Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Larse
#133106
Angående hur NBB lyser.
Här hemma har jag några perfekta raksträckor att rikta in extraljusen på. En är ca 600m lång, 9m vägbredd, ca 30m mellan skogen på sidorna. En annan är också den ca 600m lång, 9m vägbredd men här är det åkrar på sidorna mellan 100 - 200m.
Med NBB Flod-Pencil-Flod lyser det på hela raksträckorna och ca 70m brett med mitt ögonmått mätt.
Mina nya BigKnick 225'or Flod-Flod-Flod lyser lite starkare längst bort på raksträckan och lyser ut på hela åkrarna alltså ca 200m på bredden.
Detta är ju inte vetenskapligt verifierat utan så som jag upplever det. En rolig sak som hände ifjol när jag mötte en bil med fyra kvinnor i varav en är min sambo var att hon som körde undrade vad det var som de mötte. På detta ställe så är där skog och en lång, mycket lång sväng på vägen med skog på sidorna. De som åkte med sa att de nog möter en tradare med en massa extraljus för allt lyste ju skog och himmel. När jag så ser deras lyse bländar jag av och när vi möts säger alla att det var ju bara en personbil med tre extraljus varpå min sambo sa, det var vår bil. Detta med NBB alltså.
Ang moddning, så är det H3-fattning på NBB och BigKnick så det är bara att borra upp ingångshålet för kablarna på BigKnick till 17mm, lampan från NBB passar perfekt utan anpassningar.
Skulle vara kul om NBB ville mäta upp BigKnick 225 med deras xenonlampor Det är ju stor skillnad på NBB-halogen och NBB-xenon och som jag ser det så är det nog nästan lika stor skillnad på BK-halogen och BK-xenon.
Anledningen till att jag bytte ut NBB mot BK225 var av ren nyfikenhet, jag ville se hur de skulle lysa med xenon, NBB-xenon är full tillräckliga för mig men mycket vill ha mer heter det visst.
Skulle jag välja nå't halogenljus så blev det Hella 3000FF Blue, heter kanske 3003 nu, men dessa är iaf de bästa halogenljus jag haft. Hade tre 3000FF Blue Flod och dessa lyste nästan som de NBB-ljusen jag hade tidigare.

// Larse
Användarvisningsbild
av Barkbiten
#133253
Tack för ett mycket utförligt och givande svar! Det är med glädje man läser sådana inlägg.

Kul story där med nbb-ljusen och mötet. En kompis berättade en liknande sak för några år sedan. Hans granne hade monterat xenon-extraljus och han att det såg ut som ett ufo som kom genom skogen :)

Låter som du får en grym bredd med BK! Är väl för att reflektorn är större gissar jag. Bredden är ju suverän när man kör på kurviga vägar och i öppna landskap.

Blev dock inte riktigt klar på om du kör pencilbeam md BK eller om det är tre flodljus? Gissar att PencilbeamBK och PencilBeam Hella Xenon borde vara ganska motsvarande varandra. Hella lyser nästan 2 km eller 1200 meter med mycket starkt ljus. Flodljuset HellaXenon lyser cirka 400-800 meter beroende på modell. Eller mycket starkt 200-600 meter.

Om det är så att du kör pencil i mitten med din nya xenonkonvertering, hur upplever du det i så fall. Blir det en punkt i skogen vid kurvor och korta raksträckor etc? Upplever du i så fall den punkten som störande? Hade det kanske varit bättre att köra 3 flodljus-xenon? Om du har pencil så borde iofs ljuset vara betydligt längre än ca 600 meter.

När du pratar om Hella 3000FF så gissar jag att du tänker på den modellen som slutat att tillverkas. Den fanns även i xenon tidigare och hade då klarglas. Istället för Luminator som hade räfflat glas. Jag har 2 stycken Rally 3000 med klarglas och high-boost reflektorn samt 100w lampor. Ljusen är riktade lite åt sidorna och för bredden på nära håll står original bi-xenonljus i halvljusen. Rakt fram i mitten har jag riktat hel-ljusen som är halogen Philips Racing Performance med +80% ljusstyrka. Ger ett blåareljus mer likt xenon-halvljus på vägen.

