- ons 10 dec 2008, 00:50
#240727
Lät som en bra idé med två stycken extraljusknappar. En för de breda/alla tre samt 1 för pencilljuset. Saknar själv den funktionen. Vissa lägen är breda plus pencil helt överlägsen i ljusbild. Men i andra situationer blir det alldeles för ljust och koncentrerat. Då skulle det vara skönt att kunna stänga av mittenlampan.
Om Du behöver staga ljusen beror ju på vilken typ av fäste Du har och vilken typ av ljus. Har Du de tunga Hella LUminator Xenon så rekommenderar jag att staga även om Du tex kör med Qpax-båge. Även om xenonm är helt okänsligt för vibrationer, så blir det trots allt jobbigt när ljusbilden fladdrar.
Tror absolut inte att Du kommer bli bländad av ljusa träd. Inte en chans.
Men däremot kommer Du att bli bländad av vägskyltar. Med grymmaste xenonljusen blir det till och med jobbigt att åka på vägar med sådana här vita vägpinnar med reflexer längs med vägsidorna...för att inte tala om när man åker över broar med reflexer, eller vägar med mittenräcken.
Har Du riktigt feta xenonljus får Du egentligen den bästa och skönaste ljusbilden när det är breda fria ytor vid sidan om vägen samt inte några som helst reflekterande föremål i vägrenen.
Reflexpinnarna gör att ljuset blir lite som att titta mot solen. Alltså det som är bakom blir mörkt. Vilket gör att effekten kan avta något, eftersom den kastas tillbaka mot Dig.
Man kan konstatera att har man de bästa däcken, den bästa bilen och de bästa ljusen, så stör man sig bara på saltning, reflexer och konstiga hastighetsbegränsingar (typ konstant sänkt fart över vintern på vissa sträckor).
FredrikS skrev:Tackar alla för svaren!
Det är lite varierande av vägar. Vissa har väldigt långa raksträckor och ibland är det slingriga grusvägar. Ifall jag kör på pencil-fjärr-pencil, blir det konstig ljusbild det kanske inte blir så bra ändå? Jag hade tänkt att ha en knapp för pencillerna och en knapp för fjärrljuset. Det jag är lite fundersam över,med tanke på pencillen och även fjärren är ifall man kommer in på en kurvig väg med skog intill vägen, kan ljuset bli så starkt att man blir bländad av det när det "studsar" mot ljusa träd? Snö vet jag kan blända mycket.
Behöver man staga ljusen eller är de så stabila att man slipper det?
Lät som en bra idé med två stycken extraljusknappar. En för de breda/alla tre samt 1 för pencilljuset. Saknar själv den funktionen. Vissa lägen är breda plus pencil helt överlägsen i ljusbild. Men i andra situationer blir det alldeles för ljust och koncentrerat. Då skulle det vara skönt att kunna stänga av mittenlampan.
Om Du behöver staga ljusen beror ju på vilken typ av fäste Du har och vilken typ av ljus. Har Du de tunga Hella LUminator Xenon så rekommenderar jag att staga även om Du tex kör med Qpax-båge. Även om xenonm är helt okänsligt för vibrationer, så blir det trots allt jobbigt när ljusbilden fladdrar.
Tror absolut inte att Du kommer bli bländad av ljusa träd. Inte en chans.
Men däremot kommer Du att bli bländad av vägskyltar. Med grymmaste xenonljusen blir det till och med jobbigt att åka på vägar med sådana här vita vägpinnar med reflexer längs med vägsidorna...för att inte tala om när man åker över broar med reflexer, eller vägar med mittenräcken.
Har Du riktigt feta xenonljus får Du egentligen den bästa och skönaste ljusbilden när det är breda fria ytor vid sidan om vägen samt inte några som helst reflekterande föremål i vägrenen.
Reflexpinnarna gör att ljuset blir lite som att titta mot solen. Alltså det som är bakom blir mörkt. Vilket gör att effekten kan avta något, eftersom den kastas tillbaka mot Dig.
Man kan konstatera att har man de bästa däcken, den bästa bilen och de bästa ljusen, så stör man sig bara på saltning, reflexer och konstiga hastighetsbegränsingar (typ konstant sänkt fart över vintern på vissa sträckor).