Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Vad gillar du bäst?

Framhjulsdrift
50
23%
Bakhjulsdrift
153
71%
Båda lika bra
13
6%
av 945S
#204212
Framhjulsdrift är billigare att tillverka helt enkelt för att man kan skippa kardanaxeln (eller transaxeln). Kostnader för detta material och denna montering utgår alltså jämfört med en bakhjulsdriven bil. Utöver detta så vinner man utrymme i kupén då kardantunneln går bort, iaf delvis. Alltså får man mer utrymme till samma eller lägre pris med en framhjulsdriven bil.

En bakhjulsdriven bil får å andra sidan bättre prestanda och uthållighet vid hård körning (för det är då prestanda räknas) av bland annat följande: Mer fördelaktig viktfördelning (mer jämnt fördelat mellan bak- och framaxeln), Mer balanserat utnyttjande av däcken (en framhjulsdriven bils framdäck skall driva bilen, styra bilen och bromsa bilen, samt har mycket mer vikt att släpa på än bakaxeln). Framdäcken kommer således att smälta långt innan bakdäcken som inte gör någonting annat än att bära upp den mycket lättare bakaxeln.

I teorin har ju en kardanaxel en del mindre nackdelar prestandamässigt såsom extra förluster och lite extra vikt, men dessa tror jag man kan anse som försumbara jämfört med fördelarna.

Allt ovan förutsätter en frontmonterad motor. Man kan ju blanda in mitt- och svansmotorer om man vill krångla till det ännu mer.

Och fyrhjulsdrift kan naturligtvis vara ännu bättre prestandamässigt än bakhjulsdrift på vissa underlag, speciellt när det är halt.
Användarvisningsbild
av Tomas88
#204217
Men blir det inte dyrare att konstruera drivningen till framhjulen när det både skall styra och driva.

En annan nackdel med framhjulsdrift är ju den sämre svängradien som redan tidigare nämts.
av 945S
#204229
Om en framvagn med drivning är dyrare att tillverka än en bakvagn med drivning menar du?
Om vi jämför motsvarande teknik, dvs individuella axlar på båda varianterna, så kan jag komma på följande skillnader:

*Drivknutarna i framvagnen måste kunna vinklas mer än de i bakvagnen, vilket kommer göra dem dyrare att tillverka.
*Kanske måste själva upphängningen vara av grövre dimensioner pga att den måste ta hand om merparten av krafterna som verkar på bilen, som sagt.

Frågan är om dessa kostnadsökningar är speciellt stora. Kanske skiter tillverkarna i att dimensionera grövre iom att de räknar med att köparna inte kommer pressa sina billiga framhjulsdrivna bilar speciellt hårt och länge. :-)

Ang. Diskussionen om säkerhet ovan anser jag att en förare som har noll kapacitet att häva en sladd inte har någonting på vägen att göra till att börja med. Att köra bil är och skall vara en aktiv syssla. Säkerheten bör inte baseras på att man tappar all möjlighet att påverka bilens beteende och bara åker med när den kanar rakt fram i kurvan.
Användarvisningsbild
av Nexus
#204320
Flyttar till allmän bil-diskussion då diskutionen har blivit mera av personlig smak och tycke /grammse
Användarvisningsbild
av Henke850
#204526
Jag tycker FWD är bra som brukis, på vintern är det skönt med 850n men RWD brukar vara mer komfortabla att köra långt och snabbt med, bättre högfartsstabilitet och solid känsla tycker jag iaf.
av DDD
#206838
Hilmer skrev:Bild

:wink: :lol:
Denna bild (tagen från Hilmers inlägg enligt ovan), i sin enkelhet ( och då lägger jag ingen vikt vid texten), återspelar en bra bild om RWD kontra FWD.
Intressant helt enkelt i form av att den är lätttolkad, för de som inte vill eller har hängt med i denna tråd:
NM på drivhjulen vad händer då? (newtonmeter) Bilden är Toppen helt enkelt!!!!

MVH
av 945S
#206842
DDD skrev:Bild
Denna bild (tagen från Hilmers inlägg enligt ovan), i sin enkelhet ( och då lägger jag ingen vikt vid texten), återspelar en bra bild om RWD kontra FWD.
Intressant helt enkelt i form av att den är lätttolkad, för de som inte vill eller har hängt med i denna tråd:
NM på drivhjulen vad händer då? (newtonmeter) Bilden är Toppen helt enkelt!!!!
MVH
Den återspeglar även ekonomiaspekten; det är enkelt och billigt att ha drivhjulen(t) nära motorn(benen).
Användarvisningsbild
av Tomas88
#206864
Bilden återspeglar väl inte verkligheten jättebra. De flesta bilar brukar ju ha två drivhjul, men jag förstår ju vad som menas.

Jag startade ju tråden med att säga att jag gillade bakhjulsdrift bäst. Men jag kan säga att jag känner mig inte helt övertygad om att det är det bästa längre. Nästan alla biltillverkare väljer ju att tillverka bilar med framhjulsdrift så det kan ju inte vara helt väderlöst.
av blomqvist
#278978
För att undvika olyckor föredrar jag en framhjulsdriven bil med en riktigt handbroms (alltså ingen elektrisk som endast fungerar när man står stilla - livsfarligt):

Du kommer i en kurva i halt underlag (snö/is/grus) som du skurit lite hårt och får möte med en bil. Vad är då lättast?:
1) Ha en bakhjulsdriven bil och pumpa till kopplingen (eller hoppas på att du ligger på rätt växel eller har en grymt stark motor som orkar släppa direkt) och få en överstyrning
2) Ha en framhjulsdriven bil med en elektrisk krycka som tillåter dig låsa bakdäcken ett kvarts varv
3) Ha en framhjulsdriven bil (helst ganska liten) som du i panik (eftersom du ju möter bil) drar upp på ställ med handbromsen samtidigt som du girar full åt motsatt håll relaterat kurvan (vänstersväng; gira höger). Detta med gaspedalen i ett inspirerat läge!

Det tredje alternativet har fungerat bra för mig i en riktigt situation. Bilen gick då sidledes (som vid överstyrning), samtidigt som framdäcken (och drivningen) såg till att för min bil bort från mötande bil. Med en bakhjulsdriven bil hade jag inte kunnat göra det samma (inte på samma tid, då reaktionen blir mycket långsammare). Hade jag dessutom haft en bakhjulsdriven bil hade den inte haft tillräckligt många hästkrafter, eller en diffad bakaxel som tillåter innerhjulet spinna ut bilen till en oförutsägbar sladd!

Mina 50 öre. Bilen jag undvek (och satte mig i) situationen var den gången en Peugeout 206 XSi (~110 hk) samt fyra personer (inklusive mig) i. Oansvarsfullt - javisst! Men det var också (brukar vara, åtminstone) en öde grusväg. Nu kan jag säga att jag inte kör så på vägarna längre. Jag blev inte rädd i situationen, men jag fick mig allt en tankeställare.

Hoppas min text är läsbar.
Användarvisningsbild
av Tomas88
#278989
Jag förstår nog inte riktigt hur du tänker.
Varför inte "bara" släppa gasen och svänga över på rätt sida? Varför skulle man dra handbromsen i en kurva när man får möte?
Men det är klart ska man gasa sig ur situationen kanske det är bättre med drivningen fram eftersom man då slipper bakvagnssladd.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 10

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]

XC90 eller V90CC

Finns inte en enda nyare bensin V90 CC om jag ko[…]

Solenoiden byter man bara. Den går inte att […]

Hej! Vet att på Volvo V50 kunde man sät[…]