Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ljusbusen
#25734
Har jämnfört 3st stora Ligtforse tillsammans med en hella ramp med fyra lampor. Detta satt på en Audi A4 -04
Har Bi-xenon och 2st Hella 1000ff Xenon vilket överraskande nog lös betydligt bättre än vad Audins lampor med stora lightforse gjorde.

Länge leve Xenon!!!
Ljusbilden man får med 1000ff Xenon är ett otroligt fint komplement till bilen och sätter man film på lycktorna så kan man säkert klara av glasen oxå :lol:
Största skilnaden var att de lös längre bredare och bättre helt utan några fula skarvar i ljusbilden.

Vi har talat om att testa att konvertera lightforse lamporna vilket inte verkar särskilt svårt. Det kan ju vara ett mycket bra alternativ mot att köpa de dyra färdigbyggda lamporna....

Återkommer när jag konverterat hellyset till hid :shock:

/ Andreas
Användarvisningsbild
av ER
#25748
Arne skrev:Om inte inköpspriset spelar någon större roll så har du ett oslagbart ljus och det är Light Force. Fördelen är att de är helt okrossbara och lyser fruktansvärt bra. Nackdelen är förstås inköpspriset, men å andra sidan behöver man inte köpa nya reflektorer hela tiden som fått stenskott. http://www.lightforce.se
Fula(marknadens nuvarande fulaste?) som stryk är dom samt mycket stöldvänliga eller på annat sätt enkla att sabotera för dom som vill göra det, dessa personer finns det allt för gott om. Nä inga lampor där hela reflektorn på 5 sek går att montera av och kasta bort.
Funkar att sitta på lastbilstak, men inte i fronten på en personbil.
Användarvisningsbild
av Bosa
#25933
Själv så börjar jag bli riktigt sugen på Bosch Navigator Xenon men vet inte riktigt om det är värt pengarna. Får se hur det blir.
av Stefan Palm
#26021
testar micros 130W lampor nu, får se hur länge dom håller.
40:- st
Användarvisningsbild
av ER
#26324
Bosa skrev:Själv så börjar jag bli riktigt sugen på Bosch Navigator Xenon men vet inte riktigt om det är värt pengarna. Får se hur det blir.
Navigator Halogen med xenonkonverteringssats är ju billigare utan att vara sämre.
Användarvisningsbild
av Bosa
#26355
ER skrev:Navigator Halogen med xenonkonverteringssats är ju billigare utan att vara sämre.
Det får jag veta efter den 18:e, kan nog köpa Navigator Xenon för mindre än det av Bosch rekommendera priset utan moms. Då har jag ju kvar garanti från en tillverkare också ifall att något skulle krångla. Kan iofs köpa vanliga Navigator billigare också men inte med samma rabatt förstås.

Har iofs inte bestämt mig för Xenonextraljus än, Navigator blir det men återstår att se om det blir xenon eller halogen. :)
Användarvisningsbild
av ER
#26753
Bosa skrev:
ER skrev:Navigator Halogen med xenonkonverteringssats är ju billigare utan att vara sämre.
Det får jag veta efter den 18:e, kan nog köpa Navigator Xenon för mindre än det av Bosch rekommendera priset utan moms. Då har jag ju kvar garanti från en tillverkare också ifall att något skulle krångla. Kan iofs köpa vanliga Navigator billigare också men inte med samma rabatt förstås.

Har iofs inte bestämt mig för Xenonextraljus än, Navigator blir det men återstår att se om det blir xenon eller halogen. :)
Får du dom för under 2248kr/st(1000kr för lampan och 1248 för xenonen) så är det bra.
Användarvisningsbild
av Bosa
#27164
ER skrev:Får du dom för under 2248kr/st(1000kr för lampan och 1248 för xenonen) så är det bra.
Blir 600 dyrare per lyse än att konvertera själv så om jag köper xenon blir det i så fall Navigator xenon och ingen egen konvertering.

Nån som vet vad det är för K-värde på Navigator Xenon?
Användarvisningsbild
av Volvo S60-01(05)
#28906
Arne skrev:Om inte inköpspriset spelar någon större roll så har du ett oslagbart ljus och det är Light Force. Fördelen är att de är helt okrossbara och lyser fruktansvärt bra. Nackdelen är förstås inköpspriset, men å andra sidan behöver man inte köpa nya reflektorer hela tiden som fått stenskott. http://www.lightforce.se
Jag håller med Arne . LightForce ligger i en klass för sig . Att dom skulle vara stöldvänliga håller jag inte med om , har haft mina monterade i 2 år nu och ingen tendens till vare sig stöld eller vandalism . Nog mest på grund av att ingen har fått upp ögonen för hur bra dom faktiskt är
Användarvisningsbild
av Barkbiten
#129975
Extraljus är det roligaste som finns! Ska väl medge att jag är nära på fanatiskt intresserad av extraljus. Fast å andra sidan. Jag intresserar mig extremt för alla områden som är intressant :)

Problemet med extraljus är dock att det är inte ok att vara intresserad av detta. Det är inte ok att fråga om det - iaf inte om det är mer än standardfrågor.

Vidare är det svårt att få tag på bra information som både är djup, detaljrik och bred.

