Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av VolvoFrälst00
#1196905
vet ej vi prata i all hast, kanske var jag som satte ord i mun på han.. osöker men tror killen haft den inne på bilia, meca, mekonomen m.m så det är oklart vet ej när det bytts heller så lika bra att göra ordentligt.. jag kollar pappren nu.. så nu har jag tittat, det ör stämplat som det skall, sedan är det speedy mekonomen och någon volvo verkstad vad jag kan se samt ett ställe som heter ove .. något sådant. vet ej men skulle säga att kylarvötskan ör oklart.
av VolvoFrälst00
#1196914
om jag tappar vätska ur kylarens tapp plugg och sedan sköljer ur några ggr med vatten kan man köra på biltemas longlife glykol ? 50/50 blandning eller 55 glykol / 45 vatten.. kan man blanda med vanlig vatten eller är det jätte fruktansvärt dåligt ?
av bmwslangen
#1196921
Du får i runda slängar bara ut hälften av kylarvätskan om du tappar ur enbart från kylaren. Du måste även ta loss och dränera från blockets dräneringsplugg (och av erfarenhet vet jag att det där kan bli "messy" även hur bra man än förberett sig). Sen skadar det inte att skölja ur systemet lite med vanligt kranvatten, tex köra ned en trädgårdsslang i expansionskärlet och låta det skölja ut en del.

Det ska vara 50/50 blandning.

Vanligt vatten fungerar bra sålänge det inte är hårt (hårdhet är kan man säga ett mått på hur mycket mineraler det innehåller). Kommunen har information (ofta på deras websidor) vilken hårdhet vattnet har i olika delar av kommunen. Detta förutsatt att du använder kommunalt vatten, tar du från egen brunn så vet du bäst själv vilken hårdhet du har på vattnet.
Själv kör jag med batterivatten - för att då slipper man tänka på det. Men jag skulle lika gärna ha kört med kranvatten, kollade faktiskt upp var vattnet i mitt område i Malmö kommer ifrån och dess hårdhetsgrad och det skulle inte vara några problem.

Biltema Longlife glykolen fungerar i denna motor, men det är inte vad som normalt brukar finnas där. Så om du väljer det alternativet så måste du vidta åtgärder att se till att både du och alla verkstäder och människor som fingrar på bilen vet om detta och har kompetens och kunskap om detta vid eventuell reparation eller service i framtiden.

Själv dränerade jag systemet på min Volvo 850 -96 och sedan hällde i vanlig Biltema Etylenbaserad Glykol. Några av anledningar var att jag har detta även till andra bilar, som tex min track day car. Å andra sidan så är det ingen longlife utan bytesintervallet är 2 år men på min track day car är detta irrelevant och på min Volvo så vet jag om det och jag byter det ungefär efter 3 år (när jag dränerade sist så var det osäkert om bilen skulle fungera i 3 år till så det var också en anledning till valet av en lite enklare icke-longlife kylvarvätska).
av VolvoFrälst00
#1196924
jag glr all service själv så kör på long life, jag ser till att märka burken sedan med.. jag kommer ställa värmen i bilen på max sedan plugga av kylaren och låta vara avpluggad sedan skölja ur genom behållaren många ggr då måste blockets glykol tillslut följa med ut genom blocket med, jag sköljer tills jag ser vatten sedan sköljer jag tills jag ser nyaglykolen
av bmwslangen
#1196929
Ja, det ska det inte vara några problem. Sålänge du gör en ordentlig ursköljning kan du välja fritt vad du vill använda. Longlife har ju fördelen att du inte behöver byta så ofta, och eftersom du har koll på saker och ting så ser jag inga problem alls.

Stämmer, glöm inte bort värmpaketet. Tänk på att vissa system har mekaniska ventiler, vissa har elektriska ventiler, vissa har en kombination - dvs man kan behöva slå på tändningen för att det ska flöda igenom värmepaketet.

Kan vara knepigt att få ut allt om man inte lossar dräneringspluggen på blocket, är en fördel att kunna flödet - det finns variationer men grundprincipen är att vattenpumpen trycker in vatten genom blocket och trycks bakåt och uppåt och tillbaka genom toppen och fram till termostathuset. Tänk på att termostaten är stängd när du gör detta.
av VolvoFrälst00
#1196933
ok vissa saker där var lite nytt för mig, jag bör alltså om jag gör det på det viset jag tänk göra det förutom med maxvärme på fortsatt ha tändningen på även när jag sköljer ? jag tänkte mig..

1 tändning på o ställ in värme för att öppna spjäll, 2 tänding av. 3 sedan skölj genom.. men för säkerhetsskull bör jag alltså ha tändning på nör jag utför detta ?

hur vet jag om termostaten är avstängd ? jag gör detta på kall motor självklart om det är det som menas.. den glykolen jag tänk mig är denna http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000038426/
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1196942
Du har inga värmespjäll så det kvittar vad du ställer värmen på. Termostaten öppnar när den öppnar men det gör inte så mycket för kylaren blir rätt tom genom dränpluggen i botten. Det är i block och värmepaket det blir kvar vatten om man bara öppnar pluggarna.
av VolvoFrälst00
#1196944
så.... vad betyder det. att jag ej kan göra på detta sättet ? kan jag ej skölja ur genom att dra pluggen till kylaren och skölja o skölja tll det sköljts igenom allt ? vill undvika gå på blocket.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1196948
Så här har jag gjort, det har blivit rent vad jag kan se:
Öppna kranen under kylaren, sitter på höger sida om man står framför bilen. Svart plastsak, var försiktig så den inte spricker.
Öppna kranen under motorn, sitter strax ovanför oljekylaren på baksidan av blocket. Också svart plastsak.
Öppna locket till expansionskärlet så att det rinner på.

När det slutat rinna stänger du och fyller med rent vatten. Kör motorn så att det spolas runt lite.

Töm igen på samma sätt. Fyll sedan med det du vill ha i systemet. Eftersom du har lite rent vatten kvar skulle man kunna blanda något starkare än 50/50 men det har jag inte brytt mig om eftersom jag bor i södern och det alltså inte gör något om jag tappar några grader från max frysskydd.
av VolvoFrälst00
#1196951
precis det jag inte ville alltså, jobbigt. jag är på parkeringen svårt att komma åt blocketets baksida.. jag får nog chansa då ändå och prova skölja ur som jag tänkt. eller kommer man åt där lätt och smidigt ?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]

Låter inget kul tur att det löste sig! […]

Vi som beställt nya XC60

Trodde det var åretruntdäck 18, 19 och […]