Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1576694
Äldsta barnbarnet tog med sig dotterns fina lågmilade Peugot 107 när han flyttade ut (bor på annan ort). Nu har hans syster börjat ta körkort och hon behöver ju en manuell bil. Dom har löst det tillfälligt med henne killes bil. Men nu ska hennes bror få hans sambos mammas bil, ovan nämda Renault Scenic. Så i nästa vecka ska den få en stoor ser vice. Dottern hade en äldre Scenic när barnen var små så jag har jobbat med modellen men denna har DOHC motor och har rullat 32000 mil så det lär nog bli kamremsbyte. Deras förra Scenic fick lag laga rost på, men denna det väldigt fräsch ut och har läder inredning. Får se var detta slutar....... 😱😱😱
Användarvisningsbild
av bem
#1576705
lennarte skrev: mån 22 apr 2024, 09:41 Äldsta barnbarnet tog med sig dotterns fina lågmilade Peugot 107 när han flyttade ut (bor på annan ort). Nu har hans syster börjat ta körkort och hon behöver ju en manuell bil. Dom har löst det tillfälligt med henne killes bil. Men nu ska hennes bror få hans sambos mammas bil, ovan nämda Renault Scenic. Så i nästa vecka ska den få en stoor ser vice. Dottern hade en äldre Scenic när barnen var små så jag har jobbat med modellen men denna har DOHC motor och har rullat 32000 mil så det lär nog bli kamremsbyte. Deras förra Scenic fick lag laga rost på, men denna det väldigt fräsch ut och har läder inredning. Får se var detta slutar....... 😱😱😱
Kamremsbyte låter "spännande" men du har ju varit bilmekaniker förr har jag läst här i nåt inlägg så det borde väl vara rätt enkelt för dig. Kul med en lite äldre bil som fortfarande är fräsch.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1576713
bem skrev:Kamremsbyte låter "spännande"
Joo, det är det. Bytte på dotterns förra Scenic, men det är nog 15 år sedan, och där var "bara" en kamaxel. Men det var trångt, och jag var betydligt mer rörlig i kroppen 😇 Har jag tur är den bytt i "närtid", hon kommer förbi med den i morgon kväll.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1577177
Har nu "fått hem" bilen. Ser riktigt "fräsch" ut. Lite "ytrost" på några ställen. Ska idag hissa upp den på bockar och kolla under och bromsar. Växellådan är inte Ok, 5-ans växel funkar inte. Ska ha varit på verkstad för ett tag sedan, men dom lyckades inte laga det. Det är ju vajrar och eller stag till manövreringen, så risk för glapp i leder. Får se hur detta går.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1577199
Den står på bockar nu, alla hjulen rullar lätt i alla fall. Inga synliga rostskador, lite ytrost här och var. Den har kamkedja så kamrem faller bort. 5-ans växel gick inte att få i, har justerat staget mellan spak och växellåda och alla växlar funkar att få i nu. Får se hur det funkar på vägen i eftermiddag. Ska nu (efter fikan) skruva av hjulen och kolla närmare på bromsarna, barnbarnet som ska ha bilen bor ju 15 mil bort så den måste ju funka. Sedan blir det olja och alla filter + tändstift.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1577218
Nu är jag färdig med bilen (tills vidare). Skjuter på motorservicen till längre fram i sommar. Bromsarna är inte bra, men Ok. Fungerar som det ska, men behöver närmare översyn senare. När jag skulle starta och köra en runda så gick den igång direkt, men dog lika fort och har inte fått igång den se'n dess. Verkar som något stöldskydd eller så. En röd lampa blinkar i instrumentet. Står på laddning nu. 🤬🤬

Edit.
Där är 2 st nycklar, likadana. En som du kan öppna dörrarna med (med batteri i) och en som du kan starta bilen med.........
Alla 5 växlar fungerar, var bara en justering av staget från spaken. Den fungerar som den ska, så jag får nog leva med den några år nu.
Användarvisningsbild
av bem
#1577249
Det låter som ett rätt kul projekt att få bilen i bra skick och senare oljebyte osv. Roligare ställa iordning en bil som har potential vara med ett tag till, som Er bil, bara den får lite TLC (tender loving care).
Hoppas bilen startar sen.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1577400
bem skrev:Det låter som ett rätt kul projekt att få bilen i bra skick och senare oljebyte osv. Roligare ställa iordning en bil som har potential vara med ett tag till, som Er bil, bara den får lite TLC (tender loving care).
Hoppas bilen startar sen.
Kul och kul... 11 tvåor....... Och 2 bra att veta. 😢
4 olika 2-or på avgasreningen
4 olika 2-or på felaktiga eller felvände lampor (jag kollade bara att det fungerade)
Vänster dimljus trasigt glas
Extra stoppljus sitter inte fast
Spindelled glapp
Jag ska idag fixa belysningen. Dimljus, måste där vara det på denna årsmodell?? 2003.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1577465
lennarte skrev: lör 27 apr 2024, 15:50 Edit.
Där är 2 st nycklar, likadana. En som du kan öppna dörrarna med (med batteri i) och en som du kan starta bilen med.........
Renaults filosofi kring nycklar och stöldskydd är spännande, på gränsen till idiotiskt. :-)
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1577466
lennarte skrev: mån 29 apr 2024, 16:21 Jag ska idag fixa belysningen. Dimljus, måste där vara det på denna årsmodell?? 2003.
Nej. Om de lyser måste de vara hela och inställda korrekt, men inget krav på att de alls ska finnas där. Trasigt lyktglas kan vara farligt resonerar man, det kan ge anmärkning även om dimljuset inte fungerar alls. Bara att plocka bort dimljusstrålkastarna helt och hållet.
VDASH- cem pin

du skriver att du köpt deras ODB menar du d&a[…]

Vad har du för symptom? Varnar den för n[…]

Jag har 2 S80T6 som stått några å[…]

Lagom trångt 😂 det funkade tack för hj&[…]