- lör 21 feb 2009, 09:46
#263179
Det här är en intressant och i många fall viktig fråga. Jag har tidigare mailat till flera tillverkare/leverantörer, Staoil, OK-Q8, Kemetyl, Volvo-Penta, bl.a. och frågat om just det här. Jag fick inte svar från alla, men OK-Q8 var dom som kunde tala mest klarspråk, men kom ändå inte ”ända fram” på min fråga. Av dom svar jag fick, förstår jag att den ena tillverkaren inte har samma rutiner som den andra. Det finns ”nästan hela färgskalan” utan att säga vad den innehåller!
Hej,
Färgkoderna för de olika glykolerna är;
OKQ8- och Q8 Glykol (etylenglykol) är blå.
OKQ8 och Q8 Glykol Long Life (etylenglykol) är röd.
OKQ8- och Q8 Propylenglykol är grön.
Om man blandar etylenglykol och propylenglykol går det ej att mäta fryspunkten, du har dock fortfarande ett frysskydd. Vid blanding kan man även få en brun färg vilket kan förväxlas med rost i kylarsystemet.
När det gäller korrosionsskydd och tillsatser i glykolen är de av olika typ när det gäller "vanlig" (etylen och propylen) Glykol och Glykol Long Life. Dessa går att blanda och inga utfällningar kommer att ske och det enda som kan hända är att man får ett något lägre korrosionsskydd under den period man har blandingen. Vet ni ej vad ni har för glykol i kylsystemet så är det "normala" att long life glykolerna är röda och de vanliga glykolerna blå.
Med vänlig hälsning
Erik S. Moglia
Teknisk service och utveckling
OK-Q8 AB
Jag skrev även till Kemikalieinspektionen och frågade dom om det inte fanns, och i så fall varför inte, någon gällande färkod på dom olika glykolsorterna. Detta mot den bakgrunden att etylenglykol faktiskt är rejält giftigt, medan propylenglykol är mindre harmlöst. (Det ingår t.o.m. i vissa läkemedel. Visserligen i små mängder, men ändå). Så min tanke var hur man skall agera vid t.ex. en läcka om man inte vet vilken sort som rinner ut. Och detta borde ju Kemikalieinspektionen kunna redogöra för, tycker man.
Jag har inte kvar Kemikalieinspektionens svar från dec. -08, men dom visste i stort sett inget om detta, och hade inte heller något vettigt svar att komma med! Även om dom insåg problemet.
Ni som jobbar inom bilverkstadsbranschen har ju ett tillfälle här att lägga ett förslag i förslagsbrevlådan (om den finns kvar?). Ni kanske trycker på så att det om några år blir en gällande färgkod. Jag är fullt medveten om att det skulle ta tid, först Svenska myndigheter, 3 – 4 år, sedan EU ~ 10 år. Och därefter resten av världens bilindustri.
Ni kanske redan i dag har märketiketter att fästa på kylaren på alla märkesverkstäder? Om det inte finns rutiner för det, så borde det införas. Och det skall ju då inte vara en tejpetikett, dom ramlar av efter en tid, utan en beständig som najas fast runt kylarlocket t.ex.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.