Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Vad gillar du bäst?

Framhjulsdrift
50
23%
Bakhjulsdrift
153
71%
Båda lika bra
13
6%
av anp
#280207
air skrev:Det räcker med att titta på marknaden, hur många tillverkare gör bakhjulsdrivna bilar? Just det.
Vad är orsaken bakom detta, trafiksäkerhet eller ekonomi?
Är inte FWD billigare och kanske enklare att konstruera/tillverka än RWD?


OnTopic:
Personligen föredrar jag RWD av de 2 alternativen.
Jag har ägt och kört både FWD och RWD bilar, där både vardagskörning och lek varit "vardag".
Båda har sina fördelar, men RWD är det jag känner mig säkrast med ändå. Och som i mitt tycke också bäst lämpar sig för körning med tungt släp.
Användarvisningsbild
av Funk
#280257
Är inte FWD billigare och kanske enklare att konstruera/tillverka än RWD?
Troligen ligger besparingen först och främst i vikten på den färdiga produkten, FWD blir som regel lättare så länge vi pratar normala råmaterial och inte kolfiber och titan..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Ticken
#280281
Min åsikt i debatten är följande.. Jag har aldrig kört på bana eller så, men jag har kört jävligt våldsamt på vanlig väg vid ett par tillfällen.
Och, kör man en bil med på tok för mkt effekt och framhjulsdrift så är det ett helt annat körsätt än om man kör mkt effekt med bakhjulsdrift.
Frågar du mig så är mer än omkring 300 kusar för mkt för framhjulsdrivet för det går ändå bara rakt fram när man stämplar på.. Nu generaliserar jag lite, men nu förstår vad jag lutar åt.
Det är helt enkelt två olika körsätt, även om man inte kör som fan.. Jag föredrar bakhjulsdrivet. Dessutom, mera svängradie, bra om man ska dra släp osv osv osv...

/Turbo+
av Lövet
#280282
Framhjulsdrift är en styggelse för kördynamiken - punkt!

-Men det är billigare att bygga, ger större innerutrymmen och är säkrare för en ovan förare. Jag behöver ingetdera :twisted:
Användarvisningsbild
av Tomas88
#280357
Får väl hålla med andreas_lofgren lite. Det som jag irriterar mig lite på är när man accelererar lite kraftigare med FWD. Om vägen är lite ojämn eller om man samtidigt skall svänga (vid tex omkörning) så vill det dra fram och tillbaka i ratten.

Angående säkerheten så vet jag inte riktigt vad som är bäst, Klart att tänker man inte alls och gasar för mycket i en kurva vid halka är det nog bättre med FWD.
Men jag är ganska kluven i frågan. Trodde först att det var billigare med RWD (se första inlägget) men så verkar det inte ligga till förstår jag nu.
av *pettson*
#280425
känner att diskussionen spårat ur.. visst med 300pållar på framhjulen så vinglar det. Men om vi nu gjort som det SKA göras, tja då skulle vi också uppdaterat diffen för bruket med 300 pållar. Vi skulle även gett framvagnen bussningar som klarar det. Att inte utveckla upphängning och kraftöverföring skapar endast en kåt snok på vägen.
MEN är då bakhjulsdrivet bättre? Nope.. Följer man inte med på motsvarande sätt får man en bil som släpper när den önskar i bakvagnen och en bakvagn som är helt ostyrbar då du inte vet om den kommer att släppa på ett eller två hjul. Du vet med andra ord inte om det ska bli ett skrik eller ett kast.
Det vore naturligtvis önskvärt att vi håller oss till standard produktionsbilar i diskussionen eftersom det annars spårar ur totalt.
Det är helt givet att t.ex 1 miljon kronor spenderade av ett proffs i framvagnen på en fwd banbil lätt spöar en amatörs bahjulsdrivna osv.. Men att jämföra äpplen med päron är inte riktigt rätt.. Man ska jämföra på lika villkor. Att jämföra banbilar t.ex är inte att jämföra på lika villkor eftersom det i mångt och mycket handlar om budget för att bygga bäst. Oavsett vilken ända som driver. Styrradien är större för en fwd tänker nu nån motsträvig.. Men se det är inget problem om du önskar lägga tillräckligt med pengar på lösningen. Nu lägger ingen normal stora pengar på just detta eftersom vid tävling är det IBLAND knort o kurvigt och ibland inte.. Då lägger man inte en extra miljon på en extremt uttänkt framvagn som ger minimal styrradie. Menar om nån undrar så har t.ex motala verkstad utvecklat en styrbar propeller, den sitter på en led på en vanlig axel. Leden är så styrbar att den faktiskt klarar att vridas strax över 80grader i sidled. Detta utan att göra jobbet speciellt tyngre för axeln. Så tekniken finns ju att förminska för bilbruk för den som är hågad, har behovet och vill betala.. Frågan är om skillnaden motiverar priset.
En bils drivande ända är summan av vad du önskar få ur den.. BMW har stora motorer i både effekt och rent fysiskt och inte en chans i helsike att få till en växellåda som håller att stoppa in så den ryms under motorhuven på så sätt. Dom har heller inte avsikten att montera motorerna på bredden eller förlänga fronterna på bilarna, det ger inte mera plats precis. Man prioriterar inte att ha 3 passagerare bak utan två, helst inga alls egentligen oavsett modell. Kvar är att det är ypperligt att ha bakhjulsdrift då allt få plats utan knussel. Kostnaden är en passagerarplats som inte blir lika perfekt. Kostnaden är också att bilen blir tyngre, bagaget blir mindre och lastgolvet högre, alternativt måste man lätta bilen nånstans för att kompensera vikten. Men man kan inget göra åt utrymmena som är förlorade mera än att göra en större bil.

