Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av VolvoFrälst00
#1196970
sant så sant.. http://number-1.se/htm/multiglykol.html hadde vart skönt om man kunde köra enbart på denna ;-) longlife produkt och håller och överträffar många olika specifikationer bla volvo. googlat om fler tester på denna och skall vara bra tydligen. om jag kunde skulle jag för sjuttsingen bara köra på denna helt och hållet och slippa allt krångel ;-)
av bmwslangen
#1196971
Här är mitt favoritexempel på när det går fel :-)
Vattenpumpen var lite sliten och glapp - undra varför? :-)


Ok, de säger iallafall att den är gjord specifik för att vara blandbar med alla typer av glykoler - vilket är bra. De skryter dock även i produktbladet att de inte använder nitriter, vilket inte är så konstigt då det varit förbjudet i kylarvätskor sen typ 80-talet här i Sverige.
Men den är (och de säger de också) av typen OAT (vilket till skillnad mot HOAT och Si-OAT är helt fri från silikater). Silikater är bra för exempelvis mot kavitation och mot aluminium, men kan bli problem om det blandas med hårt vatten. Detta är ett exempel på varför olika biltillverkade (beroende på var deras huvudförsäljning är) valt olika vägar när det gäller kylarvätska. Och ofta har även biltillverkarna haft en typ av glykol på tex den nordamerikanska marknaden och en annan för den europeiska marknaden - det gör att det som skriv på exempelvis nordamerikanska forum inte alltid är applicerbart för den europeiska marknaden.

Notera även den klatschiga avslutningen i produktbladet : "Number 1 Glykol Long Life Multi är blandbar med de flesta på marknaden förekommande etlyenglykoler."

"Med de flesta"... :-) Hi hi hi :-)


Just OAT och HOAT/SiOAT är inte rekommenderat att blanda. Men det brukar främst gälla produkter som enbart tagits fram att inte blandas med någon annat - de har inte haft med det i kravspecifikationen så att säga. Denna produkten har de iallafall lagt lite energi (får man hoppas) på att den inte ska ställa till några problem.

Så jag skulle säga att det är väldigt liten risk att något skulle hända om du toppar upp med denna kylarvätskan. Dessutom ska du inom snar framtid ändåså tömma och spola igenom systemet och hälla i en ny typ av kylarvätska så skulle det vara någon minimal fällning så löser det sig när du tömmer/spolar igenom systemet.
av VolvoFrälst00
#1196972
utförlig svar tusen tack för det då förstår jag.. det går att toppa men nu är jag inne igen på att byta och spola då det anars kommer ligga mig i fatet iaf, slangen vad tor du kan jag göra på det sättet med sköljningen som jag skrev några inlägg upp om jag gör så och byter glykol en gång i veckan i en månad så bör väl allt vara ok..

kall motor plockar jag av termostaten, slår på tändning sätter värme på max, låter tändning gara på, tar av plugg till kylarn och sköljer ur med herrans massa vatten via behållaren och igenom sedan i med glykol tills det runner igenom och på med plugg det får ta mig sjutton funka, det pytte lilla om det skulle finnas lite gamla rester kvar i nptt block kan väl inte skada motorn efter en sådan procedur..

sedan efter proceduren är klar startar jag bilen o låter den gå med värme på max och ac på en stund o kollar efter läckage och om jag behöver fylla på mer.. sedan kör jag en halv vecka och tömmer hela systemet via kylarn igen och fyller på med ny samma glykol och gör så en gång i veckan i en månad.. vad säger nu funkar det ?
av bmwslangen
#1196973
Nu är väl dessa motorer inte så knepgia att lufta, men lite jobbigt att hålla på sådär en gång i veckan :-)

Min invändning mot att bara hälla på från expansionskärlet och låta det rinna ut är att vattnet rinner ju bara ned till ungefär nivå med toppen (varierar från motor till motor och bilmärke till bilmärke) och sedan rinner det ut exempelvis från kylaren. Det betyder att vattnet aldrig rinner igenom blocket utan mer eller mindre rinner ovanför det som ligger där (såklart blandas det efter ett långt tag - men är inte särskilt effektivt).

Därför undrar jag om du inte borde kunna klara detta under en enda mekmanöver (liknande vad man ibland gör för att byta styrservoolja när man inte vill eller kan lossa hydraulslangarna av olika anledningar).


1. Sätt värmen på max.
2. Dränera så mycket du kan från kylaren.
3. Ta loss termostaten (och skruva tillbaka locket).
4. Fyll på 50/50 med det du tänkt använda dig av.
5. Starta motorn och låt allt cirkulera i en minut.
6. Dränera så mycket du kan från kylaren.
7. Fyll på 50/50 med det du tänkte använda dig av.
8. Starta motorn och låt allt cirkulera i en minut.
Upprepa 6,7,8 "massor" med gånger.

Det borde rimligtvis späda ut överblivna rester till ett absolut minimum.