På lite längre sträckor uppe i norrland typ när man kör e4, e18 etc..så känner jag att ljusen inte räcker till, de äts liksom upp av omgivningen plus att det på långt håll blir lite mörkare i mitten. På nära håll och mindre vägar är ljusen riktigt grymma. Det blir en enorm skillnad på halv-ljus och helljus. Upptäcker möss, harar, rävar och älgar utan några problem.

Skulle dock vilja ha lite mer längd och kraft i ljusen så att man får bra framförhållning även på större vägar i hög hastighet (typ 100-140 kmh)

Sen på tal om NBB och BOSCH så känner du väl till att det har varit samma företag? Alltså...de har gjort grejjerna åt Bosch. Och sen knoppat av. Så om man kollar på NBB ljusen och BOsch ljusen så är de grymt lika i design. Skulle gissa att de lyser rätt lika också. Varför de inte släppt någon Bosch Big Knick med xenon vet jag ej - men gissar att det har med strategi att göra. Bosch har ju sitt sortiment med xenon och NBB konkurrerar genom att erbjuda mindre och smidigare lampor, men med riktigt starkt ljus ändå, eftersom de INTE är e-godkända.

Vill man ha det värsta av det värsta och kör personbil så tror jag på Hella Luminator Xenon flod ej godkänd/pencil ej godkänd/flod ej godkänd. Men då får man nog räkna med att köra med xljusen avstängda rätt ofta.

Ev köra 3 stycken pencil. Galet då får du 3 lampor som lyser 1000-2000 meter per styck!

Det är synd man inte kan prova lampor på nån artificiell väg innan ev. köp :)
Användarvisningsbild
av Larse
#133286
Barkbiten skrev:Tack för ett mycket utförligt och givande svar! Det är med glädje man läser sådana inlägg.

Kul story där med nbb-ljusen och mötet. En kompis berättade en liknande sak för några år sedan. Hans granne hade monterat xenon-extraljus och han att det såg ut som ett ufo som kom genom skogen :)

Låter som du får en grym bredd med BK! Är väl för att reflektorn är större gissar jag. Bredden är ju suverän när man kör på kurviga vägar och i öppna landskap.

Blev dock inte riktigt klar på om du kör pencilbeam md BK eller om det är tre flodljus? Gissar att PencilbeamBK och PencilBeam Hella Xenon borde vara ganska motsvarande varandra. Hella lyser nästan 2 km eller 1200 meter med mycket starkt ljus. Flodljuset HellaXenon lyser cirka 400-800 meter beroende på modell. Eller mycket starkt 200-600 meter.

Om det är så att du kör pencil i mitten med din nya xenonkonvertering, hur upplever du det i så fall. Blir det en punkt i skogen vid kurvor och korta raksträckor etc? Upplever du i så fall den punkten som störande? Hade det kanske varit bättre att köra 3 flodljus-xenon? Om du har pencil så borde iofs ljuset vara betydligt längre än ca 600 meter.

När du pratar om Hella 3000FF så gissar jag att du tänker på den modellen som slutat att tillverkas. Den fanns även i xenon tidigare och hade då klarglas. Istället för Luminator som hade räfflat glas. Jag har 2 stycken Rally 3000 med klarglas och high-boost reflektorn samt 100w lampor. Ljusen är riktade lite åt sidorna och för bredden på nära håll står original bi-xenonljus i halvljusen. Rakt fram i mitten har jag riktat hel-ljusen som är halogen Philips Racing Performance med +80% ljusstyrka. Ger ett blåareljus mer likt xenon-halvljus på vägen.

På lite längre sträckor uppe i norrland typ när man kör e4, e18 etc..så känner jag att ljusen inte räcker till, de äts liksom upp av omgivningen plus att det på långt håll blir lite mörkare i mitten. På nära håll och mindre vägar är ljusen riktigt grymma. Det blir en enorm skillnad på halv-ljus och helljus. Upptäcker möss, harar, rävar och älgar utan några problem.

Skulle dock vilja ha lite mer längd och kraft i ljusen så att man får bra framförhållning även på större vägar i hög hastighet (typ 100-140 kmh)

Sen på tal om NBB och BOSCH så känner du väl till att det har varit samma företag? Alltså...de har gjort grejjerna åt Bosch. Och sen knoppat av. Så om man kollar på NBB ljusen och BOsch ljusen så är de grymt lika i design. Skulle gissa att de lyser rätt lika också. Varför de inte släppt någon Bosch Big Knick med xenon vet jag ej - men gissar att det har med strategi att göra. Bosch har ju sitt sortiment med xenon och NBB konkurrerar genom att erbjuda mindre och smidigare lampor, men med riktigt starkt ljus ändå, eftersom de INTE är e-godkända.

