Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1197118
VolvoFrälst00 skrev:någon som vet på v70n om det är insex 7 till avtapp kylare, svårt att se henom stänkplast underbilen till kylarens avtapp
Ringnyckel ska du ha. Minns ej storlek dock. Det är en ihålig plugg där vattnet rinner i hålet i mitten om du lossar lite. Ser ut precis som en luftnippel på ett bromsok.

Det är inte jättelätt att komma åt bakom motorn om du har bilen stående på backen f ö. Är du tunn och inte har en sänkt bil kan det gå men det lär vara obekvämt.
av VolvoFrälst00
#1197245
Frågade bilia bara för att se vad dom rekomenderar för sätt.. Nedersta slangen från kylare rekomenderade att tappa ur o skölja o sen på. Alla säger helt olika om tillvägagångsättet.. Men jag kör på det enklare sättet som angavs tidigare uppåt i forumet då jag inte kan krypa runt allt för mycket på parkeringen.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1197247
Det skulle kunna vara för att det inte är så jäkla noga. Det är svårt att göra så fel att det har någon betydelse mer att dra sönder någon koppling.

Värsta som händer är att du inte får ut lika mycket av vattnet och måste hålls på längre innan du är klar.
av bmwslangen
#1197260
Ja, alla personbilstillverkare använder etylenglykol - det är liksom en given thing :-)
De har gjort det de sista 50 åren, och gör så fortfarande - det är nog det ENDA som är säkert i dessa sammanhang!

Men det är liksom inte det som är kruxet! :-)

Det är vad FÖREGÅENDE person har hällt i för häxblandning.
Det är därför man vill skölja ur systemet så bra som möjligt - för att få ut den okända häxblandningen.

Om man däremot VET MED SÄKERHET (inte vad en mekare hörde från sin kusins syster över ett fikabröd vid korvkiosken en fredagskväll) vad föregående person har hällt i, då behöver man inte vara det minsta noga med att skölja ur systemet. Enda anledningen varför man då vill skölja ur systemet är för att få ut så mycket av den gamla FÖRBRUKADE kylarvätskan så man får man plats med så mycket av den nya kylarvätskan.
Det som i första hand förbrukas är rostskyddet, så ju mer du lyckas dränera systemet desto mer ny kylarvätska får du in och ju bättre och längre rostskydd får du.
av bmwslangen
#1197815
Om man nu verkligen är tvingad till att blanda olika typer av glykoler (något som ingen rekommenderar) så är en uttalad multiglykol som tex PEAK Global Life Time Antifreeze & Coolant nog det lämpligaste för att minimera risken att någon olämplig kemisk reaktion inträffar.

Ska påpekas att chansen för olämplig kemisk reaktion är ganska liten, men det finns fall där det har hänt (oftast i form av fällningar och skiktningar men det kan gå värre). Men när det väl händer så är det inte alltid så roligt. Lite som att röka i sängen, man bör inte göra det men många gör det ändåså och oftast händer absolut ingenting. Men när det väl händer något, så är det inte alltid så roligt...

Annars är rekommendationen att använda samma typ av glykol som finns i systemet. Detta bör egentligen finnas dokumenterat eller kännas till av bilägaren själv - men tyvärr är det inte så. Men å andra sidan, om någon frågar mig om kylmediumet i mitt kylskåp så kommer jag att se ut som en fågelholk - så man får väl ha viss distans till detta :-)
Användarvisningsbild
av SkauneJohan
#1198514
har ingen dokumentation om vilken glykol som finns i nån av våra bilar med 8år eller 30+ år på nacken, funkar peaks glykol även till moderna motorer med krav på både specialmotorolja för avgasvärde med dittan och dattan?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1198524
SkauneJohan skrev:har ingen dokumentation om vilken glykol som finns i nån av våra bilar med 8år eller 30+ år på nacken, funkar peaks glykol även till moderna motorer med krav på både specialmotorolja för avgasvärde med dittan och dattan?
Är det inte enklare att bara byta? Låter ju som om det kan vara dags. Korrosionskydden i kylarvätskan är specade för 3-5 år i de datablad jag hittat där det står angivet. Att bara vissa skulle ha ett sådant bäst-före är långsökt.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Behöver det repareras och därefter fyl[…]

Löjliga priser XC70

Då var vi uppe på 320K igen, men de[…]

Sprutar från backventilen bakom höger b[…]

Vi som beställt nya XC60

Mycket nöjd med Platinum Grey. Har en ton av […]