Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Barkbiten
#240727
FredrikS skrev:Tackar alla för svaren!
Det är lite varierande av vägar. Vissa har väldigt långa raksträckor och ibland är det slingriga grusvägar. Ifall jag kör på pencil-fjärr-pencil, blir det konstig ljusbild det kanske inte blir så bra ändå? Jag hade tänkt att ha en knapp för pencillerna och en knapp för fjärrljuset. Det jag är lite fundersam över,med tanke på pencillen och även fjärren är ifall man kommer in på en kurvig väg med skog intill vägen, kan ljuset bli så starkt att man blir bländad av det när det "studsar" mot ljusa träd? Snö vet jag kan blända mycket.

Behöver man staga ljusen eller är de så stabila att man slipper det?

Lät som en bra idé med två stycken extraljusknappar. En för de breda/alla tre samt 1 för pencilljuset. Saknar själv den funktionen. Vissa lägen är breda plus pencil helt överlägsen i ljusbild. Men i andra situationer blir det alldeles för ljust och koncentrerat. Då skulle det vara skönt att kunna stänga av mittenlampan.

Om Du behöver staga ljusen beror ju på vilken typ av fäste Du har och vilken typ av ljus. Har Du de tunga Hella LUminator Xenon så rekommenderar jag att staga även om Du tex kör med Qpax-båge. Även om xenonm är helt okänsligt för vibrationer, så blir det trots allt jobbigt när ljusbilden fladdrar.

Tror absolut inte att Du kommer bli bländad av ljusa träd. Inte en chans.

Men däremot kommer Du att bli bländad av vägskyltar. Med grymmaste xenonljusen blir det till och med jobbigt att åka på vägar med sådana här vita vägpinnar med reflexer längs med vägsidorna...för att inte tala om när man åker över broar med reflexer, eller vägar med mittenräcken.

Har Du riktigt feta xenonljus får Du egentligen den bästa och skönaste ljusbilden när det är breda fria ytor vid sidan om vägen samt inte några som helst reflekterande föremål i vägrenen.

Reflexpinnarna gör att ljuset blir lite som att titta mot solen. Alltså det som är bakom blir mörkt. Vilket gör att effekten kan avta något, eftersom den kastas tillbaka mot Dig.

Man kan konstatera att har man de bästa däcken, den bästa bilen och de bästa ljusen, så stör man sig bara på saltning, reflexer och konstiga hastighetsbegränsingar (typ konstant sänkt fart över vintern på vissa sträckor).
av FredrikS
#241569
Barkbiten skrev:
FredrikS skrev:Tackar alla för svaren!
Det är lite varierande av vägar. Vissa har väldigt långa raksträckor och ibland är det slingriga grusvägar. Ifall jag kör på pencil-fjärr-pencil, blir det konstig ljusbild det kanske inte blir så bra ändå? Jag hade tänkt att ha en knapp för pencillerna och en knapp för fjärrljuset. Det jag är lite fundersam över,med tanke på pencillen och även fjärren är ifall man kommer in på en kurvig väg med skog intill vägen, kan ljuset bli så starkt att man blir bländad av det när det "studsar" mot ljusa träd? Snö vet jag kan blända mycket.

Behöver man staga ljusen eller är de så stabila att man slipper det?

Lät som en bra idé med två stycken extraljusknappar. En för de breda/alla tre samt 1 för pencilljuset. Saknar själv den funktionen. Vissa lägen är breda plus pencil helt överlägsen i ljusbild. Men i andra situationer blir det alldeles för ljust och koncentrerat. Då skulle det vara skönt att kunna stänga av mittenlampan.

Om Du behöver staga ljusen beror ju på vilken typ av fäste Du har och vilken typ av ljus. Har Du de tunga Hella LUminator Xenon så rekommenderar jag att staga även om Du tex kör med Qpax-båge. Även om xenonm är helt okänsligt för vibrationer, så blir det trots allt jobbigt när ljusbilden fladdrar.

Tror absolut inte att Du kommer bli bländad av ljusa träd. Inte en chans.

Men däremot kommer Du att bli bländad av vägskyltar. Med grymmaste xenonljusen blir det till och med jobbigt att åka på vägar med sådana här vita vägpinnar med reflexer längs med vägsidorna...för att inte tala om när man åker över broar med reflexer, eller vägar med mittenräcken.

Har Du riktigt feta xenonljus får Du egentligen den bästa och skönaste ljusbilden när det är breda fria ytor vid sidan om vägen samt inte några som helst reflekterande föremål i vägrenen.

Reflexpinnarna gör att ljuset blir lite som att titta mot solen. Alltså det som är bakom blir mörkt. Vilket gör att effekten kan avta något, eftersom den kastas tillbaka mot Dig.