Nåväl...som ni kanske förstår har jag försökt luska ut vilka ljus som sopar mattan med allt annat.

Har kommit fram till att ljusmässigt är det troligtvis Hella Luminator Xenon som är ytterst ovanliga. De finns i tre modeller:

1) Fjärrljus E-godkänd bred/lång
2) Fjärrljus men ej E-godkända bred/lång
3) Pencilbeam lång/smal

Senaste versionen av Luminator Xenon har så vitt jag vet ännu inte testats av någon tidning eller annan media.

Dessutom MYCKET svårt att hitta utförlig information på nätet, eller via återförsäljare, forum etc. Detta såklart därför att i princip ingen har dem.

Ute på vägarna kan man dock lite titt som tätt stöta på ambulanser eller långtradare med ett par eller fyra sådana monster till lampor monterade.

I Sverige är det Hella Rally 3000 eller Bosch Big Knick som gäller, samt en drös miniramper. Nu börjar även compact-versionerna bli populära och en del har även börjat kombinera medelstora compactljus med en liten miniramp vid luftintaget.

Eftersom Hella Sverige inte släpper någon information om ljusbilden på sina lampor är det svårt att jämföra.

NBB:s ljuslabb har testat dem såklart, och hävdar att deras lampor är minst lika bra. Att man inte märker någon större skillnad.

I testerna ser man dock att ett ej godkänt Hella ljus FJÄRR lyser lika långt som ett ej godkänt pencilbeam från NBB. Skillnaden är att Hella ÄVEN lyser mycket brett från ca 150-200 meter.

Hellas E-godkända version av fjärrljusen lyser kortare och ännu bredare. Några tester av dett tror jag dock inte har utförts - så vitt jag vet. Men om man jämför bilden med de gamla ljusen i Norge med ref tal 37,5 (samma som de nya i Sverige fast med annat glas) så ligger de på fullbredd vid 80-100 meter. Alltså betydligt tidigare än den icke godända versionen.

Sedan finns det pencilbeam Hella Luminator. Den lyser sjukt starkt enligt de begränsade uppgifter som finns. Man skulle hypotetiskt kunna säga att om en traditionell Hella Rally 3000 med high-boost reflektor och 100w lampa lyser starkt på 150 meter, så lyser pencilbeam xenon hella starkt på 1000 meter. Få raksträckor är över 700 meter. Och enligt mina egna tester är det sällan man behöver längre ljus än 500 meter. Starkt alltså. Sen fortsätter ju ljuset vidare men svagare och svagare. Rally3000 ger ett visst sken bortot 400 meter, men vägbana och omgivning flyter då ihop. Detta är i mörka höstförhållanden.

Sen finns det LightForce. Ljusbilden är inte alls den samma. Mycket smalare och mer likt ett pencilbeam. Men stora fördelen är att man kan byta filtren på dem. Sätta dit olika färger och brytningar på ljuset. Det är grymt. Fattar inte att Hella och andra tillverkare inte följer efter där.

Det bredaste ljuset verkar Bosh Navigator Xenon ha. Grymt för att få bra sikt åt sidorna och inte allt för stark egenbländning vid dåligt väder.

Det optimala vore nog att sätta 2 stycken Bosch Navigator breda, 2 stycken Hella Luminator EJ e-godkända. Samt tre stycken hella luminator pencil beam. Och sen några knappar så att man kan variera ljusbilderna efter väder och vind.

Har man en vanlig personbil tror jag spontant att det absolut bästa ljuset blir med tre stycken Hella Luminator - två godkända bred/lång samt en ej godkänd bred/lång i mitten - ev pencilbeam i mitten, beroende på om man kör där det är mycket raksträckor eller inte.

Av vad jag kunnat läsa och söka på nätet och i foldrar och butiker så tror jag faktiskt ine det finns någon som slår hella på fingrarna där.

Sen finns det faktiskt stenskotts-skydd med genomskinlig lexan att köpa till Hella från trejdepart. Man kan även tejpa dem med 3M-tejp.

Ska man köra mycket där det är dimma, snörök och annat så kanske ett stort gäng lightforce är att rekommendrea. De lyser brutalt långt, men smalare och måste därför kompenserar med ett stort antal lampor istället för jämn och fin ljusbild. Men då kan man dunka på också vilka ljusbilder man vill efterhand, samt vilka färger som man vill. Mörkblått, rött, grönt, ljusblått, vitt, etc.

Mötte en långtradare i Övik som hade gröna lightforce. Ska tydligen vara nåt bra för djur etc...har inte helt koll på detta.

Blått eller GUlt är bra när det är dåligt väder, snörök, dimma etc.

Hella Luminator Pencil ger krafitig egenbländning vid sådana väderöfrhållanden.

Skulle vara kul att höra om det är någon här som testat denna extremt ovanliga lampa...Hella Luminator Xenon.

Har ni testat tre stycken, pencilbeam, egodkända, ej e-godkända, kombinerat etc?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 15
EGR kylare 2,0 D

Vill bara tillägga att priset du nämner […]

Då vart oljbyte utförd. Sil på h[…]

Däckslitage insidan.

Det var fel hjulinställning, fick justera in […]

Han nekar allt, att det inte vart så nä[…]