Vill man ha det värsta av det värsta och kör personbil så tror jag på Hella Luminator Xenon flod ej godkänd/pencil ej godkänd/flod ej godkänd. Men då får man nog räkna med att köra med xljusen avstängda rätt ofta.

Ev köra 3 stycken pencil. Galet då får du 3 lampor som lyser 1000-2000 meter per styck!

Det är synd man inte kan prova lampor på nån artificiell väg innan ev. köp :)
Det var ljust igår kväll :D :D

Det är tre flod F-F-F, eller fjärr som de egentligen heter, jag har i fronten. När jag hade NBB F-P-F så var där en punkt i mitten men det var inte nå't jag reagerade så mycket på då. Jag hade tre NBB pencil P-P-P ett tag också men det blev för dålig bredd tyckte jag, eller bredden fans ju i och med att man riktade ut två ljus men där blev punkterna nå't jag reagerade lite negativt på. Med den uppsättning jag har nu så ser inte jag att det behövs pencil när man har xenon i ljusen, inte för mig i alla fall. Med xenon blir det mer av allt, bredd och längd, jämfört med halogen. Om du jämför ett flod-halogen med ett pencil-xenon så har du nästan samma bredd men mycket mer längd. Ändå kan man få ett mycket bra ljus med halogen. Då jag hade tre Hella 3000 flod, helt riktigt de gamla med slipat glas, så var de fullt tillräckliga för mig.
Nu är jag, lite väl enligt min sambo, intresserad av prylar till bilen däck, extraljus och andra mer tekniska prylar som gps mm är sånt som jag kan gräva ner mig i.

Jag har mailat till NBB och frågat om de har mätt upp BK225 med xenon, de har ju mätt med halogen. Det skulle ju vara mycket intressant att se resultatet av en sådan mätning, då kunde man ju jämföra BK225 xenon med Hella Luminator xenon.

Ju mer man tänker på detta desto mer skulle man vilja ha tillgång till en massa olika extraljus och jämföra dessa efter nå'n avstängd raksträcka på ca 1000m.

// Larse
Användarvisningsbild
av Barkbiten
#133320
Det var ljust igår kväll :D :D

Det är tre flod F-F-F, eller fjärr som de egentligen heter, jag har i fronten. När jag hade NBB F-P-F så var där en punkt i mitten men det var inte nå't jag reagerade så mycket på då. Jag hade tre NBB pencil P-P-P ett tag också men det blev för dålig bredd tyckte jag, eller bredden fans ju i och med att man riktade ut två ljus men där blev punkterna nå't jag reagerade lite negativt på. Med den uppsättning jag har nu så ser inte jag att det behövs pencil när man har xenon i ljusen, inte för mig i alla fall. Med xenon blir det mer av allt, bredd och längd, jämfört med halogen. Om du jämför ett flod-halogen med ett pencil-xenon så har du nästan samma bredd men mycket mer längd. Ändå kan man få ett mycket bra ljus med halogen. Då jag hade tre Hella 3000 flod, helt riktigt de gamla med slipat glas, så var de fullt tillräckliga för mig.
Nu är jag, lite väl enligt min sambo, intresserad av prylar till bilen däck, extraljus och andra mer tekniska prylar som gps mm är sånt som jag kan gräva ner mig i.

Jag har mailat till NBB och frågat om de har mätt upp BK225 med xenon, de har ju mätt med halogen. Det skulle ju vara mycket intressant att se resultatet av en sådan mätning, då kunde man ju jämföra BK225 xenon med Hella Luminator xenon.

Ju mer man tänker på detta desto mer skulle man vilja ha tillgång till en massa olika extraljus och jämföra dessa efter nå'n avstängd raksträcka på ca 1000m.

