Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Arnold
#403204
Nu vill jag också läsa av felkoder släcka servicelampan mm. Kan någon hjälpa mig med vilken felkodsläsare jag ska skaffa? Så som jag förstått det finns det en typ av felkodsläsare med en display där man läser av felkoderna. Och en med programvara som man ansluter till en laptop. Vilken typ är bäst? Jag har en 855 97 B5254 S Motronic 4.4 tändning/insprutningssystem. Uttaget sitter framför växelspaken, men jag vet inte vilken typ det är.

Har hittat några felkodsläsare.

http://www.24.se/bil-tillbehor/bildiagn ... 227-1.aspx

Och så har vi Biltemas.

http://biltema.se/Bil---MC/Verktyg-och- ... odslasare/
Användarvisningsbild
av vetten
#403516
Köpte en sån här för en vecka sedan och den funkar klockrent på min V40 -98 men den funkar även på ett flertal andra volvomodeller. Eftersom den ska kopplas till en dator (Laptop) lämpligtvis så se till att det finns en komport på den vilket inte är så vanligt på nyare. Det följer programvara med.

http://www.tradera.com/Ny-Volvo-OBD2-Di ... _101231110

Det finns också flera olika modeller på Tradera bl.a. med usb-kontakt som ju finns på alla datorer idag.
av Arnold
#408576
Tack för hjälpen vetten. Men det är väl fler som har något att säga om min frågeställning. Vad jag förstår så är det många på fomumet som själva läser av felkoder. T ex är felkodsläsare som man kopplar till datorn att föredra framför en felkodsläsare med display - eller tvärt om och varför? Vore tacksam om jag kunde få hjälp med detta.
av *pettson*
#408770
Skaffa nu inte bara utrustning. Skaffa FELKODSTABELLER och översättningstabeller om det är koder av annan typ. OCH klarar man inte engelska som är det vanligaste så är det till att skaffa översättningar där med.
Gå inte halva vägen som många verkar göra. Det är inte helt ovanligt med frågor där man slänger ut en felkod och svar på engelska och inte har en susning om vad det är som apparaten berättat. Man ska alltså skaffa hela paketet för att ha nytta av maskinen.
av Arnold
#408795
*pettson* skrev:Skaffa nu inte bara utrustning. Skaffa FELKODSTABELLER och översättningstabeller om det är koder av annan typ. OCH klarar man inte engelska som är det vanligaste så är det till att skaffa översättningar där med.
Gå inte halva vägen som många verkar göra. Det är inte helt ovanligt med frågor där man slänger ut en felkod och svar på engelska och inte har en susning om vad det är som apparaten berättat. Man ska alltså skaffa hela paketet för att ha nytta av maskinen.
Ok. Det ska jag skaffa, min avsikt är verkligen att gå hela vägen. Men var får jag tag i felkodstabeller och översättningstabeller? Jag antar att översättningstabellerna förklarar vad en felkod innebär - stämmer detta? Jag har Haynes verkstadshandbok, där finns felkodstabeller. Jag också sett att Haynes även har en bok om motorstyrning som tränger djupare in i ämnet. Vilken typ av maskin föredrar du?
av *pettson*
#408896
Dom maskiner jag föredrar brukar inte dom flesta vilja handla. Dom mest tillförlitliga hamnar på 15-30.000kronor i inköp. Det går med dom små som man kan köpa för 500 spänn med, men dom är inte på nåt sätt jämförbara.
Listor finns överallt. Förhoppningsvis även ihop med den maskinen du väljer. Sen gäller det att antingen få hjälp med översättning eller hitta en översättning, man bör ha en översättning från iso till volvo kod till exempel för äldre modeller, dom kan kan få tag i via volvo eller via nån som har VADIS/ VIDA. Till sist gäller det att om man är tillräckligt intresserad köpa handboken på den insprutning man har i bilen. Dom finns över disk att beställa på volvo. Där går man riktigt djupt i vald insprutning och man har koder, tips samt felsökningscheman att använda sej av.
Där har man även i detalj vad varenda liten sak har för betydelse i det stora.
av Arnold
#408898
*pettson* skrev:Dom maskiner jag föredrar brukar inte dom flesta vilja handla. Dom mest tillförlitliga hamnar på 15-30.000kronor i inköp. Det går med dom små som man kan köpa för 500 spänn med, men dom är inte på nåt sätt jämförbara.
Listor finns överallt. Förhoppningsvis även ihop med den maskinen du väljer. Sen gäller det att antingen få hjälp med översättning eller hitta en översättning, man bör ha en översättning från iso till volvo kod till exempel för äldre modeller, dom kan kan få tag i via volvo eller via nån som har VADIS/ VIDA. Till sist gäller det att om man är tillräckligt intresserad köpa handboken på den insprutning man har i bilen. Dom finns över disk att beställa på volvo. Där går man riktigt djupt i vald insprutning och man har koder, tips samt felsökningscheman att använda sej av.
Där har man även i detalj vad varenda liten sak har för betydelse i det stora.
Jag har en 855 år 97. Är den så pass gammal att jag behöver ha översättning från iso till volvokod? Hur kan man säkert kolla vilket insprutnings/tändningssystem man har i bilen. När man tittar på olika tabeller får man lite olika bud, tycker jag? När jag pratar om maskiner menar jag på den nivån som jag tog upp som exempel i första inlägget på denna tråden. En liten maskin typ Biltemas eller en kabel med programvara som man ansluter till pc:n. Vilket kan vara bäst utav de om man är novis på området?
av *pettson*
#408958
Du kör en GLT 1997 och har således Motronic 4.4 i bilen.
Och yes du behöver översättningstabellen då alla uteslutande använder SAE/ISO kod. Medans volvo använder DII koder.
Är man novis är det bäst om man hittar en liten avläsare så man slipper att blanda in en dator.
av Arnold
#408964
*pettson* skrev:Du kör en GLT 1997 och har således Motronic 4.4 i bilen.
Och yes du behöver översättningstabellen då alla uteslutande använder SAE/ISO kod. Medans volvo använder DII koder.
Är man novis är det bäst om man hittar en liten avläsare så man slipper att blanda in en dator.
Menar du att alla kodläsare använder SAE/ISO kod och då ska dessa översättas till DII-kod?
Felkodstabellen som finns Haynes handbok (visserligen för Motronic 4.3) kan jag inte använda den? Ger inte felkodsläsaren samma typ av koder som i den tabellen, eller är det DII-kod i den tabellen? Jag är ganska oklar över hur allt hänger ihop.
Senast redigerad av 1 Arnold, redigerad totalt 0 gånger.

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]