Man kan konstatera att har man de bästa däcken, den bästa bilen och de bästa ljusen, så stör man sig bara på saltning, reflexer och konstiga hastighetsbegränsingar (typ konstant sänkt fart över vintern på vissa sträckor).
Ok, jag hade tänkt vanlig extraljushållare som monteras vid regplåten. Jag är nästan 100 på att det blir NBB alpha hid lyktorna. Det Jag mest funderar över är hur/om jag ska blanda pencil och fjärr. Antingen två penciller till vänster och en fjärr till höger för och få lite bredd på ljuset. Även tanken på pencil-fjärr-pencil har slagit mig, men jag är rädd för att det blir en glugg längst bort, men det går ju justera.
Användarvisningsbild
av Barkbiten
#241575
FredrikS skrev:
Barkbiten skrev:
FredrikS skrev:Tackar alla för svaren!
Det är lite varierande av vägar. Vissa har väldigt långa raksträckor och ibland är det slingriga grusvägar. Ifall jag kör på pencil-fjärr-pencil, blir det konstig ljusbild det kanske inte blir så bra ändå? Jag hade tänkt att ha en knapp för pencillerna och en knapp för fjärrljuset. Det jag är lite fundersam över,med tanke på pencillen och även fjärren är ifall man kommer in på en kurvig väg med skog intill vägen, kan ljuset bli så starkt att man blir bländad av det när det "studsar" mot ljusa träd? Snö vet jag kan blända mycket.

Behöver man staga ljusen eller är de så stabila att man slipper det?

Lät som en bra idé med två stycken extraljusknappar. En för de breda/alla tre samt 1 för pencilljuset. Saknar själv den funktionen. Vissa lägen är breda plus pencil helt överlägsen i ljusbild. Men i andra situationer blir det alldeles för ljust och koncentrerat. Då skulle det vara skönt att kunna stänga av mittenlampan.

Om Du behöver staga ljusen beror ju på vilken typ av fäste Du har och vilken typ av ljus. Har Du de tunga Hella LUminator Xenon så rekommenderar jag att staga även om Du tex kör med Qpax-båge. Även om xenonm är helt okänsligt för vibrationer, så blir det trots allt jobbigt när ljusbilden fladdrar.

Tror absolut inte att Du kommer bli bländad av ljusa träd. Inte en chans.

Men däremot kommer Du att bli bländad av vägskyltar. Med grymmaste xenonljusen blir det till och med jobbigt att åka på vägar med sådana här vita vägpinnar med reflexer längs med vägsidorna...för att inte tala om när man åker över broar med reflexer, eller vägar med mittenräcken.

Har Du riktigt feta xenonljus får Du egentligen den bästa och skönaste ljusbilden när det är breda fria ytor vid sidan om vägen samt inte några som helst reflekterande föremål i vägrenen.

Reflexpinnarna gör att ljuset blir lite som att titta mot solen. Alltså det som är bakom blir mörkt. Vilket gör att effekten kan avta något, eftersom den kastas tillbaka mot Dig.

Man kan konstatera att har man de bästa däcken, den bästa bilen och de bästa ljusen, så stör man sig bara på saltning, reflexer och konstiga hastighetsbegränsingar (typ konstant sänkt fart över vintern på vissa sträckor).
Ok, jag hade tänkt vanlig extraljushållare som monteras vid regplåten. Jag är nästan 100 på att det blir NBB alpha hid lyktorna. Det Jag mest funderar över är hur/om jag ska blanda pencil och fjärr. Antingen två penciller till vänster och en fjärr till höger för och få lite bredd på ljuset. Även tanken på pencil-fjärr-pencil har slagit mig, men jag är rädd för att det blir en glugg längst bort, men det går ju justera.

Hmm...jag tror Du ska ta fjärr/pencil/fjärr. Eller 3 stycken pencil.

Finaste ljusbilden får Du med fjärr/fjärr/fjärr. Men Du kommer inte märka någon större skillnad mellan att bara ha två ljus mot tre i stådana fall. Lite lyxigt kan tyckas.

MEd pencil i mitten får Du längden på ljuset som är skönt vid körning på riksvägar och andra större vägar i vårt avlånga land. På mindre vägar blir dock pencillyktan som en liten irriterande punkt som förstör lite av jämnheten i ljusbilden. Man kan leva med det. Men själv skulle jag nog överväga att skaffa en extra knapp för mittenljuset också.

Tre pencil så får Du ett ljus som kommer att upplevas som mycket kraftfullt. Bredden blir inte alls lika bra, men förmodligen helt ok ändå. Skulle gissa att Du ändå får bredare ljusbild än om Du bara haft tex 2 stycken halogen 100w Bosh Big Knick.

