Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ER
#208968
Barkbiten skrev:
Tomas88 skrev:
yel_low skrev:Xenonkonvertering av Original helljus är en bra början, tändtider varierar mycket mellan olika kit, framförallt spelar temperaturen ute stor roll, men har man tänt dom en gång och bländar av för en bil så har man som regel fullt ös på engång när man bländar på igen.
för er som vill ha MEST ljus finns bara ett alternativ, 4300kelvin 50w. finns för försäljning och OMG leverans :wink: har du en konstig sockel så ska jag ta hem en ny laddning nu närmaste dagarna och då kan du få precis vad du vill! 8)
Blir de segare om det är kallt då?

Sen har jag en fundering.
Xenonljus utvecklar ju mindre värme än halogen. Kan det bli problem med is och snö som inte smälter på vintern om man xenonkonverterar?


Mina erfarenheter:

Det går att blinka med xenon...men det är som jag har förstått inte bra för lampan, eftersom varje blinkning minskar livslängden...xenonljus ska man tydligen inte blinka med. Å andra sidan tror jag detta är något vi vanliga användare inte märker av i praktiken. Styrkan in xenonljusen blir som bäst kanske fem sekunder efter första tändningen, därefter så återgår de blixtsnabbt till full styrka vid blinkningar...men om du plötsligt ska varna tex någon mitt på dagen, så blir de inte fullstarka vid blinkningarna.

Vad gäller beläggningar vintertid så ser jag ju skillnaden tydligt mellan halogenhelljusen och mina bi-xenon. Ofta när man låtit bilen stå i tex ett snöfall så är halogenlamporna helt snöfria (liksom ett runt hål kring lyset) medan bi-xenon är översnöad.

Det en av skribenterna ovan talar om att xenon inte smälter fast snön vid snöoväder har jag inte tänkt på själv, men det låter logiskt, ungefär som att en kall vindruta inte smälter snön utan den blåser bort istället. Dock brukar jag bara få problem med snö som fastnar när det är moddigt och snöar tung blötsnö...eller om det är kallt i luften och snön blöt, så att det liksom blir isbark på glasen. Då funkar halogen bra till en viss gräns (problemet är ju att de tjockar igen så fort man slår av dem, om man får mycket möten och så) men xenon tycker jag inte fungerar alls..de smälter aldrig bort lagret som bildas. Dessa tillfällen är dock ovanliga och vid sådana väderlekar tycker jag det oftast är bäst att köra med bara hel-ljus eller halvljus.

Med tanke på att problemet med igenisning uppstår så sällan skulle jag nog rekommendera dig att skaffa xenon...börja med att bygga in i de vanliga helljusen...du kommer då att få en mer naturligt upplyst yta framför bilen. Nästa steg är att skaffa extraljus...då har jag hört att tex Hella Comet (små) ska vara riktigt bra med xenon.
Xenon i helljus/extraljus syns väldigt bra när man gör ljusblink med. Blir en kraftig blixteffekt som syns bättre än sterainljusens svaga sken där man bara undrar om det blinkade till för dom är så svaga och gula till skenet, med xenon vet man att det blixtrade till i fast det tar ett tag att vänja sig med xenon i hela armadan och hur xenon beter sig.
Användarvisningsbild
av Barkbiten
#209023
Xenon i helljus/extraljus syns väldigt bra när man gör ljusblink med. Blir en kraftig blixteffekt som syns bättre än sterainljusens svaga sken där man bara undrar om det blinkade till för dom är så svaga och gula till skenet, med xenon vet man att det blixtrade till i fast det tar ett tag att vänja sig med xenon i hela armadan och hur xenon beter sig.
Det är ju faktiskt sant. Har noterat det på mina vanliga standard bi-xenon, att när man startar dem så kommer först ett snabbt fullstarkt ljusblink, sen går de ner till min och ökar sakta till full styrka igen. Har även hört folk som haft lite äldre xenon-extraljus av modell Hella Luminator som fått denna kariktäristiska "ljusblixt" vid just startögonblicket.

