Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Amarace
#1563407
Hmm, som jag förstår det är ju det inbyggda batteriet bara för en startboost, alltså en starthjälp genom att köra in dom 5,5Ah i bilbatteriet så du precis kan starta, inte för att ladda (mer än dom 5,5Ah då). Säger sig ju själv att ett batteri på 66Wh (alltså 5,5Ah) inte kan ladda ett bilbatteri, du kan ju max få ut dessa 5,5Ah, vilket inte ens ger 10% av ett normalt startbatteri.
För att ladda normalt måste ju en extern strömkälla kopplas in, alltså endera 230V eller 12V.

Annars är det ju värsta evighetsmaskinen att använda en sån laddare :)

Eller menar du att du bara ska ladda dom 5,5Ah, inte mer?
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1563424
VolvoB20 skrev:Det på en laddare som kostar 3000 kr.
Under 2000 kr på amazon :)

Jag är sämst på att förstå detta men för mig har jag laddat bilen två gånger på raken med en Free innan den var nöjd. Alla andra gånger har tydligen bilbatteriet varit så pass bra att den klarat sig med 75% av Free:s batteri. Laddar ju även hojen och ingenstans kan jag dra en kabel till dessa tyvärr
av 20FJan
#1563433
Batteriet i bilen hålls ju ganska fullt av bilen själv. Stödladdning/underhållsladdning kräver tydligen inte så mycket. Beror väl helt på hur kort tid man kör efter start om det kommer funka bra helt enkelt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1563435
Micce1980 skrev: tor 07 dec 2023, 08:24
VolvoB20 skrev:Det på en laddare som kostar 3000 kr.
Under 2000 kr på amazon :)

Jag är sämst på att förstå detta men för mig har jag laddat bilen två gånger på raken med en Free innan den var nöjd. Alla andra gånger har tydligen bilbatteriet varit så pass bra att den klarat sig med 75% av Free:s batteri. Laddar ju även hojen och ingenstans kan jag dra en kabel till dessa tyvärr
Visst, men då är ju redan batteriet fullt till 95% och man behöver bara en lite toppfyllning. eller så är det halvfullt och man behöver bara fylla i en lite liten gnutta ström som räcker för att dra runt starten några sekunder för att starta. Att ladda upp ett halvfullt batteri till fullt kräver ju helt annan kapacitet,
Användarvisningsbild
av sewen
#1563453
Jag har en Ctek free. Har en adapter till cigg-uttag. Det är dock till för att ladda upp batteriladdarens inbyggda batteri under körning.
https://www.ctek.com/se/batteriladdare- ... e-12v-plug

Ctek har en adapter för att ladda bilar via cigg-uttag men då bara till laddare som har max 8A. Free tror jag ligger på 20A...
https://www.ctek.com/se/batteriladdare- ... t-cig-plug

I min v09CC med bensinmotor får jag plats med laddaren inkopplad och motorhuven stängd. Måste ju va den enklaste lösningen om du får till det. Kanske bra att komma ihåg att blocka bort den innan du drar iväg bara.
Annars kanske denna kan fungera och dra in i kupén. Tror det är samma kopplingar på One och Free men ring och fråga för säkerhetsskull.
https://www.ctek.com/se/batteriladdare- ... u-terminal

EDIT: Missade att det fanns flera sidor i tråden och att du redan fått en del av dessa tips. :-/

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]

XC90 eller V90CC

Finns inte en enda nyare bensin V90 CC om jag ko[…]

Solenoiden byter man bara. Den går inte att […]

Hej! Vet att på Volvo V50 kunde man sät[…]