Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
#506353
tatra813 skrev:Anlednigen till att knappt nån har sett dessa fordon så tillverkades 367 st mellan 1963-1964 och det finns inte särskillt många kvar här i sverige då många har sålts utomlands och en hel del har skrotats ut själv har jag nummer 182 utav 367 st !
och I 3 örebro hade totalt 8 av dom 1990.. :wink:
Användarvisningsbild
av wissel
#506489
Jag gjorde lumpen på Gotland 1967 och jag hade en sådan vid den tiden. Min idé om varför Reservhjulet sitter fram är att absolut ingenting fick finnas bakom slutstycket på PV kanonen. Säkerhetsavståndet var 80 meter i Fredstid och 40 meter i krigstid. Det utblåset bakåt när man skuter är riktigt häftigt. Precis allt bakom bilen eller rättare sagt Slutstycket är tvärrent från prylar o damm med mera. Det man var rädd för var att få eld o tryck "tillbaka" på sig....så vi var alltid 2 personer vid skottlossning och eldordern löd " Skott kommer" och jag som laddare o chaufför skulle kolla noggrant innan " Klart bakåt" Därefter small det så in i h-e. ) 9 Cm projektil låter jag lovar.....kanonen satt "fast på en Gyroupphängning på "stolpen" mitt i bilen. Vid färd så låste man Eldröret i en vagga. Jag kan tala om att man aldrig missade en stridsvagn om den fanns inom 800 meter. Det satt en Mauser ovanpå kanonröret som man först sköt med "lysmask" för att sedan "panga på" på riktigt. Tre skott seda var det bråttom ut i busken o byxxorna nere.....lufttrycket gjorde att det inre trycket också ökade :-)
Med kanonen på så var "väghållningen" mätt i dagens teknik nästan NOLL. Men man kom fram precis överallt.men sakta.....så idén med 9031an var att endast bekämpa Stridsvagnar, den var låg, den var tyst, man lärde sig smyga,,, för efter 1 skott med PV kanonen så har man typ 45 sekunder på sig att befinna sig 50 meter bort-minst. För då har Stridsvagen klurat ut exakt var du är.....
Sorry för utläggningen, satt o blev Nostalgisk.
av *pettson*
#506583
mm väcker minnen som stämmer överens med 90 talet med.
Det här med att ha helt rent bakåt. Som kuriosa, samma eldrör användes som bekant i pv kanonen. Efter en övningskjutning med skarp ammo i kilsbergen skulle PV ta över och öva med fullbumpa, alltså full drivladdning men cement istället för sprängmedel som projektil. Min gruppchefskompanjon glömde sin ryggsäck mot ett parti mindre björkslanor där vi skjöt över en dal. Efter Pvs första tre skott fick han hämta den. Kolsvart och ca 5cm tjock, mycket krispig. Var inte helt lätt att byta in på förrådet mot en ny och få ut allt som dessutom fanns i ryggsäcken. Av slanorna fanns bara svarta stumpar.
av tatra813
#507067
Hej mycket itresant läsning detta det gav mig faktist lite mer info än vad jag visste innan !
Jag kanske ska ta och göra en garage tråd om renoveringen men det kanske inte är så många som intreserade av dessa fordon !
Det fattas tyvärr en del prylar till min bil då den såg helt katastrofal ut och inte alls såg ut som en pv jeep när jag köpte den förra året !

Mvh jocke
Användarvisningsbild
av wissel
#507135
tatra813 skrev:Hej mycket itresant läsning detta det gav mig faktist lite mer info än vad jag visste innan !
Jag kanske ska ta och göra en garage tråd om renoveringen men det kanske inte är så många som intreserade av dessa fordon !
Det fattas tyvärr en del prylar till min bil då den såg helt katastrofal ut och inte alls såg ut som en pv jeep när jag köpte den förra året !

Mvh jocke
Jag skulle med glädje följa en sådan tråd. Undrar om inte "Tygan" har delar som ligger i förråden runt om i landet, jag menar det är ju många delar som passar såväl 9033ans olika utföranden....skall lyssna med min bror som tidigare arbetat på "Tygan" P18 Visby. Visserligen har väl snart dom flesta Regementen lagts ner men jag skulle bli förvånad om dom lyckats utskilja alla delar till dessa 90 ** och skrotat precis allt ! Tänker då även på Kappelen som fanns för såväl vinter som sommar,spaden som passar i ställningen bak, Projektilboxarna som passar exakt i vä. baklucka mm.mm.
:-) Freddie
av tatra813
#507348
Då får jag vell ta och starta en garage tråd nu då :D !

Om en stund är garage tråden på platts !

Mvj jocke

Extraljuskoppling Skärmbild 2024-05-04 1548[…]

Najs.. Då blev det billiga vinterdäck d[…]

Justera stötfångare bak.

Går det att justera stötfångaren […]

Fel olja? Igensatt vevhusventilation / oljesil ell[…]