Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1566006
Så behöver det inte bli, åtminstone inte på sikt.
Problemet är att det aldrig finns långsiktiga mål, allt ändras beroende på vem som sitter på makten.
Visst kan priserna tillfälligt gå upp men tveksamt om det blir långvarigt. Åtminstone om MP får inflytande efter nästa val, då kommer allt vändas upp och ner igen...
Användarvisningsbild
av Derank
#1566103
Den har redan dragit iväg, det gjorde den innan sänkningen, för man visste ju att den skulle komma, och nyförsäljningen av elbilar sjönk 2023 och spås falla 2024 ochså.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1566106
2026 är det valår och S+MP segrar så är 30 kr/l som gäller :P

Men många har väl redan hunnit dumpa bilen 2026 som man köper nu
Användarvisningsbild
av Derank
#1566124
så kan det vara, men inte lönt att spekulera flere år framåt, och överlevde de flesta av oss 28 lär vi klara 30ochså men nu borde väl alla bensin och dieselägare vara nöjda iaf tillfälligt, det var ju nattsvart när dieselpriset var uppe på 28 och många skulle ju mer el mindre ställa bilen och gå, nu är det rånarbilligt igen, så passa på och kör nu.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1566169
Det finns både negativa och positiva saker med sänkningen. På kort sikt får landsbygsfolk, beroende av bil, det ekonomiskt bättre, sen har du hela soppan med miljön.

Dieselgate ställde till det, att rasa från att vara miljöbil till miljöbov, gällande dieseln, var ju mer baserad på okunskap än fakta. Faktum är ju att typ dagen efter hade ju bilindustrin introducerat ADblue mot NOX-partiklar. Hur man än vänder på det hela så är ju en dieselbil bättre än bensin för miljön i stort.

Reduktionsplikten är ju inte dålig för miljön och hade det satsats på biomedel, hade ju kanske priset varit lägre och folk sluppit gapa om höga priser.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1566203
Jag läser att nu går en del av biobränslet på export och används för att blanda ut dieseln i hela EU.

Alla bilister i EU får nu alltså solidariskt dela på den högre kostnaden som biobränsle har och miljövinster är densamma som innan.

Men så kan vi ju inte ha det eller, de är ju de svenska bilisterna som ska ta hela kostnaden och rädda världen, att dela solidariskt på det inom EU faller inte miljövänner i smaken.
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1566218
Det är trist att regeringen, Ja hela statsapparaten planerar som börsbolagen med kvartalsrapporter och snabba ingrepp för kortsiktiga vinster.

Kina däremot planerar långsiktigt, köper upp det mesta som inte Norge och Finland nyper, upplever jag.

Miljöpolitiken verkar bero lite på dagsformen och jag har svårt att ta krisen på allvar när alla höjdare skeppas till Dubai för ett klimatmöte.

Vi skulle kunna vara näst intill självförsörjande på det mesta men skickar en stor slant till EU i medlemsavgift där vi får tillbaka kanske 70%?

Det ordnar sig.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1566249
VolvoB20 skrev:Jag läser att nu går en del av biobränslet på export och används för att blanda ut dieseln i hela EU.

Alla bilister i EU får nu alltså solidariskt dela på den högre kostnaden som biobränsle har och miljövinster är densamma som innan.

Men så kan vi ju inte ha det eller, de är ju de svenska bilisterna som ska ta hela kostnaden och rädda världen, att dela solidariskt på det inom EU faller inte miljövänner i smaken.
Det är ju inte så att EU-länder blandar ut mer, endast att de får resurser för att blanda samma mängd de redan gör. Så miljöpåverkan har gått upp i det stora hela då Sverige nu släpper ut mer.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Oljud under bilen

Fram? Bak e de fram på med nya isolatorer

Service Renault Scenic 2003

Nu är jag färdig med bilen (tills vidare[…]

Tack för svar! Jo, det blir nog en vana. Man[…]

Jag högtryckstvättar aldrig med full sty[…]