Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1575010
Jallemet skrev: ons 03 apr 2024, 20:10 Jag vräkte på lite inför den här säsongen och hoppas min D2 trivs med uppsättningen.

Hade lite rabatt sparad hos autodoc så 1300:-/st blev böterna.IMG_20240403_200244.jpg
Schysta pjuck men är inte det för smala däck? Eller är fälgarna bara 7.5"?

225-däck i 18" brukar ju ligga rätt lågt i pris annars, antagligen för att det är en udda storlek.
#1575014

rosefors skrev:
Schysta pjuck men är inte det för smala däck? Eller är fälgarna bara 7.5"?

225-däck i 18" brukar ju ligga rätt lågt i pris annars, antagligen för att det är en udda storlek.
7.5J-18-55.

Idag fanns det bara Pilot Sport⁴ att jämföra med hos Autodoc.
205/50-17 SEK 1729:48 (original)
225/40-18 SEK 1579:00

Spontant känns det som att 205 är den udda dimensionen som tillverkaren måste ta mer betalt för.
#1575017
rosefors skrev:
KalleJ skrev: ons 03 apr 2024, 16:27 https://www.bythjul.com/dack/kumho/kumh ... r17/204896 Duger gott o väl skulle jag tro.

Bredare däck är sämre på vattenplaning.
Går inte att generalisera så. Däck tränger ju inte "undan" vatten ut på sidorna. Det funkar inte så.
Går definitivt att generalisera så, ändrar du inte vikten på bilen eller mönstret så är det smalare däcket bättre på vattenplaning punkt.
Om du tror att du kan motbevisa det är det ditt problem :P
#1575034
KalleJ skrev: ons 03 apr 2024, 23:09
rosefors skrev:
KalleJ skrev: ons 03 apr 2024, 16:27 https://www.bythjul.com/dack/kumho/kumh ... r17/204896 Duger gott o väl skulle jag tro.

Bredare däck är sämre på vattenplaning.
Går inte att generalisera så. Däck tränger ju inte "undan" vatten ut på sidorna. Det funkar inte så.
Går definitivt att generalisera så, ändrar du inte vikten på bilen eller mönstret så är det smalare däcket bättre på vattenplaning punkt.
Om du tror att du kan motbevisa det är det ditt problem :P
Däckmönstret är designat för att svälja vatten i ribborna. Ju bredare däck, desto mer vatten sväljer det.

:P

Annars hade vi haft ett stort problem med alla modernare bilar och allt bredare däck. Tror även Tyre review gjorde nått sånt test för ett tag sen och om jag minns rätt gick det inte att dra en så entydig slutsats. Men men, alla får väl göra sin kvalificerade bedömning.
#1575054
Beror mer på bilen i fråga än bredden på däcken. Är bilen byggd för breda däck så funkar breda däck alldeles utmärkt. Är bilen byggd för cykeldäck så är breda däck ett h-e att köra på. Som ex.vis gamla hederliga volvo 7/940, som har 165-185 bredd orginal, går att montera typ 235 utan att ändra något... Men herrejävlar vad dåligt dom går med så breda däck, spårkänsliga, vingliga, halfotade och allmänt "otäcka"! Bilar byggda för 235or däremot? Dom går alldeles utmärkt med den bredden, precis som 7/940 gör med "sin" orginalbredd(eller som 85x70 med sina 195-205or för att ta ett något modernare exempel).

Så, nej, man kan inte dra så entydig slutsats, det beror på alldeles för många olika faktorer än specifikt bredden på däcken.
#1575055
rosefors skrev: tor 04 apr 2024, 07:19
KalleJ skrev: ons 03 apr 2024, 23:09
rosefors skrev:
Går inte att generalisera så. Däck tränger ju inte "undan" vatten ut på sidorna. Det funkar inte så.
Går definitivt att generalisera så, ändrar du inte vikten på bilen eller mönstret så är det smalare däcket bättre på vattenplaning punkt.
Om du tror att du kan motbevisa det är det ditt problem :P
Däckmönstret är designat för att svälja vatten i ribborna. Ju bredare däck, desto mer vatten sväljer det.

:P

Annars hade vi haft ett stort problem med alla modernare bilar och allt bredare däck. Tror även Tyre review gjorde nått sånt test för ett tag sen och om jag minns rätt gick det inte att dra en så entydig slutsats. Men men, alla får väl göra sin kvalificerade bedömning.
https://www.tyrereviews.com/Article/Do- ... -tyres.htm

Har mer att göra med att bilarna är tyngre och däcken är något bättre. Fortfarande fördel för smalare däck vid vattenplaning. :nerd:
Går inte diskutera bort fysiska lagar.

Robin Hood (bör ha varit d&aum[…]

Val av bromsskivor bak

Volvo har ju aldrig slitagevarnare.

Har ägt hur många gamla bilar som he[…]

Jag har ett underligt problem med min farthå[…]