Framhjulsdrivet blir ju tvärtemot, det kräver en lång front eller en kort motor om man önskar sätta den på tvären. Det KAN bli problem med växellådorna då dom är ytterst kompakta och inte alltid tål en massa stryk, det är ont om plats på längden och på bredden. Fördelar är vikten och passagerarutrymmena, lastutrymmena. Nån *kardantunnel* behövs inte i egentlig mening men görs ändå för att styva upp och för att dra avgasystemet igenom.

Ur krocksäkerhets synpunkt är tvärställd motor och framhjulsdriven bil att föredra då motorn har mera yta som tar upp krafter när den trycks mot torpedväggen och sen ned under bilen. Rakställda motorn med växellådan måste först dippa växellådan och knäcka kardanen innan den pressas med kortsidan mot torpeden och sen ned under bilen.
Ur körsäkerhetssynpunkt kan vi alla tvista så länge vi lever. För varje argument finns ett motargument.
Menar.. *fwd bilar får sällan kast* det är ju bra? MEN OM den får kast är det omöjligt i princip att bemästra detta om du har låg effekt i motorn eller inte får grepp.. *En bakhjulsdriven är lätt att styra ett kast med*..
Ja liknande saker finns i tusental..

PROBLEMET är.. hur många åker sådär några hundra mil på is med sina bilar för att lära sej sina säkerhetssystem? Eller hur bilen beter sej utan dom?.. Hur många åker ut och håller koll på sin ABS? hur många brukar provsladda sin nyinköpta bil för att veta hur den beter sej i värsta fall? Hur många kalibrerar sin körning efter däcken?.. Tja.. det går att lägga in 100 frågor till..
Naturligtvis är svaret: inte en käft.. eller ytterst få..
Då spelar det ingen roll om bilen driver bak eller fram, ingen är osäkrare eller bättre. Det finns INGEN drivande ända som är bättre än det DU kan hantera.. och det är dom flesta skitdåliga på i slutändan.. Slutkontentan är: du är bäst förare i den bil du kan bäst, du får ut mest av den bilen helt enkelt. En del kan fwd bäst.. andra kan rwd bäst.
av LarsBd
#280429
Fundera man sedan på varför alla dagens (och gårdagens*) billiga småbilar har framhjulsdrift och inte bakhjulsdrift ligger det nära till hands att misstänka tillverkningsekonomiska anledningar och inte körsäkerhet och underhållsekonomi.
*Folkvagn hade bakhjulsdrift men inte frontmonterad motor.
Användarvisningsbild
av Funk
#280457
LarsBd skrev:Fundera man sedan på varför alla dagens (och gårdagens*) billiga småbilar har framhjulsdrift och inte bakhjulsdrift ligger det nära till hands att misstänka tillverkningsekonomiska anledningar och inte körsäkerhet och underhållsekonomi.
*Folkvagn hade bakhjulsdrift men inte frontmonterad motor.
Det finns flera aspekter på det, varav ett par pettson beskrivar ovan. Tillverkningsekonomi brukar komma att föras över till konsumentledet ganska snart, då att sälja relativt billigt leder till företagsvinster så länge volymerna är stora. Vad det gäller VW så var det uttalade målet redan från början att tillverka en bil som alla hade råd med, och det är väl än idag den mest sålda bilen i världshistorien..

