Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Vad gillar du bäst?

Framhjulsdrift
50
23%
Bakhjulsdrift
153
71%
Båda lika bra
13
6%
av flink
#279549
RWD om man skall köra och ha kul, FWD om du vill komma fram säkert...
För en novis förare är det långt mycket säkrare med en framhjulsdriven bil.
Jag är för att Volvo plockar fram en bakhjulsdriven bil i programmet...pronto!

EDIT:
Först nu läste jag igenom tråden och den var faktiskt lite rolig... :)
Många nyblivna förare som på allvar tror att bakhjulsdrift är överlägsen framhjulsdrift i alla aspekter.
Kan tillägga att jag aldrig kört fast en enda gång sedan jag börjat köra framhjulsdrivna bilar.
Har märkt att de gånger man får ofrivillig sladd/kast med bakändan så har det sällan någon betydelse om man sitter i en FWD eller RWD... du har väldigt sällan mycket att säga till om i sådanna situationer. Möjligtvis att man har ett litet övertag med RWD, men inte mycket. Och då har jag ändå kört på sladd i hela min ungdom.
av air
#279932
Fluffen skrev:
air skrev:Det räcker med att titta på marknaden, hur många tillverkare gör bakhjulsdrivna bilar? Just det.
Bla BMW, Mercedes, chrysler och chevrolet har bakhjulsdrivna bilar i programmet. :roll: Vad vill du ha sagt?
De två sistnämnda amerikanska dinosaurierna kommer ju inte existera länge till så då har vi två tillverkare kvar, gemensamt att de båda tillverkar prestigebilar för de rika. Att marknaden i stort ser ut som den gör beror på att de bilköpare som inte är ute efter en andrabil att ha som leksak finner att framhjulsdrivna bilar passar dem bättre än bakhjulsdrivna diton. Kunderna föredrar framhjulsdrift på grund av praktiska skäl, biltillverkarna gör det på grund av ekonomiska skäl.
Användarvisningsbild
av Tomas88
#280055
Ja nu finns det ju fler tillverkare än de Fluffen räknar upp. Visserligen mest sportbilar men ändå.
Sen är inte jag så säker på att kunderna föredrar framhjulsdrivet (bla så föredrar 69% bakhjulsdrift mot 26 för framhjulsdrift i denna tråden).
Anledningen till att det säljs mycket mer framhjulsdrivet kan ju vara att det inte finns några billiga nya bakhjulsdrivna bilar (vad jag känner till).
Användarvisningsbild
av camaro69
#280154
Man kan ju undra varför Volvo gick över från RWD till FWD?

Själv förordar jag allra helst AWD, annars är det FWD som gäller.

Men visst på nysnö/is är det kul att leka med RWD.
Användarvisningsbild
av Funk
#280195
Tomas88 skrev:Ja nu finns det ju fler tillverkare än de Fluffen räknar upp. Visserligen mest sportbilar men ändå.
Sen är inte jag så säker på att kunderna föredrar framhjulsdrivet (bla så föredrar 69% bakhjulsdrift mot 26 för framhjulsdrift i denna tråden).
Anledningen till att det säljs mycket mer framhjulsdrivet kan ju vara att det inte finns några billiga nya bakhjulsdrivna bilar (vad jag känner till).
Inte att förglömma är att första gångerna Volvo fick beröm för någon form av körglädje vid tester i tidningar och liknande var när man introducerade 400-serien och även senare 850GLT, vilka var de första framhjulsdrivna bilarna från företaget. Så pratar vid bakhjulsdrift specifikt så har Volvo egentligen aldrig haft en körglad bil. Däremot som jag tidigare nämt, duktigt understyrda men förutsägbara lok.
Vilket för mig ter sig en smula underligt, den stora majoriteten (på forumet) som då föredrar RWD är inte intresserad av körglädje (och värderar utifrån andra aspekter) eller kör/värderar RWD utifrån andra märken. :wink:

/Thomas
av anp
#280207
air skrev:Det räcker med att titta på marknaden, hur många tillverkare gör bakhjulsdrivna bilar? Just det.
Vad är orsaken bakom detta, trafiksäkerhet eller ekonomi?
Är inte FWD billigare och kanske enklare att konstruera/tillverka än RWD?


OnTopic:
Personligen föredrar jag RWD av de 2 alternativen.
Jag har ägt och kört både FWD och RWD bilar, där både vardagskörning och lek varit "vardag".
Båda har sina fördelar, men RWD är det jag känner mig säkrast med ändå. Och som i mitt tycke också bäst lämpar sig för körning med tungt släp.
Användarvisningsbild
av Funk
#280257
Är inte FWD billigare och kanske enklare att konstruera/tillverka än RWD?
Troligen ligger besparingen först och främst i vikten på den färdiga produkten, FWD blir som regel lättare så länge vi pratar normala råmaterial och inte kolfiber och titan..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Ticken
#280281
Min åsikt i debatten är följande.. Jag har aldrig kört på bana eller så, men jag har kört jävligt våldsamt på vanlig väg vid ett par tillfällen.
Och, kör man en bil med på tok för mkt effekt och framhjulsdrift så är det ett helt annat körsätt än om man kör mkt effekt med bakhjulsdrift.
Frågar du mig så är mer än omkring 300 kusar för mkt för framhjulsdrivet för det går ändå bara rakt fram när man stämplar på.. Nu generaliserar jag lite, men nu förstår vad jag lutar åt.
Det är helt enkelt två olika körsätt, även om man inte kör som fan.. Jag föredrar bakhjulsdrivet. Dessutom, mera svängradie, bra om man ska dra släp osv osv osv...

/Turbo+
av Lövet
#280282
Framhjulsdrift är en styggelse för kördynamiken - punkt!

-Men det är billigare att bygga, ger större innerutrymmen och är säkrare för en ovan förare. Jag behöver ingetdera :twisted:
Användarvisningsbild
av Tomas88
#280357
Får väl hålla med andreas_lofgren lite. Det som jag irriterar mig lite på är när man accelererar lite kraftigare med FWD. Om vägen är lite ojämn eller om man samtidigt skall svänga (vid tex omkörning) så vill det dra fram och tillbaka i ratten.

Angående säkerheten så vet jag inte riktigt vad som är bäst, Klart att tänker man inte alls och gasar för mycket i en kurva vid halka är det nog bättre med FWD.
Men jag är ganska kluven i frågan. Trodde först att det var billigare med RWD (se första inlägget) men så verkar det inte ligga till förstår jag nu.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Jag tänker att eftersom vvt-enheterna ä[…]

Bra, då har vi rett ut detta. Besiktningsman[…]

Clean Zone Interior Package

Har ingen värmare, så just den teorin k[…]

Kunde läsa av strömmen till pedalen och […]