Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av FSS
#262974
Hejsan!
Var ju på biltema igår och skulle inhandla glykol så jag kunde fylla på kylaren i bilen, dock är färgen GRÖN på mitt kylarvatten, och enda glykolen som fans där var BLÅ.
Besviken åkte jag till min lokala mack idag och dom har en flaska med grön etikett och glad som jag blir köper jag den, när jag öppnar den är den också BLÅ, jag åker tillbaks till macken och dom hävdar BLÅ vätska är blandbar med GRÖN.
Stämmer detta?
Fins det ens grön glykol?

MVH
av Amarace
#263018
Dom är blandbar, skillnaden är att ena är mer giftig (Blå=Etylenglykol) och den andra mindre giftig (Grön=propylenglykol). Med andra ord är väl den Gröna att föredra, dock oftast väldigt mycket dyrare också.

Jag brukar köra på Blå, skiljer över 250kr på en 20-litersdunk.
av *pettson*
#263098
Egentligen förespråkar jag EN enda glykol. PEAK den är blandbar med alla och är en longlife. Med andra ord bara att tappa ur det som var i och fylla på nytt utan att bry sej om tråkiga konsekvenser.

I övrigt finns det idag ingen färgmärkning mellan etylen och propylen. Du måste VETA vilken som är i. Propylen finns i både blå och grön likväl som etylen finns i gul, blå, grön, orange, röd osv. Det finns även svart glykol. (Frosty)
Användarvisningsbild
av isak
#263106
hej.
kan väl inte vara ett aprilskämt? bra att vi fick veta.
det där är ju storvarning! har hitills gått på färgen. blir väl att köpa mercedes lastbilsglycol,den enda som funkar till deras industrimotorer kompressorer mobilkranar mm kavitationsskador på foder krokiga vevstakar annars.
isak
av FSS
#263117
Jag hade bara tänkt att göra såhär:
Jag har grön kylarvätska i bilen nu, den är nere på min, blanda till mig mer kylarvätska med den blåa köppta och bara hälla i. Lär ju inte bli mkt blått endå då mestadels är grönt.
Användarvisningsbild
av vetten
#263144
Tror nog att dom flesta glykoler är i princip lika, så allt funkar nog.
Dom som vet bättre eller mer får väl opponera sej :lol:
av *pettson*
#263164
isak skrev:hej.
kan väl inte vara ett aprilskämt? bra att vi fick veta.
det där är ju storvarning! har hitills gått på färgen. blir väl att köpa mercedes lastbilsglycol,den enda som funkar till deras industrimotorer kompressorer mobilkranar mm kavitationsskador på foder krokiga vevstakar annars.
isak
Det är absolut inget skämt. Det är ju inte ett stort problem på verkstäderna eftersom alla glykolbyten följs av en sköljning med vatten. Efter vattensköljningen spelar det ingen roll vilken sort som hälls i så att säga. Problemet är som sagt när man vill *toppa* glykolen. Har man då ett märke som inte kör med specifik färg ( glysantins illgulgröna) röd eller orange så går det alltså inte att säga vilken som troligen är i. Det gör det även lite problematiskt att läsa av skalan för blandningen perfekt. Detta då etylen och propylen inte har samma skala vid glykolmätningen.
av Rådlös
#263179
Det här är en intressant och i många fall viktig fråga. Jag har tidigare mailat till flera tillverkare/leverantörer, Staoil, OK-Q8, Kemetyl, Volvo-Penta, bl.a. och frågat om just det här. Jag fick inte svar från alla, men OK-Q8 var dom som kunde tala mest klarspråk, men kom ändå inte ”ända fram” på min fråga. Av dom svar jag fick, förstår jag att den ena tillverkaren inte har samma rutiner som den andra. Det finns ”nästan hela färgskalan” utan att säga vad den innehåller!

Hej,

Färgkoderna för de olika glykolerna är;

OKQ8- och Q8 Glykol (etylenglykol) är blå.
OKQ8 och Q8 Glykol Long Life (etylenglykol) är röd.
OKQ8- och Q8 Propylenglykol är grön.

Om man blandar etylenglykol och propylenglykol går det ej att mäta fryspunkten, du har dock fortfarande ett frysskydd. Vid blanding kan man även få en brun färg vilket kan förväxlas med rost i kylarsystemet.

När det gäller korrosionsskydd och tillsatser i glykolen är de av olika typ när det gäller "vanlig" (etylen och propylen) Glykol och Glykol Long Life. Dessa går att blanda och inga utfällningar kommer att ske och det enda som kan hända är att man får ett något lägre korrosionsskydd under den period man har blandingen. Vet ni ej vad ni har för glykol i kylsystemet så är det "normala" att long life glykolerna är röda och de vanliga glykolerna blå.
Med vänlig hälsning
Erik S. Moglia
Teknisk service och utveckling
OK-Q8 AB

Jag skrev även till Kemikalieinspektionen och frågade dom om det inte fanns, och i så fall varför inte, någon gällande färkod på dom olika glykolsorterna. Detta mot den bakgrunden att etylenglykol faktiskt är rejält giftigt, medan propylenglykol är mindre harmlöst. (Det ingår t.o.m. i vissa läkemedel. Visserligen i små mängder, men ändå). Så min tanke var hur man skall agera vid t.ex. en läcka om man inte vet vilken sort som rinner ut. Och detta borde ju Kemikalieinspektionen kunna redogöra för, tycker man.

Jag har inte kvar Kemikalieinspektionens svar från dec. -08, men dom visste i stort sett inget om detta, och hade inte heller något vettigt svar att komma med! Även om dom insåg problemet.

Ni som jobbar inom bilverkstadsbranschen har ju ett tillfälle här att lägga ett förslag i förslagsbrevlådan (om den finns kvar?). Ni kanske trycker på så att det om några år blir en gällande färgkod. Jag är fullt medveten om att det skulle ta tid, först Svenska myndigheter, 3 – 4 år, sedan EU ~ 10 år. Och därefter resten av världens bilindustri.
Ni kanske redan i dag har märketiketter att fästa på kylaren på alla märkesverkstäder? Om det inte finns rutiner för det, så borde det införas. Och det skall ju då inte vara en tejpetikett, dom ramlar av efter en tid, utan en beständig som najas fast runt kylarlocket t.ex.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
#263193
Ja standardiserad färgmärkning skulle lösa många problem om inte annat för att kunden ska kunna toppa upp utan att vara hänvisad till just orginal.
Problemet är att idag så kör man stenhårt med att du ska köpa *orginal* kylarglykol så har du inga problems, att ingen är intresserad av att hålla några standarder. För du kan alltid köpa en extraflaska *orginal*.
Trasslet med den iden är att så fungerar det faktiskt inte på väldigt många märkesverkstäder.

Volvo kör hårt med *orginal* glykol. När du köper får du just en volvodunk. När du fyller upp får du *orginal* vad nu det är eftersom även dom byter fabrikat och sorter.
VAG har också hårdkörning med *orginal* men du får faktiskt en lahegaflaska med röd glykol i handen. Samma som på autoexperten eller nånannanstans.
OPEL kör hårt med GM orginal. Det säljs i butiken. Även SAAB har orginal i butiken.
Men i verkstan får man ut lahegas flaskor. (Iallafall där jag jobbade)
Toyota saluför orginal men även då jag jobbade där så förekom ENDAST lahegas glykol.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Reparationer på burk ska du hålla di[…]

Fick detta svar idag på mail. När det […]

km-skatt är helt klart det mest logiska. Viss[…]

Samma prylar 850/v70?

Elhissar vetefan.. Skenorna och motorerna bör[…]