Tittar man framåt så blir väl lagstiftningen möjligen sådan att det bara kommer att finnas FWD p.g.a de allt hårdare kraven på viktminskning av miljöskäl. När man t.o.m pratar om att höja spänningen i bilarna till 48volt för att (bland annat) kunna använda tunnare kablar så ser det nog mörkt ut för bilar med RWD. Eller åtminstone drivning och motor i samma ända, vilket kan fungera bra om vikten blir tillräckligt låg på drivpaketet. Man vill ju helst slippa pendeleffekten som finns i VW och Porsche och ha en jämnare viktfördelning rent generellt.

/Thomas
Användarvisningsbild
av isak
#280492
mer info.
som jag tror har större betydelse genom spänningshöj-tiil 48v? startm genertor kommer kanske bli en kombination runt svänghjulet? kabelarian som funk nämner är en bonus. lexus har något sådant på sin hybrid som deras säljare inte kunde eller vill svara på? provkörde deras bilar på ett vipmöte för någon månad sedan. den främre elmotorn verkar vara integrerad med konvetern möjligen något frhjul med i konstr-, motorn har varken gen- eller startm-synligt på de koventionella sättet? det känns f-öv- inget när förbr-mot-kopplas in och hjälper till samt det känns inga växlingar från automaten. som sagt åk och prova själva? skulle tekniskt villa veta hur japsarna löst det?
någon annan kanske har fått info? bekl-det vart utanför tråden??
isak
av TourettesGuy
#595023
Framhjulsdrivna är mkt billigare för tillverkaren, ingen kardan och mer plats i kupén osv...

Själv kör ja 965-97 3.0, ja skulle vilja se en framhjulsdriven bil göra en u-sväng på en 5-öring som ja kan....körde en V70 D5 ett tag, fy fasen vicken hemsk bil, usch!

Å det där med bättre grepp hos framhjulsdrivna bilar för att motorn är fram är ganska mkt myt....ska mkt till för att bakhjulen(hjulet) ska släppa hos en tomlastad bakhjulsdriven bil, samma bil fast framhjulsdriven med motorns tyngd på släpper nog tidigare då den "drar" hela bilen och inte "trycker på" hela bilen som bakhjulsdrift.

Prova med en cykel med fram och bakbromsar...då är vikten jämt fördelad men låser du bakdäcket dras hela tyngden och stoppsträckan är lång....prova samma fast lås framdäcket...stoppsträckan är nästan lika med noll, fast du ligger väl i en hög några meter framför cykeln.....

Sen vinterkörning...visst, framhjulsdrift i normal körning på 50-väg är väl att rekomendera för mindre erfarna bilförare och torrbollar som bara vill ta sig mellan punkt A och B. Bakhjulsdrift är näst intill lika bra men 100ggr roligare och det går iaf att styra en bakhjulsdriven bil som slirar lite...
Jag har då aldrig slirat av vägen och kör rätt aggressivt och jag har hjälpt lika många som kört fast med framhjulsdrift som jag fastnat själv i snön.

Nej, slutsaten är att det är billigare och mer praktiskt att bygga framhjulsdrivna bilar och dom är lättare för den enorma skaran osäkra bilförare...BMW och andra lyxbilar tullar inte på kostnaderna och bygger lite dyrare och ser alla fördelar med bakhjulsdriften, då oxå lite mer erfarna intresserade bilförare köper dessa bilar...

Som nån sa här...framhjulsdrift = felhjulsdrift! Haha!
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]