Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av bmwslangen
#1197260
Ja, alla personbilstillverkare använder etylenglykol - det är liksom en given thing :-)
De har gjort det de sista 50 åren, och gör så fortfarande - det är nog det ENDA som är säkert i dessa sammanhang!

Men det är liksom inte det som är kruxet! :-)

Det är vad FÖREGÅENDE person har hällt i för häxblandning.
Det är därför man vill skölja ur systemet så bra som möjligt - för att få ut den okända häxblandningen.

Om man däremot VET MED SÄKERHET (inte vad en mekare hörde från sin kusins syster över ett fikabröd vid korvkiosken en fredagskväll) vad föregående person har hällt i, då behöver man inte vara det minsta noga med att skölja ur systemet. Enda anledningen varför man då vill skölja ur systemet är för att få ut så mycket av den gamla FÖRBRUKADE kylarvätskan så man får man plats med så mycket av den nya kylarvätskan.
Det som i första hand förbrukas är rostskyddet, så ju mer du lyckas dränera systemet desto mer ny kylarvätska får du in och ju bättre och längre rostskydd får du.
av bmwslangen
#1197815
Om man nu verkligen är tvingad till att blanda olika typer av glykoler (något som ingen rekommenderar) så är en uttalad multiglykol som tex PEAK Global Life Time Antifreeze & Coolant nog det lämpligaste för att minimera risken att någon olämplig kemisk reaktion inträffar.

Ska påpekas att chansen för olämplig kemisk reaktion är ganska liten, men det finns fall där det har hänt (oftast i form av fällningar och skiktningar men det kan gå värre). Men när det väl händer så är det inte alltid så roligt. Lite som att röka i sängen, man bör inte göra det men många gör det ändåså och oftast händer absolut ingenting. Men när det väl händer något, så är det inte alltid så roligt...

Annars är rekommendationen att använda samma typ av glykol som finns i systemet. Detta bör egentligen finnas dokumenterat eller kännas till av bilägaren själv - men tyvärr är det inte så. Men å andra sidan, om någon frågar mig om kylmediumet i mitt kylskåp så kommer jag att se ut som en fågelholk - så man får väl ha viss distans till detta :-)
Användarvisningsbild
av SkauneJohan
#1198514
har ingen dokumentation om vilken glykol som finns i nån av våra bilar med 8år eller 30+ år på nacken, funkar peaks glykol även till moderna motorer med krav på både specialmotorolja för avgasvärde med dittan och dattan?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1198524
SkauneJohan skrev:har ingen dokumentation om vilken glykol som finns i nån av våra bilar med 8år eller 30+ år på nacken, funkar peaks glykol även till moderna motorer med krav på både specialmotorolja för avgasvärde med dittan och dattan?
Är det inte enklare att bara byta? Låter ju som om det kan vara dags. Korrosionskydden i kylarvätskan är specade för 3-5 år i de datablad jag hittat där det står angivet. Att bara vissa skulle ha ett sådant bäst-före är långsökt.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Löjliga priser XC70

40tkr är inte mycket att leva på f&ou[…]

Vi som beställt nya XC60

Trevligt :-) 2024_001.png När best&au[…]

Hejsan. jag har nåt skumt fel i min framvag[…]

Bakfjädrar.

Jag gjorde det enkelt. Beställde bara nya fj&[…]