// Larse
Haha underbart! Hittar du den raksträckan och en massa testbara extraljus så lova att höra av dig till mig :)

Vet att Hella har en ramp med sina extraljus som de tar med sig och visar hur det lyser för utvalda återförsäljare/tekniker etc. Att få tillgång till denna förevisning tror jag är mycket ovanligt. Hella har även som policy att inte tala meter eller helst inte ens ge ut några ljusbilder alls. Detta därför att de anser sig vara ledande på marknaden och om de skulle publicera sina ljusbilder och ange i meter etc så skulle konkurrenterna direkt släppa ett ljus som lyser några meter längre än Hella. Även om ljuset i sig kanske inte alls är lika bra. Sen kan man väl hävda att det bara är för konkurrenterna att ta ett ljus och testa själva. Men vad jag förstått så är testutrustningen ganska eller mycket avancerad och mycket dyr. Så vem som helst har inte möjligheten kanske.

Men men...låter på dig som att tre stycken flod räcker gott och väl. Och det är väl den uppfattning jag också fått av proffs som jobbar med dessa lampor. De säger att tex två stycken luminator xenon är fullt tillräckliga.

Punkten med Hella Xenon tror jag blir betydligt mer påtaglig än med NBB Xenon eftersom reflektorn är så pass mycket större. I specifiktaionerna ser man ju även att NBB pencil lyser 796 meter och Hella 1200 meter upp till 2000 meter (beroende på glas, test etc).

Om Du störde dig lite på punkterna med tre pencil, så låter det även som att man kanske ska satsa på två stycken E-godkända flodljus och sätta ett icke e-godkänt flodljus i mitten alt. kanske chansa på ett pencil.

Då får man grym bredd och en förhoppningsvis mjuk och fin ljusbild utan skarpa kanter eller fläckiga fält. Med en pencil i mitten tror jag man får grymt bra ljusbil på raksträckor som är över 500 meter. Men handen på hjärtat..hur ofta har man sådana raksträckor? Beror väl på var man bor och åker kanske. Men frågan är om det inte är bättre och mer behövligt att för jämnan ha en behaglig och jämn ljusbild 100-500 meter? Dvs, slippa punkten. Sen kanske det blir punkter även med flodljus på nära håll..det vet jag inte..men på Halogen så märker man punkterna lite svagt på flod.

Jag skulle förvisso tro att ingen av dina BK inte skulle passera E-godkännande :) Men det skulle vara kul att som du säger se ett test av NBB på dessa ljus med XENON imonterat! Jag tror mycket väl de kan konkurrera med Hella Luminator Xenon. Reflektorn på Rally3000 och Luminator är ju nästan identisk! BK har ju också en grym ljusbild dessutom. Vissa tycker att BK lyser bättre än Rally3000. Så frågan är om enda skillnaden är själva lamphuset. Dvs, Luminator har kraftigare hus och väger mer.

Luminator Xenon går ju dessutom på över 5.000 kr stycket. Dina insatser kan jag tänka mig var något billigare :)

Kanske skulle konvertera mina BK på min Volvo 740 :)
Användarvisningsbild
av Larse
#133334
Ljusbilden med tre BK225 flod är som sagt mycket bred/lång och när jag sitter här och läser kom jag på en passande beskrivning.

http://www.lightforce.se/filter_1381.html

Kolla denna länk och bilden för kombinationsfilter. Den bilden beskriver mycket bra min upplevelse om än att jag tycker mina lyser längre än 500m. Ser också att det kanske är noga med benämningarna på flod, fjärr, pencil. På kartongerna till mina BK225 står det berd/lång och fjärr.

Räknade ut vad dessa xljus kostat mig och kom fram till dryga 6500sek inkl. monteringsdetaljer såsom rosfritt nummerplåtsfäste, stag och kabelsats för tre xljus på Volvo. Detta alltså för tre NBB Alpha-xenon och tre Big Knick 225 flod.

Ska montera två NBB Alpha flod med H3 halogen 100W på min far's s70, de blev liksom över nu.

// Larse
Användarvisningsbild
av Barkbiten
#133365
Hmm...

ja det är lite lurigt med benämningarna. När jag kollar på Lightforce som du länkade till ser det ut som att de inte har några pencil utan endast fjärr eller flod.

Fjärr-ljus enligt andra specifikationer hos andra tillverkare har jag noterat brukar vara ljusbild med bred/lång. Bred lång kallas dock av Lightforce "kombinationsfilter".

Deras fjärrljusbild tycker jag verkar påminna om ett klassiskt pencilbeam-ljus.

