Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mats
#9559
Tänkte höra med er vilken soppa ni tankar era Volvo bilar?

Stämmer det som man hörde förr att Jet är "skit" och Shell är bäst?
Eller är det ingen skillnad längre?

//Mats
av Burken
#9561
min går då lika sakta på allt :) 98 gjorde ingen märkbar skillnad iaf heller :roll:

tankar oftast på okq8 för ja har kort där.....
Användarvisningsbild
av Ramon
#9563
Antagligen är det ingen skillnad längre... Exakt samma sak sa man i Ungern för länge sedan, att den ena macken blandade upp bensinen med vatten... Detta är dock inte sant längre där heller, på grund av att en bekant jobbat på just den macken (eller ja märket av macken) ganska nyligen och han sa att både deras mack och Jet m.fl. Köper bensinen från Shell... Stämmer antagligen inte här heller... Har inte testat köra med 98 på 944:an, tankar blyfri 95 på både 944:an och på vår V70N. Men när vi åker på autobahn och motorväg mycket så tankar vi 98, och det märks faktiskt skillnad. Särskilt på just autobahn då man ju axxar på ganska mycket och kör i höga hastigheter (där det inte finns någon begränsning...), men att det skulle bli någon större skillnad på landsväg och 50 vägar tror jag inte, lite skillnad är det ju samt att bilen brukar dra lite mindre soppa...
Användarvisningsbild
av mrsniper
#9566
Jag tycker att DinX har sämst kvalite på sin bensin.
Användarvisningsbild
av Ramon
#9567
DinX, a det vet jag inte för vi har ingen sådan mack i mina trakter... Kan mycket väl stämma. Tankar oftast på Hydro (eller vad det nu heter, har bytt namn ganska nyligen om jag inte minns fel) vid Bilia och OKQ8 samt Statoil ibland. Mellan dessa tycker jag inte det är någon skillnad i alla fall, kanske väldigt lite, så pass att man inte tänkt på det, eller så inbillar man sig omedvetet...
Användarvisningsbild
av Brainy
#9575
när det gäller 98oktan kan det vara värt att tänka på vart man tankar så man väljer en mack som har stor åtgång på 98oktan eftersom de flesta kör på 95oktan så är den 98-oktaniga ofta kvar på macken betydligt längre tid och hinner då bli gammal.
Sen så spelar det antagligen ingen särkild roll om man slänger i 98oktanig bensin i en 240 med 130hk men gör man det i en med betydligt högre pestanda som kanske t.om är trimmad så riskerar man att den börjar spika.
Ett exempel är en f.d arbetskamrat som fyllde ett fat med 98-oktanig bensin från en okq8-station. Tankar över en del av det i bilen och kör den i bromsbänk, spikar direkt. När han sedan kör den på 98 från en annan station så spikar den ej. Förklaringen från okq8 var att den legat för länge på macken och blivit gammal.
/Anders
Användarvisningsbild
av Sparkz
#9588
Jag tror det är svårt att märka någon skillnad på en standardbil. Har hört att Shell rekommenderas i bromsbänk. Inte för att det är bäst, utan för att det håller jämnast oktantal. Det varierar ju alltid lite...

Jobbarkompisen jämförde 95 och 98 för några år sen, ingen skillnad i ork och förbrukningen ökade lite med 95 så skillnaden i mil/kr blev i stort sett 0 även om 95 är lite billigare.
Användarvisningsbild
av nisse
#9606
shell är bäst :D
Användarvisningsbild
av mrsniper
#9636
Hydro är bäst, tycker jag :!: :!: :!:
av Rikhard
#28622
Har jobbat ett tag i oljehamnen i GBG , och det e så att alla bolag köper o säljer bensin av varandra, så i princip e det samma soppa i alla pumpar

Kan lambdasignalen ge felkoden på lmm? Eller[…]

Nej använd inte standard Oringar i kylsystem[…]

Dålig värme i kupén

Hej! En ny tråd efter felsökningar Har[…]

Känns som sand i oljan.

Frågan är ju om "sanden" &aum[…]