inte byggda för att stängas av och på ofta. Dessutom kan det ta lite tid innan de startar ordentligt.

För halogen skulle jag således rekommendera:

3 stycken Hella Rally 3000 (eller Bosch Big Knick, ger ett mer korsliknande ljus) med 55w lampor (för att minska strömförbrukningen) fast köp Philips eller Osrams högeffektlampor 55w..de lyser nära på som vanliga 100w lampor.

Över 100 w finns det tydligen inga lampor som bevisligen ger mer ljus. Snarare ger de bara mer värme och går sönder lättare.

Bor man i Norrland där det är mycket renar och snövallar etc som man måste se öer..kanske det kan vara värt att köra tre stycken pencil beams istället för flodljus och 1 pencil. Den starka ljuspunkten gör att man lättare upptäcker ev. renar eller älgar. Med flodljus är det lätt att älgen/renen smälter in i bakgrunden.


Kör man mycket på ödsliga vägar men som ändå är relativt stora och med en hel del raksträckor..så skulle jag reka Hella Luminator Xenon, två fjärr med bredd och längd samt ett icke godkänt fjärr som lyser lite smalare och lite längre. Pencilbeam tror jag kan bli för extremt och ojämnt i förhållande till de övriga två lamporna. Iaf om man har personbil. Lastbilar skulle kunna köra två pencil på taket och sedan ett gäng fjärrljus som komplement. Att köra 3 pencil Xenon tror jag inte på. Särskilt med tanke på att man inte har någon nytta av så starkt och koncentrerat ljus. Bättre då att välja modellen som har perfekt spridning på 100-400 samt 200-700m.
Användarvisningsbild
av ER
#130446
Håller inte med, 55W halogen är inte tillräckligt ens om det är +50% modell. Skall vara 100W för bästa ljusutbyte vid halogen. Vill man snåla på energin så är det xenonkonvertering av extraljus man skall satsa på, dom drar bara 35w eller 45-50W för finsatserna. men ger ljus värt namnet och inte det gula äckliga ljuset som 55W vita lampor ger och äts upp av mörker som ingenting.
Har tidigare haft narvas 130w lampor och dom lyset faktiskt mer än 100W men höll tyvärr bara 1-3 månader inam det var dax för byte.
Sen ser jag stor fördel med 3 st framför 2 st för då kan dom ytter vridas ut lite extra för spridning åt sidorna, nåt som 2 ljus-arangeman inte kan klara av utan att lämna svart fläck rakt framåt.
Användarvisningsbild
av Tomas88
#130473
Hej. Var kan man köpa H3 lampor som är starkare än 100w?
Användarvisningsbild
av ER
#130515
Tomas88 skrev:Hej. Var kan man köpa H3 lampor som är starkare än 100w?
Tex på SAM bilmode, men det lönar sig i längden att xenonkonvertera dom.
Användarvisningsbild
av Tomas88
#130524
ER skrev:
Tomas88 skrev:Hej. Var kan man köpa H3 lampor som är starkare än 100w?
Tex på SAM bilmode, men det lönar sig i längden att xenonkonvertera dom.
Jag har 3 st Bosch Rallye 225 två bred-lång och en smal-lång i mitten. Vad skulle de kosta att bygga om till xenon?
Användarvisningsbild
av ER
#130550
Tomas88 skrev:
ER skrev:
Tomas88 skrev:Hej. Var kan man köpa H3 lampor som är starkare än 100w?
Tex på SAM bilmode, men det lönar sig i längden att xenonkonvertera dom.
Jag har 3 st Bosch Rallye 225 två bred-lång och en smal-lång i mitten. Vad skulle de kosta att bygga om till xenon?
Köper du 1,5 kit av xenonkungen så kommer dun undan med dryga 2000kr. kör du på att bygga om bara två klarar du dig med ca 1300kr.
Användarvisningsbild
av forbo
#130551
Har med funderat på hinka i xenon i extraljusen (har tre st). Vet inte hur jag ska göra, får se om man får fingrarna ur :D

men hittar inget sådant kit på xenonkungen :???:
Användarvisningsbild
av Barkbiten
#130581
Måste ju vara grymt att konvertera standard Hella3000 eller typ Bosch Big Knick till xenon. Ingen som ser att det är xenon när du står parkerad i stan och tjyven är i farten...dessutom grymt billigt tycks det som! Iaf om man klarar monteringen själv.

Ang. 55w lamporna vs 100w lamporna så är jag lite kluven där. I verkligheten har jag noterat att 55w suger på både bosch big knick och rally3000 från Hella. Sätter man i 100w så blir det betydlig skillnad!

