Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lilja
#129586
Ska försöka ge mig på en förklaring.

Lättrycksturbo = liten turbo som släpper laddtrycket tidigare. Vilket betyder mer bottenvrid fast sämre på högre varv.

Turbo = typ tvärtom, en turbin som behöver avgastryck för att fungera, ju högre avgastryck dvs ju högre varv du har destu mer laddar den. Över en viss nivå då där wastegaten släpper trycket.
Användarvisningsbild
av jonny692
#129665
ett alldeles utmärkt svar.fattade precis :D .tack ska du ha.Mvh jonny69
av Addekarlsson
#129706
Och har man en 940 lättrycksturbo, men vill ha en fulltrycksturbo, så kan man byta tryckklockan för wastegate, och justera denna så det inte skenladdar/överladdar.
Dock är detta nått man gör på egen risk...
Sen har man en fulltrycksturbo till försäkringskostnaden av en lättryckare.

Tänk bara på att man får inte göra så....

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av NORDIC MAN
#129736
Liten turbo behöver inte betyda orkeslös i varje fall inte om man har två he he 8)

som en fot not kan man ju infoga att en T6 vrider ur sej 380 nm orginal jämfört med en T5 som får ur sej 330 som mest

vridmoment=komma i väg fort, snabbt förklarat alltså :D
av Siqqe
#129752
i de motorer där det är samma turbo på lättrycksmotorn som fulltrycksmotorn så skiljer spool-upen inte särskilt mycket.

Kammar, mjukvara och flöde påverkar men det är oftast inte turbon i sig som bestämmer responsen på turbon.
Användarvisningsbild
av Funk
#129763
Lågtrycksturbon brukar ha högre kompression för att gå bättre på låga laddtryck och ha bättre vrid i lågvarvsregistret..

Det brukar vara (om jag minns rätt) ungefär 9:1 i lågtryckaren och 8,5:1 i fulltryckaren på motorer efter 2000..

/Thomas
av haxpet
#129808
En lågtryckstrubo går ju ofta billigare än en fulltryckstrubo, jus tpå grund av komprisionsförhållandena.

PS. T5 från -05 och framåt har ju 350Nm i vrid. DS
Användarvisningsbild
av NORDIC MAN
#129815
japp! men inte -00 som mitt skrot är ifrån 8)
Användarvisningsbild
av jonny692
#129826
ojoj nu blev det lite väl invecklat för mig :shock: men fattar nog ungefär ändå :lol:
Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]

Enda man behöver vara försiktig med &aum[…]