KÖr DU 3 fjärr så dör ljusbilden typ samtidigt som Dina ordinarie helljus. Men bredden blir mycket bättre och hela ljusbilden inom 450 meter förstärks rejält. Kör Du med fjärr/pencil/fjärr får Du en något vassare ljusbild på längden och samtidigt bredd. Men Du kommer ändå inte ha en chans mot långtradarnas ljus om man säger så...plus att det kan bli lite irriterande då på småvägar med punktljuset i mitten.

En smaksak helt enkelt :-)
av FredrikS
#242270
Hmm...jag tror Du ska ta fjärr/pencil/fjärr. Eller 3 stycken pencil.

Finaste ljusbilden får Du med fjärr/fjärr/fjärr. Men Du kommer inte märka någon större skillnad mellan att bara ha två ljus mot tre i stådana fall. Lite lyxigt kan tyckas.

MEd pencil i mitten får Du längden på ljuset som är skönt vid körning på riksvägar och andra större vägar i vårt avlånga land. På mindre vägar blir dock pencillyktan som en liten irriterande punkt som förstör lite av jämnheten i ljusbilden. Man kan leva med det. Men själv skulle jag nog överväga att skaffa en extra knapp för mittenljuset också.

Tre pencil så får Du ett ljus som kommer att upplevas som mycket kraftfullt. Bredden blir inte alls lika bra, men förmodligen helt ok ändå. Skulle gissa att Du ändå får bredare ljusbild än om Du bara haft tex 2 stycken halogen 100w Bosh Big Knick.

KÖr DU 3 fjärr så dör ljusbilden typ samtidigt som Dina ordinarie helljus. Men bredden blir mycket bättre och hela ljusbilden inom 450 meter förstärks rejält. Kör Du med fjärr/pencil/fjärr får Du en något vassare ljusbild på längden och samtidigt bredd. Men Du kommer ändå inte ha en chans mot långtradarnas ljus om man säger så...plus att det kan bli lite irriterande då på småvägar med punktljuset i mitten.

En smaksak helt enkelt :-)
Du skriver att två eller tre fjärr gör inte så stor skillnad, gäller det samma med pencil också?
Tittar man på ljusbilden på nbb alpha hid så lyser de ca 15 meter brett vid ca 300 meter och då är det utanför vägen, även in mot skogen. Så jag tror också att att det räcker.
Är det någon som har fått "anmärkning" av besiktningen eller av polisen för att inte extraljusen är godkända?
Användarvisningsbild
av Barkbiten
#242293
FredrikS skrev:
Hmm...jag tror Du ska ta fjärr/pencil/fjärr. Eller 3 stycken pencil.

Finaste ljusbilden får Du med fjärr/fjärr/fjärr. Men Du kommer inte märka någon större skillnad mellan att bara ha två ljus mot tre i stådana fall. Lite lyxigt kan tyckas.

MEd pencil i mitten får Du längden på ljuset som är skönt vid körning på riksvägar och andra större vägar i vårt avlånga land. På mindre vägar blir dock pencillyktan som en liten irriterande punkt som förstör lite av jämnheten i ljusbilden. Man kan leva med det. Men själv skulle jag nog överväga att skaffa en extra knapp för mittenljuset också.

Tre pencil så får Du ett ljus som kommer att upplevas som mycket kraftfullt. Bredden blir inte alls lika bra, men förmodligen helt ok ändå. Skulle gissa att Du ändå får bredare ljusbild än om Du bara haft tex 2 stycken halogen 100w Bosh Big Knick.

KÖr DU 3 fjärr så dör ljusbilden typ samtidigt som Dina ordinarie helljus. Men bredden blir mycket bättre och hela ljusbilden inom 450 meter förstärks rejält. Kör Du med fjärr/pencil/fjärr får Du en något vassare ljusbild på längden och samtidigt bredd. Men Du kommer ändå inte ha en chans mot långtradarnas ljus om man säger så...plus att det kan bli lite irriterande då på småvägar med punktljuset i mitten.

En smaksak helt enkelt :-)
Du skriver att två eller tre fjärr gör inte så stor skillnad, gäller det samma med pencil också?
Tittar man på ljusbilden på nbb alpha hid så lyser de ca 15 meter brett vid ca 300 meter och då är det utanför vägen, även in mot skogen. Så jag tror också att att det räcker.
Är det någon som har fått "anmärkning" av besiktningen eller av polisen för att inte extraljusen är godkända?

