Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Amli
#244835
monarped skrev:hej
är ute efter en 945
har haft en 745 -88 nu i 12 år med 42 tusen mil på nacken
tycker 945 ligger lite högt i pris så ja tänkte höra mej för lite
har 35 tusen o spendera o tycker både 855 o v70 in ligger mycke lägre i pris
men om man ska ranka dom 3 över lag är nog min uppfattning
945
855
v70
tacksam för åsickter o tipps vill ju ha så mycket bil för pengarna som det går
mvh jonas
Jag skulle nog ranka precis tvärtom. V70 är ju en bättre bil än gamla 945 på alla punkter. Men om det är just en 945 du är ute efter så är det självklart en sådan du ska ha. Alla tre modeller finns det hur många objekt som helst till salu så det är bara att välja och vraka. Sen är ju förstås priset avgörande. Det är möjligt att du kan få en finare 945 än V70 för samma summa pengar.
av Amli
#246887
Vilken modell som är den bästa kan man nog diskutera i evigheter. Men vi kan ju fastslå att utvecklingen går framåt...
Det är ju frågan om vad som man prioriterar vid bilköp och vad som är viktigt för var och en.
Gällande lastutrymme är det frågan om vilken som verkligen är störst och mest lättlastad. 945 upplevs kanske större då den är ganska lådformad. Låter det vara osagt.
Om man gillar bakhjulsdrift? Visst gör jag det på t ex en BMW av nyare modell men på en 945, inte en chans. Den är bedrövligt dålig på vinterväglag och saknar båda antispinn och antisladd.

Och vad ni än kommer med för motargument, främst gällande bakhjulsdrift, så nämn inte körglädje och Volvo 945 i samma mening ;-//
av DDD
#246895
Rekomenderar 945 FTT från 1996 t.om. 1998. Det går att hitta rikligt utrustade bilar av den modellen för en hyfsad peng.
Det är ganska enkelt att åtgärda eventuella fel på de bilarna. Framkomligheten är mycket bra, även vid halt väglag, om bilen är utrustad med diffspärr. Leta efter en lapp på bakaxeln. Där ska det står 1041 om bilen är utrustad med diffspärr.

Bakaxelfakta från faqdelen
av Amli
#246897
Fluffen skrev:Varför skulle en 940 turbo inte kunna ha körglädje? :roll:
För den är bedrövlig att köra. Svärföräldrarna har bl a en 945 Turbo -98 och den är hemsk enligt mig. Ingen som helst känsla i ratten, hela bilen svajar som Finlandsfärjan vid kurvtagning, turbofördröjningen m.m.
Men det beror helt och hållet på vad man jämför med. Jag säger inte att det är en dålig bil på något sätt bara att ska man köpa en 945 så bör det vara av andra skäl. T ex att den är driftsäker, billig i ägandekostnader (om man bortser från bränsletörsten) osv. Hittar man ett fint ex så kan det vara ett smärtfritt och billigt bilköp.
av dalldall
#247081
jo att bmw har körglädje om nån det vet jag!!! men 7/9 serien har så många fördelar gentemot v70 så det räcker o blir över! jag hatar allt vad framhjulsdrift heter efter 20 år under diverse motorhuvar! när det gäller komfort så hamnar 9 ser såklart långt efter v70, det går ju inte att jämföra. hade v70 varit bakhjulsdriven hade den varit den ultimata bilen!! 9 ser e uniefär som folkabubblan, löjligt enkel o billig att meka med, med andra ord den sista riktiga volvon! framhjulsdriften är som kamremmen, en modenyck från 50 talet som dom flesta kände sig tvungna att börja med.

Smörja! Vet du inte?

Nu är det dags att ta tag i styrenheten. Hitt[…]

Tack så mycket för svaren. Nu har jag b[…]

HUD (Head Up Display) skulle jag verkligen priorit[…]