6.500kr lät ju mycket överkomligt. Ska du ha tre Luminator Xenon så räkna med 15.000 kr för lamporna, sen 3.000 - 5.000 kr för monteringen! Då är du uppe i 18.000-20.000 kr för extraljus, som vanligtvis ändå blir påbackade, krockade i snövall, eller krossade av stenskott. Det kan vara lite svårt att motivera ett sådant köp :) Sen risken att bli stulna kan man ju tillägga också. Kanske därför man inte ser så många av dessa ljus på svenska bilar idag :)

Sen såg jag även på sidan med Lightforce att det fanns gröna filter för att observera nattaktiva djur som inte ser grönt ljus. En långtradare i sommras körde förbi med sådana gröna lightforce ljus... undrade just varför han hade det! Men kan ju inte vara så klokt... eller? Vad är vitsen? Stannar djuren kvar i skogen då eller? :) Jag grubblade lite på det förut men kom inte på något bra svar.

Skulle även vara kul om man kunde skaffa egna filter till BK eller Hella. Det finns ju kristallblåa samt klara plastglas att sätta över (tredjeparts tillverkare). Men riktigt blåa skulle vara kul att testa...bra när man ska upp till fjällen på vintern kanske. Eller när man kör i mycket dimma etc.

Kanske en affärsidé? Jag ska kolla upp detta!
Användarvisningsbild
av Larse
#138393
Då har jag fått svar från NBB och som jag trodde hade de inte några labtester att "dela ut" och det är fullt förståeligt. Men ett svar fick jag iaf som lyder ungefär så här.

"NBB tillverkar även extraljusen åt Bosch och visst har NBB provat X3M xenon i Bigknick. Det ger ett väldigt bra ljus, kanske något "platt" men en rejäl skillnad mot halogen. NBB har inte gjort några laboratoriemätningar då de inte är ägare till Bigknicken, bara tillverkare. Så om jag vill ha riktiga uppmätta ljusbilder så är det Bosch jag ska kontakta."

Detta kan ju tolkas som att de gjort labmätningar åt Bosch och dessa vore det ju kul att få ta del av, ska försöka med detta.

Hur som helst kan jag bara säga att det lyser fortfarande bra med xenon i Bigknick. Såg i ett annat av forumen här exempel på xenonkonvertering av Hella 3000 FF med bilder, snyggt. Ska försöka fixa bilder på mitt bidrag till en ljusare värld jag också.

// Larse
Användarvisningsbild
av A80TD
#139070
Hej.

Jag har tre blåa Big Knick, 2 flood, 1 pencil, liggande (köpte till förra bilen men orkade aldrig montera) :roll:
Jag tänkte skruva på dem på Volvon i stället, och när man har läst denna intressanta tråd blir man ju sugen på att xenonkonvertera dem dessutom :)

Om man då tittar på Xenonkungens paket, vilket alternativ skulle ni föredra? Standard eller Power 50W?
Power ska väl lysa starkare, men finns bara med 6000K och priset tyder på lågbudget.

Tacksam för tips/kommentarer.
Användarvisningsbild
av Larse
#139175
Hej A80TD!

Om jag skulle xenonkonvertera Bigknick Blue så skulle jag försöka få tag på 4300K som ger ett "vitare" ljus än tex 6000K. Eftersom glaset är blått så blir det lite "kaka på kaka" sas med 6000K. 35 eller 50W, ja har man pengen så ger ju 50W:arna mycket mer ljus, det kanske ger ungefär samma effekt med blått glas, 50W 6000K som klart glas, 35W och 4300K. Finns det ingen lampa med 50W och 4300K, en sådan borde vara mums till dina xljus.

// Larse
Användarvisningsbild
av Falk
#139181
Såg i ett reklamblad att Swedol har kampanj på SIM 220mm ljusen nu (Hella3000-stuk). 199:- +moms för varianten med "vitt" glas.
Om man köper ett H1-xenonkit på rätt ställe (under 1000-lappen) och monterar själv får man två extraljus med riktigt bra ljusutbyte för typ 1500:-. Oslagbart? 8)
Senast redigerad av 1 Falk, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 15

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]

XC90 eller V90CC

Finns inte en enda nyare bensin V90 CC om jag ko[…]

Solenoiden byter man bara. Den går inte att […]