Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av marsmamman
#1577684
Hej. Planerar att köpa en bil till min son i studentpresent men har ingen koll alls. Är lite sugen på s40 eller s60 (men kan tänka mig något annat också). Har en budget på runt 100 000 så får bli en äldre modell. Men, vad ska jag tänka på? Hur är kvaliteten på de lite äldre modellerna (verkar hamna runt 2012-2014). Är de bra eller bättre att satsa på något annat?

Tacksam för hjälp!
av rosefors
#1577700
S40 är en konserv.

S60 är en bil åtminstone men så är det detaljen med motor. Årskull 2012-14 med bensin är väl i huvudsak utrustade med Fords Eccoboost med Powershift. Det enda vettiga alternativet på bensinsidan blir väl då T6an.
av Volvoold
#1577715
T4 (Ford) förefaller vara en bra motor vad jag läst här på forumet och hört från såna som haft den. MEN undvik om det är powershiftlåda, då den "är den automatlåda vi har mest problem med", som en mekaniker på Volvo skrev till mig.
Lycka till i jakten. 😊
av marsmamman
#1577749
rosefors skrev: fre 03 maj 2024, 06:53 S40 är en konserv.

S60 är en bil åtminstone men så är det detaljen med motor. Årskull 2012-14 med bensin är väl i huvudsak utrustade med Fords Eccoboost med Powershift. Det enda vettiga alternativet på bensinsidan blir väl då T6an.
Tack för svar!! Hade det varit bättre att satsa på en annan modell/märke tror du?
av rosefors
#1577778
marsmamman skrev: fre 03 maj 2024, 21:01
rosefors skrev: fre 03 maj 2024, 06:53 S40 är en konserv.

S60 är en bil åtminstone men så är det detaljen med motor. Årskull 2012-14 med bensin är väl i huvudsak utrustade med Fords Eccoboost med Powershift. Det enda vettiga alternativet på bensinsidan blir väl då T6an.
Tack för svar!! Hade det varit bättre att satsa på en annan modell/märke tror du?
Det beror på vad man avser att ha bilen till och vad man prioriterar.

Jag har en S60 2015, några V70 och har haft en V50 i familjen.

Kort sammanfattat är detta vad jag lärt mig:

S40/v50 är en betydligt enklare, rangligare och mindre bil.

S60 av P3-generarion 2010-2018 bör antingen vara av årsmodell 2017 eller nyare om det är bensin eller den gamla dieseln med 5 cylindrar. I annat fall kan man springa på stora kostsamma problem.

Jag menar på att den gamla S60 (2001-2009) är mer prisvärd. 2.5T är en fin motor, lite törstig men kommer ändå vara en billigare bil på totalen. Ett alternativ att kanske jämföra med iallafall.
Användarvisningsbild
av bem
#1577863
När man är ung vill man säkerligen ha en bil med lite ”drag” i, så kanske klokt skippa de svagare motorerna med få hk. Typ D2 (för diesel). Om din son har körkort för manuell växling så kan man spara en slant genom att köpa en bil med manuell växellåda. Automatlåda är lite mer eftertraktad (och dyrare) numera.
Kika även på Volvo V40 om en mindre bil är att föredra. Om en kombi kan tänkas kanske även V50 kan vara ett alternativ. V70 är i och för sig väldigt praktiska bilar (jag har haft rätt många från ny) men nån ungdomsbil kan man knappast säga den är. Man brukar snarare kalla den gubbil lite skämtsamt.
av rosefors
#1577866
V70 är väl Sveriges populäraste EPA och bil för bilturen ungdoms.

På begagnatmarknaden tror jag inte manuell har någon mätbar prismässig fördel pga att utbudet manuella bilar är mycket mindre för denna generation bilar.

För S60 kan sägas att den största motorn är den som är mest tillförlitlig och med minst bekymmer, dvs 3-liters T6an som fanns 2010-2015 och finns bara som automat.
Bensinpriser v2

Jag skulle vilja se bränslepriser på de[…]

Folk fortsätter att stanna när de ser de[…]

Någon som har pluggat egr?

Jag har programmerat bort på en d3 5cyl. Utg[…]