- mån 01 okt 2007, 20:32
#137208
Taget ur Haynes reparationshandbok.
Demontering:
Termostaten är placerad i botten på vattenpumpens hus. Vid demontering av termostaten, tappa först ur kylsystemet. :roll: Förbättra åtkomligheten genom att först dra åt handbromsen och ställ framvagnen på pallbockar. Skruva sedan ur de två bultarna och lyft av termostatlocket, dra ut termostaten och o-ringen ur huset i vattenpumpens fot.
Montering:
Rengör termostathuset och locket. För in termostaten i huset, kontrollera att den är rättvänd. För in en o-ring, sätt locket på plats och dra bultarna till angivet moment (10 Nm). Anslut sedan kylarslangarna, ställ ner bilen på marken och fyll kylsystemet (genom att sakta hälla ner kylvätskan i expansionskärlet så att inte luftlås uppstår). När nivån i expansionskärlet börjar stiga, kläm på båda kylarslangarna för att lufta systemet. När all luft har försvunnit ska systemet fyllas på upp till max-märket. Skruva på locket. Starta motorn och varmkör den till normal arbetstemperatur. Stäng sedan av motorn och låt den kallna.
/Håkan
242 GT -
Det sladdande strykjärnet (verkar dock inte komma närmare än så här).
Min flamencoröda V50 D2 Classic Momentum 2012