Sida 2 av 2

Postat: tor 06 sep 2007, 16:33
av Lilja
haxpet skrev:2.4T och 2.5T har ju inte samexisterat. 2.5T ersatte ju 2.4T.

Ser du en bil med 2.4T så är det nog en -03 eller äldre. Men har den 2.5T så är det nog en -04 eller nyare.

(hoppas jag kom ihåg årtalen rätt.)
XC70N var det bara 2.4T första året 01 sen kom 2.5T. Kom inte S60n efter det dock, och den fanns väl med 2.4T?

Postat: tor 06 sep 2007, 18:53
av Nexus
S60 2001 fanns med 2,4. 2,4T och T5 :)

Postat: tor 06 sep 2007, 20:57
av Lilja
grammse skrev:S60 2001 fanns med 2,4. 2,4T och T5 :)
Då låter det vettigt att 2.5T skulle vara en lättryckare. Det låter också vettigt att XC70n har en lättryckare då den behöver mer bottenvrid offroad. Det enda jag inte förstår är att 2.5T motorn verkligen inte känns som en lättryckare att köra. Provade idag ut från en korsning, den drar på bra tills 3500-4000 varv, då är det precis som en turbo gör, drar på som satan, man känner en distinkt kraftökning. Om jag inte visste bättre skulle jag kalla det turbo lagg.

Min mors bil, en V40 2.0T vilket är en lättryckare det vet vi alla, känns helt annorlunda. Den drar på bra från botten sen är den som en snabb bil utan turbo hela vägen. Finns inget turbolagg alls.

Vill någon kasta ljus åt mitt mörker :lol:

Postat: fre 07 sep 2007, 05:59
av Funk
Så uppför sig min 2.4T, men endast efter chippningen...Innan var det ingen "riktig" turbokick.

/Thomas

Postat: fre 07 sep 2007, 06:26
av haxpet
Med en lätt-tryckare så har man ju ett bra drag redan tidigt och ofta så får man aldrig någon kick utan bilen drar ganska jämnt hela vägen.
Men en högtryckare så kommer bara mer och mer ju högre upp i registret man kommer. dvs man kan känna en ökning av accelerationen.