Nej, jag tycker att det är skillnad med pencil. Eftersom de är smala och långa. Därför blir ljusbilden bredare och jämnare med flera stycken. Fem eller sex pencils på taket hade nog varit gött :)

Raksträckor som man upplever som "långa" är ofta runt 500 meter. Eller säg 500-800 meter. Är bilen äldre än 2005 behöver Du inte oroa Dig för om ljusen är godkända eller ej.

Skillnaden med en stark pencil xenon i mitten är att den verkligen stärker upp ljusbilden rakt framför bilen efter det att de vanliga helljusen/extraljusen tagit slut. Ger den där lilla extra kicken som bred/långa helt saknar. Men man får som sagt leva med att ljusbilden inte blir lika jämn och fin i alla lägen.

När jag får tillfälle ska jag testa med 3 pencil och se hur ljusbilden blir. Hade det varit bättre tryck i de bred/långa så hade jag bara kört sådana. FÖr det är grymt skön ljusbild. SOm ett stort rum av jämnt och härligt ljus både högt, lågt och brett. Men tyvärr är de ju spärrade på längden för att gå igenom godkänningen. Eftersom lång sikt är av hög prioritet för mig har jag valt att bortse från nackdelarna med att ljusbilden blir något ojämn och lite för stark ibland. Tror som sagt att en extra knapp för mittenljuset skulle lösa problemet galant. Då har man jämnt ljus när man känner för det, och sen på behövliga sträckor, eller i blöta och höstmörker, så dunkar man på mittenlampan.

Tre pencil tror jag ger en sjukt stark och lång ljusbild. Inte den extrema bredden som bred/långa xenonljus ger, men säkerligen mer än tillräckligt breda ändå. Så i slutänden får man väl fråga sig själv..vill man ser riktigt jäkla långt och med galet tryck i ljuset? Eller vill man bara ha en skön och behaglig ljusbild i upp till 300-450 meter? Eller vill man både ha den galna bredden, höjden samt längden...?
av FredrikS
#255093
Jag valde tre NBB pencil hid, samt två mindre lampor på kanterna som ska lysa mot skogskanten. Det var lite trix att ställa in dem ordentligt men nu är de någorlunda inställda och jag är nöjd med ljuset. Jag trodde att de skulle lysa lite starkare men det räcker ändå gott och väl. Dock så har jag ju inte jämfört dem med några andra ljus än de extraljus som är på firmabilen, som är några äldre Hella lyktor och det är som dag o natt.
Det man märker är att på kort avstånd så ser jag tre punkter men på längre avstånd blir det mer homogent ljus. Ställer jag in ljuset bra på korta vägar så blir ljuset på längre längre vägar mer spritt. Det är just där det är svårt att hitta en bra kompromiss. Det är inte större problem, bara lite finjusteringar.
Användarvisningsbild
av Barkbiten
#255332
FredrikS skrev:Jag valde tre NBB pencil hid, samt två mindre lampor på kanterna som ska lysa mot skogskanten. Det var lite trix att ställa in dem ordentligt men nu är de någorlunda inställda och jag är nöjd med ljuset. Jag trodde att de skulle lysa lite starkare men det räcker ändå gott och väl. Dock så har jag ju inte jämfört dem med några andra ljus än de extraljus som är på firmabilen, som är några äldre Hella lyktor och det är som dag o natt.
Det man märker är att på kort avstånd så ser jag tre punkter men på längre avstånd blir det mer homogent ljus. Ställer jag in ljuset bra på korta vägar så blir ljuset på längre längre vägar mer spritt. Det är just där det är svårt att hitta en bra kompromiss. Det är inte större problem, bara lite finjusteringar.
Ok, härligt. Vet vad Du menar med punkterna. Verkar vara svårt att komma ifrån dem. Själv har jag märkt att ljusbilden blir jämnare och skönare när skyddsglasen blivit lite dimmiga eller smutsiga. Annars blir ljuset så väldigt skarpt och koncentrerat. SÅ det går nog att råda bot på genom ett annat filter. Nu tror jag dock inte detta går att köpa?

På längre sträckor märker man inte av pencilpunkten mer än att det lyser upp ganska starkt även nära bilen och i mitten. Man ser att det är en annan lampa i mitten. Men på längre håll är ljusbilden mycket fin. Bästa kompromissen är nog att skaffa en avstängningsknapp för mittenlampan eftersom man inte behöver längden på nära håll och på nära håll ger 2 breda xenonlampor nästan identiskt ljusbild som med 3 breda.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
EGR kylare 2,0 D

Vill bara tillägga att priset du nämner […]

Då vart oljbyte utförd. Sil på h[…]

Däckslitage insidan.

Det var fel hjulinställning, fick justera in […]

Han nekar allt, att det inte vart så nä[…]