Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Vad gillar du bäst?

Framhjulsdrift
50
23%
Bakhjulsdrift
153
71%
Båda lika bra
13
6%
Användarvisningsbild
av Tomas88
#127182
Varför gör Volvo inga bakhjulsdrivna bilar längre. Jag tycker de borde satsa på en ny modell med bakhjulsdrift, det är väl billigare att tillverka och det är ju roligare med en bakhjulsdriven bil. Volvo borde tjäna på detta eftersom man då kanske skulle kunna få nya kunder som innan valt tex en BMW.

4WD är ju bra men dyrt också.
Användarvisningsbild
av Lilja
#127192
Volvo anser bakhjulsdrift vara förädiskt och osäkert, och som ni alla vet är volvo kända för säkerhetstänkande. Är ganska säker på att vi aldrig kommer få se en ny bakhulsdriven volvo. Volvo tror väl att ooh 740n 940n och 240n är populära för det är bra bilar ooh vi är så duktiga. Nej men för att dom är billiga och är bakhjulsdrivna. Den dagen volvo inser det och bygger en bakhjulsdriven coué i stil med t.ex. nissan 200sx S14 och S15 kommer volvo öppna väg för en helt annan kundkrets.
Användarvisningsbild
av Jerker
#131708
Jag tror faktiskt att det kan bli ett riktigt bra sammarbete om BMW köper VOLVO. Även om det bär imot att erkänna. :oops:
Användarvisningsbild
av Jerker
#131713
Det är ett bra alternativ.... Sattsa på hela specktrat med: bak, fram och 4x4. Alla alternativen hamnar ju i olika prisklasser..
Användarvisningsbild
av Mr B
#131939
Bakhjulsdrivet är jätteroligt att leka med! Men som bruksbil är det inget alternativ längre, alldeles för förrädiskt. Jag röstar på fwd på vanliga bilar och 4wd som alternativ! Man kan ha roligt med fwd med... Dessutom går det att köra fortare med fwd än rwd, bara att titta i rallyskogen...
Användarvisningsbild
av Lilja
#131969
Mr B skrev:Bakhjulsdrivet är jätteroligt att leka med! Men som bruksbil är det inget alternativ längre, alldeles för förrädiskt. Jag röstar på fwd på vanliga bilar och 4wd som alternativ! Man kan ha roligt med fwd med... Dessutom går det att köra fortare med fwd än rwd, bara att titta i rallyskogen...
Inte på asfalt. Kollar du på rallycross är alla bilar bakhjulsdrivna. S40n när den första kom var framhjulsdriven då. Den hade inte en chans så dom konverterade den till bakhjulsdrift. I vissa klasser då, dom värsta är väl 4wd.
Iallafall, bakhjulsdrift är det bättre alternativet faktiskt, MEN. Eftersom i princp alla personbilar idag byggs med motorn där fram, kommer tyngden på framhjulen. Om bilen driver på framhjulen får bilen bra grepp på drivhjulen, om den driver på bakhjulen får den dåligt grepp på bakhjulen eftersom det itne finns någon tyngd där.

Kolla på Porsche, tror inte det finns någon bil i världen just nu om man inte räknar med extrema supersport bilar som har bättre vägegenskaper än porsche.
Användarvisningsbild
av Nexus
#131972
Lilja skrev:
Mr B skrev:Bakhjulsdrivet är jätteroligt att leka med! Men som bruksbil är det inget alternativ längre, alldeles för förrädiskt. Jag röstar på fwd på vanliga bilar och 4wd som alternativ! Man kan ha roligt med fwd med... Dessutom går det att köra fortare med fwd än rwd, bara att titta i rallyskogen...
Inte på asfalt. Kollar du på rallycross är alla bilar bakhjulsdrivna. S40n när den första kom var framhjulsdriven då. Den hade inte en chans så dom konverterade den till bakhjulsdrift. I vissa klasser då, dom värsta är väl 4wd.
Iallafall, bakhjulsdrift är det bättre alternativet faktiskt, MEN. Eftersom i princp alla personbilar idag byggs med motorn där fram, kommer tyngden på framhjulen. Om bilen driver på framhjulen får bilen bra grepp på drivhjulen, om den driver på bakhjulen får den dåligt grepp på bakhjulen eftersom det itne finns någon tyngd där.

