- lör 12 jul 2008, 15:51
#204212
Framhjulsdrift är billigare att tillverka helt enkelt för att man kan skippa kardanaxeln (eller transaxeln). Kostnader för detta material och denna montering utgår alltså jämfört med en bakhjulsdriven bil. Utöver detta så vinner man utrymme i kupén då kardantunneln går bort, iaf delvis. Alltså får man mer utrymme till samma eller lägre pris med en framhjulsdriven bil.
En bakhjulsdriven bil får å andra sidan bättre prestanda och uthållighet vid hård körning (för det är då prestanda räknas) av bland annat följande: Mer fördelaktig viktfördelning (mer jämnt fördelat mellan bak- och framaxeln), Mer balanserat utnyttjande av däcken (en framhjulsdriven bils framdäck skall driva bilen, styra bilen och bromsa bilen, samt har mycket mer vikt att släpa på än bakaxeln). Framdäcken kommer således att smälta långt innan bakdäcken som inte gör någonting annat än att bära upp den mycket lättare bakaxeln.
I teorin har ju en kardanaxel en del mindre nackdelar prestandamässigt såsom extra förluster och lite extra vikt, men dessa tror jag man kan anse som försumbara jämfört med fördelarna.
Allt ovan förutsätter en frontmonterad motor. Man kan ju blanda in mitt- och svansmotorer om man vill krångla till det ännu mer.
Och fyrhjulsdrift kan naturligtvis vara ännu bättre prestandamässigt än bakhjulsdrift på vissa underlag, speciellt när det är halt.
En bakhjulsdriven bil får å andra sidan bättre prestanda och uthållighet vid hård körning (för det är då prestanda räknas) av bland annat följande: Mer fördelaktig viktfördelning (mer jämnt fördelat mellan bak- och framaxeln), Mer balanserat utnyttjande av däcken (en framhjulsdriven bils framdäck skall driva bilen, styra bilen och bromsa bilen, samt har mycket mer vikt att släpa på än bakaxeln). Framdäcken kommer således att smälta långt innan bakdäcken som inte gör någonting annat än att bära upp den mycket lättare bakaxeln.
I teorin har ju en kardanaxel en del mindre nackdelar prestandamässigt såsom extra förluster och lite extra vikt, men dessa tror jag man kan anse som försumbara jämfört med fördelarna.
Allt ovan förutsätter en frontmonterad motor. Man kan ju blanda in mitt- och svansmotorer om man vill krångla till det ännu mer.
Och fyrhjulsdrift kan naturligtvis vara ännu bättre prestandamässigt än bakhjulsdrift på vissa underlag, speciellt när det är halt.
745 B230F 1998
Såld: 945 S B230FD M47 1995
Såld: 945 S B230FD M47 1995