Dock verkar detta inte stämma för alla ljus. Har även testat Hellas senaste version av Luminator Xenon och där blir det inte någon första ljusblixt utan de startar lungt och blir sedan ljusare och ljusare. Vet inte vad det beoror på? Men kan spekulera i att tekniken är förändrad i senaste versionerna? Hella Luminator Xenon av senaste version blir alltså inte fullstarka vid första sekunden. Så det kanske kan variera lite från olika tillverkare och modeller?
Användarvisningsbild
av ER
#209050
Kan bero på ballasten hur den är konstruerad att fungera. Kvalitet=ingen ljusblixt men skonsammare mot lampan?
Mina gammla Maxlux45W konv.sats i Navigator blixtrade till men hann ej köra sönder glödlamporna innan annat gick sönder, hurvida Osrams produkter i NBB Alpha225 HID reagerar har jag ej testat ännu.
Användarvisningsbild
av Tomas88
#225288
Tyckte det var dags att lyfta upp denna tråden nu när höstmörkret kommer.
När jag har läst de olika diskussionerna kring extraljus här så verkar det ju helt klart som att om man vill ha mest ljus för pengarna så ska man köpa ett par billiga stora halogenlampor och sen xenonkonvertera dessa.

Min fråga är nu: Ni som provat dessa billigare alternativ, hur känns de? Alltså hänns de "plastiga" eller ser plastiga ut? Kan ju vara lite svårt att avgöra på en bild.
Och finns det några billiga som särskilt rekomenderas.
Det jag är intressera av är några hyfsat stora men inte så stora som Bosch Big Knick eller Hella 3000.
Användarvisningsbild
av Barkbiten
#225315
Har inte testat själv, men ett förslag kan vara att Du köper lampor från NBB halogen, och sen monterar in xenonkit själv. Alternativt att du köper original xenon från dem, då de både är bra och förhållandevis billiga. Så slipper Du krånglet.

Men vad jag har förstått behöver Du kanske 3 stycken nbb-xenon av modellen mindre för att få liknande ljus som vid 2 stycken hella luminator xenon. Har dock inte testat detta själv....så ta det med en nypa salt. Men tillverkaren har själv tipsat om att köra 2 breda plus 1 pencil när man väljer den mindre modellen av nbb xenon.
Användarvisningsbild
av eccy243
#225329
Barkbiten skrev:Men vad jag har förstått behöver Du kanske 3 stycken nbb-xenon av modellen mindre för att få liknande ljus som vid 2 stycken hella luminator xenon. Har dock inte testat detta själv....så ta det med en nypa salt. Men tillverkaren har själv tipsat om att köra 2 breda plus 1 pencil när man väljer den mindre modellen av nbb xenon.
Farsan kör precis så på sin Citroën C3 -07. Han har 3 st små NBB Xenon, två breda och ett pencil i mitten. Han har även en 142a -71 med 4 stycken Bosch 225 Big Knick, och 142an kan inte konkurera med C3an i ljusutbyte kontra satsad krona. :D
Användarvisningsbild
av Barkbiten
#225350
eccy243 skrev:
Barkbiten skrev:Men vad jag har förstått behöver Du kanske 3 stycken nbb-xenon av modellen mindre för att få liknande ljus som vid 2 stycken hella luminator xenon. Har dock inte testat detta själv....så ta det med en nypa salt. Men tillverkaren har själv tipsat om att köra 2 breda plus 1 pencil när man väljer den mindre modellen av nbb xenon.
Farsan kör precis så på sin Citroën C3 -07. Han har 3 st små NBB Xenon, två breda och ett pencil i mitten. Han har även en 142a -71 med 4 stycken Bosch 225 Big Knick, och 142an kan inte konkurera med C3an i ljusutbyte kontra satsad krona. :D
Ok, intressant. Tack för feedback. Körde i helgen med en bil som hade bosh rektangulära extraljus med 100w lampor. Hel/halvljus var halogen. När man knäppte på och av extraljusen så blev ljusbilden förstärkt, särskilt mot objekt på mycket nära håll (tex i en kurva lystes skogen upp mycket starkare med extraljusen på). Dock på långa raksträckor kunde jag inte uppleva någon större skillnad. Det blev en viss förstärkning åt sidorna, fullt tillräcklig för att se bra, men inte i närheten av tex Hella Luminator Xenon, där det närapå blir en wow-effekt när man slår igång ljusen (och särskilt om Du kör med pencilvarianten). Halogenet liksom dör av efter några hundra meter, liksom suddas ut på något vis mot bakgrunden. Xenon-ljusen bara fortsätter att trycka på, och det oavsett om det regnar, är blött eller torrt och uppehåll.

