Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av VolvoFrälst00
#1196933
ok vissa saker där var lite nytt för mig, jag bör alltså om jag gör det på det viset jag tänk göra det förutom med maxvärme på fortsatt ha tändningen på även när jag sköljer ? jag tänkte mig..

1 tändning på o ställ in värme för att öppna spjäll, 2 tänding av. 3 sedan skölj genom.. men för säkerhetsskull bör jag alltså ha tändning på nör jag utför detta ?

hur vet jag om termostaten är avstängd ? jag gör detta på kall motor självklart om det är det som menas.. den glykolen jag tänk mig är denna http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000038426/
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1196942
Du har inga värmespjäll så det kvittar vad du ställer värmen på. Termostaten öppnar när den öppnar men det gör inte så mycket för kylaren blir rätt tom genom dränpluggen i botten. Det är i block och värmepaket det blir kvar vatten om man bara öppnar pluggarna.
av VolvoFrälst00
#1196944
så.... vad betyder det. att jag ej kan göra på detta sättet ? kan jag ej skölja ur genom att dra pluggen till kylaren och skölja o skölja tll det sköljts igenom allt ? vill undvika gå på blocket.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1196948
Så här har jag gjort, det har blivit rent vad jag kan se:
Öppna kranen under kylaren, sitter på höger sida om man står framför bilen. Svart plastsak, var försiktig så den inte spricker.
Öppna kranen under motorn, sitter strax ovanför oljekylaren på baksidan av blocket. Också svart plastsak.
Öppna locket till expansionskärlet så att det rinner på.

När det slutat rinna stänger du och fyller med rent vatten. Kör motorn så att det spolas runt lite.

Töm igen på samma sätt. Fyll sedan med det du vill ha i systemet. Eftersom du har lite rent vatten kvar skulle man kunna blanda något starkare än 50/50 men det har jag inte brytt mig om eftersom jag bor i södern och det alltså inte gör något om jag tappar några grader från max frysskydd.
av VolvoFrälst00
#1196951
precis det jag inte ville alltså, jobbigt. jag är på parkeringen svårt att komma åt blocketets baksida.. jag får nog chansa då ändå och prova skölja ur som jag tänkt. eller kommer man åt där lätt och smidigt ?
av VolvoFrälst00
#1196953
ex 1- kan man annars tömma genom kylarn, i med vatten sedan starta en liten stund, stänga av, sedan tömma genom kylarn, fylla på med vatten sedan starta, sedan stanna och tömma genom kylarn. göra så några ggr tills det är rent vatten. sedan samma procedur för att få i nya glykolen ? detta för att undivika öppna blockets plugg ? men då blir bilen något varm efter en stund kanske får vila lite emellan.

ex 2 - om inte det jag tänkte från början funkar ( värme reglage, tändning m.m kanske inte behövs ) öppna pluggen kylarn och bara skölja igenom via behållaren och ut via kylarns plugg med ex antal liter vatten tills det är rent och sedan i med glykol tills det kommer ut via kylarn.
av VolvoFrälst00
#1196963
propylen och etyeln är blandbara vätskor.. någon som vetvad volvo kör på vätska borde vara etylen ? känner i te flr att dränera just nu har annat att fixa på bilen
av bmwslangen
#1196965
Ja, de är blandbara. Men man ska inte blanda dem :-)

Se bland annat länken du uppgav nyss till longlife glykolen som du planerar köpa :-)
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000038426/

Volvo använder mig veterligen Hybrid Acid Organic Technology aka HOAT (iallafall var det så lite på äldre motorer av det jag kunde utläsa - fullt möjligt de gått över till annan typ på senare år). Vet i tusan om de inte gått över till Si-OAT på senare år...
av VolvoFrälst00
#1196967
ush vad jobbigt detta är ren vetenskap haha, hmm ja då får det bli så kallad multi glykol o toppa borde inte vara mer än en halv liter jag råka tappa ur från max till min strecket... så byter jag efter vintern på kall motor plockar jag av termostaten, slår på tändning sätter värme på max, låter tändning gara på, tar av plugg till kylarn och sköljer ur med herrans massa vatten via behållaren och igenom sedan i med glykol tills det runner igenom och på med plugg det får ta mig sjutton funka, det pytte lilla om det skulle finnas lite gamla rester kvar i nptt block kan väl inte skada motorn efter en sådan procedur..

sedan efter proceduren är klar startar jag bilen o låter den gå med värme på max och ac på en stund o kollar efter läckage och om jag behöver fylla på mer.. sedan kör jag en halv vecka och tömmer hela systemet via kylarn igen och fyller på med ny samma glykol.. vad säger nu funkar det ?
av bmwslangen
#1196968
Ja, bilindustrin har lyckats än en gång att krångla till det.

Det var lite därför jag rekommenderade att pinna in hos Volvo, för då slipper du all den här huvudvärken ;-)

Men väljer du en multiglykol så är risken liten att det blir en oönskad kemisk reaktion då de avsiktligt gjorts för att reducera risken för problem med andra typer av glykoler.

Exempelvis har märket Peak denna typ av produkter (som *petson* nämner tidigare i tråden).


När du skriver multiglykol - exakt vilken funderar du på att köpa?
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
D4 balansaxlar

Nu är ju inte tråden helt ststistiskt s[…]

XC60 T8 recharge -19

Hej Vi funderar på o ev skaffa en XC 60 T8 […]

Sett till alla mått kommer det att fungera f[…]

Blev en helt vanlig tvätt på V70, b&ari[…]