Kolla på Porsche, tror inte det finns någon bil i världen just nu om man inte räknar med extrema supersport bilar som har bättre vägegenskaper än porsche.
En porse kräver en del av sin förare. Överaskningar som en framhjuls driven bil inte bjuder på lika oförberätt för den ovana föraren.
Om bakhjuls drift vore det bästa alternativet varför är då nästan alla bilar framhjulsdrivna???
Fast en bakhjulsdriven bil är 1000 gånger roligare att leka med. :wink:
Men är man "insnöad" på bakhjulsdrift så är det svårt att övertyga de stackarna :wink: :wink:
:wink: :wink: :wink: :wink:
Användarvisningsbild
av Lilja
#131989
grammse skrev:
Lilja skrev:
Mr B skrev:Bakhjulsdrivet är jätteroligt att leka med! Men som bruksbil är det inget alternativ längre, alldeles för förrädiskt. Jag röstar på fwd på vanliga bilar och 4wd som alternativ! Man kan ha roligt med fwd med... Dessutom går det att köra fortare med fwd än rwd, bara att titta i rallyskogen...
Inte på asfalt. Kollar du på rallycross är alla bilar bakhjulsdrivna. S40n när den första kom var framhjulsdriven då. Den hade inte en chans så dom konverterade den till bakhjulsdrift. I vissa klasser då, dom värsta är väl 4wd.
Iallafall, bakhjulsdrift är det bättre alternativet faktiskt, MEN. Eftersom i princp alla personbilar idag byggs med motorn där fram, kommer tyngden på framhjulen. Om bilen driver på framhjulen får bilen bra grepp på drivhjulen, om den driver på bakhjulen får den dåligt grepp på bakhjulen eftersom det itne finns någon tyngd där.

Kolla på Porsche, tror inte det finns någon bil i världen just nu om man inte räknar med extrema supersport bilar som har bättre vägegenskaper än porsche.
En porse kräver en del av sin förare. Överaskningar som en framhjuls driven bil inte bjuder på lika oförberätt för den ovana föraren.
Om bakhjuls drift vore det bästa alternativet varför är då nästan alla bilar framhjulsdrivna???
Fast en bakhjulsdriven bil är 1000 gånger roligare att leka med. :wink:
Men är man "insnöad" på bakhjulsdrift så är det svårt att övertyga de stackarna :wink: :wink:
:wink: :wink: :wink: :wink:
Därför att den bästa layouten på en personbil är att ha motorn fram och växelådan och drivningen fram. Det tar mindre plats och man slipper kardantunneln. Samtidigt så får inte en framhjulsdriven bil förrädiska kast som en bakhjulsdriven bil kan få som många kan tycka är obehagligt.

Anledningen till att en porsche är som den är är nog mer för den har betydligt fler hästar än en volvo. En M3a kräver lika mycket av sin förare och den har motorn fram så.

Men ja en framhjulsdriven bil är lättare för en vanlig svensson att köra, märk ordet LÄTTARE. Inte BÄTTRE.
Om man kan köra en bakhjulsdriven bil med rätt setup som typ en bmw så är den överlägsen en framhjulsdriven i nästan allt.
Användarvisningsbild
av Nexus
#132105
Lilja skrev:
grammse skrev:
Lilja skrev: Inte på asfalt. Kollar du på rallycross är alla bilar bakhjulsdrivna. S40n när den första kom var framhjulsdriven då. Den hade inte en chans så dom konverterade den till bakhjulsdrift. I vissa klasser då, dom värsta är väl 4wd.
Iallafall, bakhjulsdrift är det bättre alternativet faktiskt, MEN. Eftersom i princp alla personbilar idag byggs med motorn där fram, kommer tyngden på framhjulen. Om bilen driver på framhjulen får bilen bra grepp på drivhjulen, om den driver på bakhjulen får den dåligt grepp på bakhjulen eftersom det itne finns någon tyngd där.

Kolla på Porsche, tror inte det finns någon bil i världen just nu om man inte räknar med extrema supersport bilar som har bättre vägegenskaper än porsche.
En porse kräver en del av sin förare. Överaskningar som en framhjuls driven bil inte bjuder på lika oförberätt för den ovana föraren.
Om bakhjuls drift vore det bästa alternativet varför är då nästan alla bilar framhjulsdrivna???
Fast en bakhjulsdriven bil är 1000 gånger roligare att leka med. :wink:
Men är man "insnöad" på bakhjulsdrift så är det svårt att övertyga de stackarna :wink: :wink:
:wink: :wink: :wink: :wink:
Därför att den bästa layouten på en personbil är att ha motorn fram och växelådan och drivningen fram. Det tar mindre plats och man slipper kardantunneln. Samtidigt så får inte en framhjulsdriven bil förrädiska kast som en bakhjulsdriven bil kan få som många kan tycka är obehagligt.

Anledningen till att en porsche är som den är är nog mer för den har betydligt fler hästar än en volvo. En M3a kräver lika mycket av sin förare och den har motorn fram så.

Men ja en framhjulsdriven bil är lättare för en vanlig svensson att köra, märk ordet LÄTTARE. Inte BÄTTRE.
Om man kan köra en bakhjulsdriven bil med rätt setup som typ en bmw så är den överlägsen en framhjulsdriven i nästan allt.
Har du några vetenskapliga bevis på att bakhjulsdrift är bättre eller bara efter eget tycke????? Om bakhjuls drift skulle vara så fantastiskt bra varför gick volvo ifrån det då??? och lika så flertalet andra märken.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal […]

Hur i hela friden ska man bära sig åt f[…]

Stigande tomgång.

B230fb, 940 91.a. Inga felkoder och ingen lampa.

En ny motor i snitt var 15000 mil... Det blir int[…]