MEN...talar man med experterna och läser olika tester etc, så slås man av att den här effekten är tydlig endast med standardlampor, och särskilt sådana av lite sämre kvalitet, tex billiga macklampor, eller biltemas versioner etc.

Ska man ha riktigt bra lampor tror jag antingen Philips eller Osram är att satsa på. Philips har ju sedan något år släppt en lampa som heter Blue-Vision Race Performance. Den kostar 415 kr för två stycken och finns sedan nu även på Clas Ohlson. De är på 55w tror jag. Tar man två grymma 100wattare och jämför med de 130 eller ännu starkare lampor som finns så är det tydligen egentligen ingen skillnad om man ska tro experterna. Men kanske om man jämför med lågkvalitetslampor och 130watt? De som har testat och jämfört i verkligheten får väl meddela hur det är. En sak är dock säker, och det är att de går sönder lättare :)

Jag testade förresten att byta mina helljuslampor (H7) mot BlueVision RacePerformance (80%+) och det blev betydlig skillnad. Ljuset känns likvärdigt med extraljusens 100wattare om man tittar på dem framifrån. Dock blir det såklart inte blått. Men när man kör så känns det som att bi-xenon och race performancelamporna flyter ihop. Nära på lite xenonkänsla.

Sen vet jag att taxichaufförer ofta rekar att sätta 3 stycken 55 wattare istället för tex två stycken 100watt, därför att 100w bränner sönder reflektorerna. Själv har jag dock aldrig upplevt det problemet. Och jag har alltid kört 100w. Tror även det är standard nu bland många extraljusmontörer att leverera ljusen med just 100w.

Något jag saknar och efterlyser är dock ett ljusreglage typ det som man använder på nattklubbar etc. Alltså ett reglage som gör att man kan sänka och höja styrkan på extra-ljusen. Mörka höstvägar, då drar man på max, och i snö eller i körning med mycket reflexer i området så sänker man tills det känns behagligt. Undrar om det även fungerar med xenon, eller om xenon alltid är konstant? En vanlig halogen skulle ju funka iaf..typ sätta på den dimmer på extraljusen.

Skulle ju va riktit grymt dessutom när det blir kraftigt regn, dimma eller snöfall..då drar man bara ner ljusstyrkan så det passar rådande väder.
Användarvisningsbild
av Tomas88
#130633
Barkbiten skrev: Något jag saknar och efterlyser är dock ett ljusreglage typ det som man använder på nattklubbar etc. Alltså ett reglage som gör att man kan sänka och höja styrkan på extra-ljusen. Mörka höstvägar, då drar man på max, och i snö eller i körning med mycket reflexer i området så sänker man tills det känns behagligt. Undrar om det även fungerar med xenon, eller om xenon alltid är konstant? En vanlig halogen skulle ju funka iaf..typ sätta på den dimmer på extraljusen.

Skulle ju va riktit grymt dessutom när det blir kraftigt regn, dimma eller snöfall..då drar man bara ner ljusstyrkan så det passar rådande väder.
Det känns som att ljuset skulle bli väldigt gult om man hade en dimmer. Men det skulle väl gå bra att sätta dit en dimmer om det finns någon för 12v.
Användarvisningsbild
av Barkbiten
#130666
ja, du kanske har en poäng där...att det blir gult alltså..men hmm.. bästa lösningen vore ju justerbara reflektorer/linser där man breddar ljusbilden maximalt vid dåligt väder tex.

Närmast man kommer det idag är väl LightForce som har utbytbara linser...dock kostar en lins eller två, lika mycket som helt nya vanliga extraljus från Hella eller Bosch.

Men grymt att kunna mixa under vintern med olika färger och ljusspridning. Är man tex på en lite mindre ort med mycket 70- och 90-vägar då behöver man oftast intemer än 200 meter sikt. Vilket är perfekt för flodljuset.

Och är man tex uppe och åker skidor i fjällen en vecka så kan man sätta dit blåa glas eller gula som funkar i snöoväder/dimma. Vilket det ju ofta är på fjället.

Sen byter man till klara filter när man ska åka hem..för att få maximal längd och styrka i ljuset.

Bra också för att slippa stenskotten.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 15
Nytt avgasrör B234F

Var på Biltema och lämnade tillbaka all[…]

Överhettad passat b5

Du säger att du "kollade kylarvattnet&qu[…]

@lennarte , @Perra83 , Att det gör s&ari[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]