Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av LarsBd
#253711
Om nu oljan har funnits under jord i många miljoner år varför skulle den inte hålla i 50 år till ovan jord?
av Hemulen
#253826
Kikade i en Haynes,Opel kadett. Tillverkaren specifierar inget oljebyte på den manuella växellådan, finns inte ens en avtappningsplugg. Svårt att tro att oljan åldras inom den den närmsta tiden.Är man nojjig så kan man kanske lukta eller känna på oljan,ta lite mellan fingrarna,känns det oljigt så är det bara att tuta och köra. :D
Användarvisningsbild
av Fluffen
#253829
Visst smörjer även en gammal olja men den kan ju ha tappat sina egenskaper som den hade från i början.
Det är just additiven som är tillsatta i oljan som jag ororar mig över.

Men tack till Funk iallafall. :-)-) De siffrorna kan man ju se som en fingervisning.
av Cicaro
#253847
Hemulen skrev:Kikade i en Haynes,Opel kadett. Tillverkaren specifierar inget oljebyte på den manuella växellådan, finns inte ens en avtappningsplugg. Svårt att tro att oljan åldras inom den den närmsta tiden.Är man nojjig så kan man kanske lukta eller känna på oljan,ta lite mellan fingrarna,känns det oljigt så är det bara att tuta och köra. :D
Skumt... Kikade i den enda rep bok jag hade i bokhyllan, haynes till volvo 400... där föreskrivs oljebyte i växellådan vart tredje år eller 60 000 km vad som kommer först...

(obs här kommer ironi, ta inte illa upp opelägare);Men dom kanske inte räknar med att en kadett håller 3 år/60 000 km :P
Användarvisningsbild
av gundj
#253860
Pâ den tiden jag pillade med gamla oplar sâ satt det en plugg pâ sidan av lâdan med insexgrepp.
Meningen var att man skulle lossa den och fylla i olja tilll det rann över kanten.
För att tömma lâdan helt sâ fick man lossa den frân kopplingskâpan, lossa spaken och lossa den frân gummit i växellâdsbalken och sâ vrida den sâ pluggen kom nedât.
Dra inte ur lâdan sâ lamellsplinesen kommer galet.
av Hemulen
#253884
Det där med Opeln,står även i haynes,om man i förebyggande syfte vill byta oljan får man lossa en täckplåt för slutväxeln.Men som sagt,eftersom det inte finns en avtappningsplugg så kan inte tanken vara att man ska byta oljan. Hittade en sida om Volvo 240-historia.Från och med 91-års modell är det inte nödvändigt att byta oljan i bakaxeln. :D . Länk: http://www.240sidan.com/240.html#91
av LarsBd
#254175
Hemulen skrev:Från och med 91-års modell är det inte nödvändigt att byta oljan i bakaxeln.
Så var det även på Amazon 67-70 och då var oljorna betydligt sämre än 91.
Användarvisningsbild
av Alfredo
#967923
Kollade på Mobil1 som menar att Jag ska ha Mobil1 New Life 0W-40 till Min Opel turbo, samma olja rekomenderas också till Volvo 850 T5.
Priset ligger på 50€ 4l, värd priset!

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Clean Zone Interior Package

Tjena. Jag har försökt labba med den fun[…]

Jag tänker att eftersom vvt-enheterna ä[…]

Bra, då har vi rett ut detta. Besiktningsman[…]