- mån 11 sep 2017, 17:03
#1197260
Ja, alla personbilstillverkare använder etylenglykol - det är liksom en given thing
De har gjort det de sista 50 åren, och gör så fortfarande - det är nog det ENDA som är säkert i dessa sammanhang!
Men det är liksom inte det som är kruxet!
Det är vad FÖREGÅENDE person har hällt i för häxblandning.
Det är därför man vill skölja ur systemet så bra som möjligt - för att få ut den okända häxblandningen.
Om man däremot VET MED SÄKERHET (inte vad en mekare hörde från sin kusins syster över ett fikabröd vid korvkiosken en fredagskväll) vad föregående person har hällt i, då behöver man inte vara det minsta noga med att skölja ur systemet. Enda anledningen varför man då vill skölja ur systemet är för att få ut så mycket av den gamla FÖRBRUKADE kylarvätskan så man får man plats med så mycket av den nya kylarvätskan.
Det som i första hand förbrukas är rostskyddet, så ju mer du lyckas dränera systemet desto mer ny kylarvätska får du in och ju bättre och längre rostskydd får du.
De har gjort det de sista 50 åren, och gör så fortfarande - det är nog det ENDA som är säkert i dessa sammanhang!
Men det är liksom inte det som är kruxet!
Det är vad FÖREGÅENDE person har hällt i för häxblandning.
Det är därför man vill skölja ur systemet så bra som möjligt - för att få ut den okända häxblandningen.
Om man däremot VET MED SÄKERHET (inte vad en mekare hörde från sin kusins syster över ett fikabröd vid korvkiosken en fredagskväll) vad föregående person har hällt i, då behöver man inte vara det minsta noga med att skölja ur systemet. Enda anledningen varför man då vill skölja ur systemet är för att få ut så mycket av den gamla FÖRBRUKADE kylarvätskan så man får man plats med så mycket av den nya kylarvätskan.
Det som i första hand förbrukas är rostskyddet, så ju mer du lyckas dränera systemet desto mer ny kylarvätska får du in och ju bättre och längre rostskydd får du.