Ang. blinkningar kan jag även tillägga då det diskuterats ovan, att det fungerar bra med xenon. Ljuset vid blinkning blir inte alls fullstarkt direkt som halogen, men däremot så syns det tydligt av mötande bilar att Du blinkar med ljusen.

För att få fullstark ljusbild måste Du första gången ha på ljusen i några sekunder. Därefter blir de fullstarka på hundradelen vid varje blinkning. Men dagtid, då man inte använder ljusen, hinner de alltså inte bli starka vid några snabba blinkningar. Däremot syns blinkningarna tydligt av mötande bilister (vilket ju är det primära syftet).

Vad jag har förstått av tillverkarna ska man dock undvika att blinka med ljusen då varje tändning försvagar lampan något. Brinntiden på xenonljuset är dock kanske runt 4.000 timmar mot vanligt halogen som jag tror ligger runt 400 timmar? Har jag fel?

Plus att xenon är helt okänsligt för vibrationer....

Med riktigt bra ljus i fronten bli nattkörning en fröjd, nästan så att man längtar till varje ny resa...och kamraterna har lite svårt att förstå varför man envisas med att vänta tills det blivit mörkt innan avfärd sker ;-)
Användarvisningsbild
av Tomas88
#225398
Barkbiten skrev:Har inte testat själv, men ett förslag kan vara att Du köper lampor från NBB halogen, och sen monterar in xenonkit själv. Alternativt att du köper original xenon från dem, då de både är bra och förhållandevis billiga. Så slipper Du krånglet.

Men vad jag har förstått behöver Du kanske 3 stycken nbb-xenon av modellen mindre för att få liknande ljus som vid 2 stycken hella luminator xenon. Har dock inte testat detta själv....så ta det med en nypa salt. Men tillverkaren har själv tipsat om att köra 2 breda plus 1 pencil när man väljer den mindre modellen av nbb xenon.
Jag har nu kollat på NBB Alpha och det verkar helt klart intressant. Jag jämförde priset på halogen och xenon.
Halogen med vitt glas 275 kr/st
Xenon med vitt glas 1995 kr/st.

Tar man då två xenonkonverterade halogen som exempel: 275x2 + 1300 = 1850
Så det verkar som man har ganska mycket att tjäna på att konvertera själv.

Nu får man ju räkna på lite större summa än 1850 kr ändå då jag vill ha stenskottsskydd a 95kr sen ska man ju ha kablar fäste relä osv.

Jag tycker det är lite konstigt att det skiljer så mycket mella den större och mindre varianten.
Halogen mindre modell: 275 kr Större modell: 875 kr
Xenon mindre modell: 1995 kr Större modell: 2995 kr

Ska man sen ha två eller tre stycken?... Tre ser ju lite snyggare ut tycker jag.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15

Tog en 13-mila sväng i lungt tempo under dage[…]

Spontant känns det som att D4 är valet ([…]

Byter termostat - säljer bilen - köparen[…]

Kul att se att den är igång igen, om […]