En annan "rolig" sak angående glykol, VW leker ju runt med sina G-specifikationer och nu senast har ju Glysantin tagit fram GG40 (vad VW kallar G13 dvs fortsättningen på G12,G12+,G12++ följetongen) där en större del av etylen ersatts av glycerin!
Alla moderna glykoler idag är baserade på etylen, så vi har "bara" behövt oroa oss över alla de olika additivpaketen de blandar in - men nu slänger de in extra mängd av glycerin in blandningen också. Suck... Etylen är tokgiftigt, så de ville ha en lite "miljövänligare" glykol tydligen och då tyckte de det var bra att blanda in massa glycerin in den etylenbaserade glykolen... Suck...
av VolvoFrälst00
#1196974
haha jo herregud det var nått åt det jäkligaste aja där ser man ännu mera krångel med glycering allt för att vi i te ska göra nått själva kan man tro ibland. jo etylen är det enda som kommer upp på mekonomen nör jag söker en grön och en blå båda etylen märkligt.

jag byter i detta nu styrservo samt styrservoolja därför jag kände att byte av glykol via block plugg kändes väldigt jobbigt.. svårt att ta mig under bilen o leta fram pluggen i blocket då jag är på parkeringen också. lufta motorn hur gör man det visste inte att det behövdes.. tack då gör jag på det sättet 10 ggr eller menas massor med ggr fler än så till och med ? räcker 12 liter av färdigtblandat tror du för att göra på detta sättet tusen tack för info
av bmwslangen
#1196978
Jodå, både Biltema och Mekonomen har propylenbaserad glykol. Men det är inget vi ska ha i våra personbilar. Alla personbilar använder sig av etylenbaserad glykol.
https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-oc ... -pa23131sv
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000034928/


Ja, sättet liknar ju så man kan göra med styrservoolja - fast omvänt. Där har jag vid något tillfälle behövt byta men inte kunnat dränera. Då sög jag upp allt ur behållaren, fyllde upp med fräsch, startade motorn, vred på ratten fram och tillbaka, stängde av motorn, sög upp allt ur behållaren och fortsatte så...
Men det var med billig ATF-olja och då gick det bra att blaska runt med några liter. Numera är det ju Pentosin CHF11S i de BMW jag stöter på och det är ju inte billigt precis så där vill man gärna undvika att blaska med liter hit och dit.
Fördelen här med ATF var att det var ganska enkelt att se när man hade en fin klar körsbärsröd färg hela tiden.


Många motorer är självluftande. Många motorer är självluftande men det fungerar aldrig. Vissa motorer måste man lufta, medans vissa måste man lufta samtidigt som man svär och dansar baklänges runt en svart ylande katt. Har ju mest erfarenhet av BMW-motorer från 80- och 90-talet och där kan man behöva lufta ibland.

Men exempelvis den gamla B5254S-spisen behövde jag inte göra någonting alls när jag bytte kylare.

Så det är varierar kraftigt mellan motor och kylsystemdesign om eller vad som behöver göras.


Har aldrig gjort det, men det går ju att räkna ut vilken spädning du får efter x antal byten. Ingen aning om exakt hur mycket som rymmer i ditt kylsystem, men jag skulle gissa att du kanske får ut 3 liter om du tömmer kylaren. Kanske mindre... Ja, sen när du vet hur mycket som kommer ut vid varje tömning av klaren så är det ju ganska enkelt att räkna på hur mycket färdigblandat du behöver totalt för x antal byten. Hur många byten som behövs beror ju på hur mycket systemet rymmer, hur mycket du får ut varje gång samt vilken teoretisk slutgiltligt spädning du vill ha.
av VolvoFrälst00
#1196979
herregud vad matnyttigt tack snälla det är som att läsa en bibel :-) jag gissar att min v70 04a klarar av att lufta sig själv om i te får jag ta det då. en annan tanke som slig mig pettson i tråden förespråka att tömma systemet och fylla på med peaks glykol. den funkar alltså som en ersättare också och inte bara för att toppa lite ? det skulle juh helt klart gara det enklaste men jag gissar nu att det eventuellt inte går att tömma och ersätta med den som det är utan krusiduller. men fråga och hoppas kan man göra annars ger jag mig på dom dör 10 ggr och sköljer ur systemet på så vis.
av bmwslangen
#1196980
Ok, en liten teoretisk formel (förutsatt perfekt blandning emellan dräneringarna). Jag *tror* jag tänkt rätt...

TOTAL = Totala volymen av ditt kylsystem
DRAIN = Volymen du får ut när du dränerar kylaren
x = Antal byten du gör

Efter x byten har du så här många procent kvar av den gamla urpsrunliga kylarvätskan kvar:
100 * (1 - DRAIN/TOTAL) ^ x

Så om systemet håller 8 liter och du får ut 2 liter varje gång och du göra 10 byten så kommer du att ha 5.63% kvar av det gamla murkelkylarvattnet i systemet.


Det som *petson* länkar till är "samma sak" som du länkar till, bara två olika tillverkare med samma "koncept". Sen vilken som är "bäst" låter jag vara osagt.

Dränerar du och spolar igenom systemet kan du välja precis vilken glykol du vill. På dessa lite äldre motorer kan du välja helt fritt. Det är inte det som är problemet. Problemet är den risk som finns när man blandar olika produkter (den risken tas bort när man dränerar/spolar igenom systemet).
av VolvoFrälst00
#1196981
super det var mycket tydligt, ska ta reda på hur mycket som rymmer i systemet och räkna ut det. inte bara jag som är nattuggla förstår jag men nu blörjar det vaknas några timmars sömn innan det är dags att mecka igen. tack för information och all hjälp. inte omöjligt att det dyker upp fler frågor i morgon, god natt :o
av VolvoFrälst00
#1197038
någon som vet på v70n om det är insex 7 till avtapp kylare, svårt att se henom stänkplast underbilen till kylarens avtapp
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]